• 2
  • 3
2024-09-14, 08:24
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Jag har varit relativt inaktiv länge. Vill börja styrketräna. Inte för att bli biffig utan för att bara bli starkare och få en bra grund.

Har så svaga ryggmuskler att jag skakar i ryggen när jag tex lyfter ena benet. Har även diskbuktning i ländryggen. Min rygg känns stel som en pinne. Försöker jag runda ryggen om jag ska böja mig ned så blir ryggen ändå rak, vilket säkert belastar ländryggen en del. Böjen blir bara i ländryggen då. Så jag är oerhört stel och spänd.

Är en tjej i 25-årsåldern.

Hur börjar jag? Är träning på ett riktigt gym (med maskiner) bäst för att snabbt lägga en liten grund?

Det jag gjort hittills med hemmaträning (har ett eget minigym) är;
- Rygglyft
- Sit-ups
- Kobran stretch
- Katt/ko stretch
- Rodd med hantlar

Utöver det går jag raska promenader.

Så min fråga är om det riktiga gymmet är bättre för att lägga en bra grund snabbare? Det känns som att det kan vara enklare att få kontakt med rätt muskler där och få in en bättre teknik.

Jag känner mig så spänd, stel och klen att jag inte vet vart jag ska börja. Det känns som att det kommer ta åratal innan jag (kanske) blir åtminstone lite starkare.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Har du någon bild på hur din kropp ser ut? Skulle underlätta.
2024-09-14, 09:26
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Det är den jag inte får till, för det känns som att det kommer ta flera år och att det jag gör inte gör någon skillnad ändå.
Även om det tar en stund är det fortfarande bättre än att inte träna alls. Gym ger snabba resultat. Skapa en bra rutin,ät rätt och börja gymma,simma gära efter träningen med.

Lycka till!
2024-09-14, 09:42
Medlem
torrans avatar
Är i samma ålder som dig och har tränat av och till i 10 år. Det största misstaget jag tycker jag ser nybörjare göra är att tänka för mycket och göra det för komplicerat.

Det är ganska simpelt. Sa exakt samma sak till min ex-flickvän som tillslut fastnade helt på gymmet. Skaffa ett gymkort, gå dit och experimentera, läs på lite hemma och så kommer det gå hur bra som helst. Men vill understryka det viktigaste: att gå dit. You learn as you go!

Mvh
Torran
2024-09-14, 09:53
Medlem
Styrkelabbets program Nr 10.
Träna hemma. Träning utan redskap.
Perfekt nybörjar program för TS.
Var så god 💪
2024-09-14, 11:22
Medlem
Citat:
Jag har varit relativt inaktiv länge. Vill börja styrketräna. Inte för att bli biffig utan för att bara bli starkare och få en bra grund.

Har så svaga ryggmuskler att jag skakar i ryggen när jag tex lyfter ena benet. Har även diskbuktning i ländryggen. Min rygg känns stel som en pinne. Försöker jag runda ryggen om jag ska böja mig ned så blir ryggen ändå rak, vilket säkert belastar ländryggen en del. Böjen blir bara i ländryggen då. Så jag är oerhört stel och spänd.

Hur börjar jag? Är träning på ett riktigt gym (med maskiner) bäst för att snabbt lägga en liten grund?

- Rygglyft
- Sit-ups
- Kobran stretch
- Katt/ko stretch
- Rodd med hantlar

Så min fråga är om det riktiga gymmet är bättre för att lägga en bra grund snabbare? Det känns som att det kan vara enklare att få kontakt med rätt muskler där och få in en bättre teknik.

Jag känner mig så spänd, stel och klen att jag inte vet vart jag ska börja. Det känns som att det kommer ta åratal innan jag (kanske) blir åtminstone lite starkare.

Om du har en diskbuktning så behöver du åtgärda det först. Så gå till en fysioterapeut ang övningar. Har själv haft det så fick rehaba runt 6 månader innan det blev helt bra. Katt-ko var en av det som jag fick göra faktiskt, minns inte riktigt resten. Tränade enbart lätt under den tiden och inget som belastade ryggraden.

Det är mycket olika åsikter kring rörlighetsträning men jag tycker om det. Har även haft många olika problem med ryggen och det har berott på många olika saker. Svag rumpa, svag bål, svaga fötter, svaga små muskler i övre ryggen.

Gym är inget måste men det finns oftast bra utrustning som man inte har hemma. Men samtidigt svårt här att veta din nivå för ge konkreta tips. Man hade behövt se över vad du klarar och inte klarar och det funkar inte riktigt så här över nätet. Det bästa hade nog varit en PT i det här tillfället.
2024-09-14, 13:24
Medlem
Teus avatar
Citat:

- Rygglyft
- Sit-ups
- Kobran stretch
- Katt/ko stretch
- Rodd med hantlar

Har du fysiska men och vill börja komma till rätta med din kropp är den absolut bästa träning jag kan rekomendera att dra och simma.
2024-09-14, 15:19
Träning är egentligen inte så komplicerat. Men då du verkar ha lite utmaningar fysiskt borde du nog gå till en sjukgymnast som hjälper dig med en program så du kommer igång. Sen kan du köra själv när du kommit igång. Som allt annat så fråga en kompis, kolla på youtube och prova själv.
2024-09-14, 15:35
Medlem
Cybershapes avatar
Gå till ett gym och ta det inte så seriöst i början. Så länge du fortsätter att gå dit regelbundet så kommer resultaten, men det tar tid. För mig fungerade Mån, Ons, Fre bra, då det blev en vilodag emellan och ledig helg. Vill man träna mer intensivt kan man dela upp muskelgrupper och tex. träna Mån, Tis, Tor, Fre, med paus på Ons och ledig helg. På helgen kan man gå eller jogga lite.
Senast redigerad av Cybershape 2024-09-14 kl. 15:39.
2024-09-14, 16:29
Medlem
Studspojkens avatar
När man ska ta körkort så är det bra att ta körlektioner. Det är samma sak med styrketräning. Leta upp närmsta styrkelyftsklubb. Skaffa ett medlemskap så får du lärarledd träning. Du kommer bli stark fortare om du ber om hjälp med träningen. Förutom träning så behöver du bara äta och sova, sedan kommer resultaten med tiden!
2024-09-17, 10:56
Moderator
Kraftkarls avatar
(FB) Stora tråden för enkla, korta eller nybörjarfrågor
(FB) Den tillfälliga och enda tråden för träningsscheman

/Moderator
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto