Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-09-16, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Skicka ett PM.

Jobbar du och måste vara i Stockholm?

Jag lovar inget men har en tyst plats du kan köra dina rutiner på i fin och lugn miljö.

Fan va fint av dig!
Citera
2024-09-16, 11:35
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Autist eller inte. Vet du vad ett stambyte innebär?

Du kommer självklart inte kunna bo i din lägenhet under stambytet. Du kommer att få en evakueringslägenhet.

Det är inte nödvändigtvis så det går till. En inom familjen hade stambyte och deras lösning var att placera vattenuttag i trappuppgången och toaletter i baracker utanför. Folk kunde fortfarande bo kvar men man fick som sagt hämta vatten att dricka och gå på toa/duscha i en barack nära inpå. Det byttes inte några fönster men mycket annat inomhus renoverades också.

Det var mycket gamlingar så man räknade väl med att det på något sätt var skonsammare att bo kvar med obekvämligheter än fixa en annat boende som kan ha knäckt deras sköra kropp och sinne.

Själv bor jag i en lägenhet där flera firmor ska ha fått i uppdrag att börja ett stambyte och relining men när dom inspekterat rören som går kors och tvärs från 50 talet så drog sig samtliga ur. Tur var bor man högst upp när något brister.
Citera
2024-09-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har inte själv autism. Men min son har det. Jag har själv antagligen en hel del autistiska drag och ett rätt stort kontrollbehov som ofta ställer till det för mig som jag behövt jobba hårt på. Så jag förstår det du skriver.

Jag säger inte att det är så. Men kan det vara så att du ser detta som ett så oöverstigligt hinder att du tycker det är enklare att ge upp? En klok människa sa en gång till mig att om man ska äta upp en elefant måste man ändå göra det tugga för tugga.

- om du har någon form av boendestöd kontakta dem. Berättar hur detta skrämmer dig. Uttryck dina farhågor.
- kontakta din hyresvärd. Förklara för honom hur jobbigt du tycker detta är kopplat till din diagnos och fråga om det finns en lösning. Om det finns någonstans du kan bo under tiden detta pågår.

Det är två ganska enkla saker du kan börja med. Då har du en plan att börja med.

Försök att distrahera dig från dina jobbiga tankar och gör annat som du vet du mår bra av. Om du är en person som kan springa så ge dig ut och spring. Är du inte det så gå ut och gå. Gärna där det finns grönt. Håll fast vid dina vanliga rutiner som att sova på natten, gå upp på morgonen, ät måltider på fasta tider.

En människa utan dina svårigheter tycker också att detta är oehört jobbigt så det är inte konstigt att det för dig väcker dessa katastrofkänslor. Känslan i sig kan inte skada dig om du inte agerar på den. Varje gång känslan kommer så intala dig själv att du har en plan.

Direkt på måndag så gör du dessa två saker.

Och så fortsätter du att skriva här i tråden där du fått stöd.

Du fixar det här.

Jag frågade TS om hen har bostöd.

Svaret, som jag först nu kommer svara på, blev detta.

Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag har efter research förstått det som att man ska bo kvar. Min brf har en i källaren förlagd sjukt smutsig och äcklig toastol placerad i ett hörn. Dusch-kabin finns även installerad i tvättstugan där folk springer och tvättar.

Det är ”bara” toalett och kök som ska bytas, jag har bilden klar.

Vad är bostöd för något? Jag är inte så pass sjuk att jag behövt kommunala instanser, just tack vare att jag kunnat byggt upp mitt liv och trygghet i min lägenhet kring mina rutiner.

Anser du dig för fin för bostöd?
Bostödet skulle absolut också kunna lotsa dig genom det som kan göra att du får rätt till ersättningsbostad utifrån din NPF diagnos.
Citera
2024-09-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Autist eller inte. Vet du vad ett stambyte innebär?

Du kommer självklart inte kunna bo i din lägenhet under stambytet. Du kommer att få en evakueringslägenhet.
Sen undrar man om det bara är stambyte. När bostäder är så gamla at de kräver stambyte så brukar väl mer följa om det inte gjorts tidigare. Typ nya fönster, ny ytterdörr, kanske byte av kök?

Men du menar att det bara är ett stambyte och du ska bo i lägenheten?`
Vart ska du göra dina behov, i en hink?

Innan man kan ge dig några som helst tips måste man ju få en korrekt bild av vad som väntar dig.

Föresten, vad säger ditt bostöd?

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I mitt fall fick jag ingen evakueringslägenhet, de ställde en bajamaja på gården och fick gratisbiljetter till lokala badhuset för dusch. Hört om fall där de monterat tillbaka porslinsholken vid dagens avslut men det gjorde de inte där jag bodde. Hade inte hjälpt mig mycket heller då jag kom hem på morgonen ungefär när arbetarna började.
Är det hyresrätt så brukar man få en evakueringslägenhet eller hyresfritt/rabatt.
Bostadsrätt får man ofta inget alls utan det är upp till boende att ordna allt själva.
Citera
2024-09-16, 11:58
Medlem
[quote=elgecy|89520720]
Citat:
Ursprungligen postat av Eilaeila

Jag hyr en hyresrätt av en brf.
Då borde BRF vara tvingade att ge dig en evakueringsbostad. Att de "bara" ge dig en toalett och dusch i källaren låter spontant som att de försöker komma undan sitt ansvar.
Kanske i syfte att få dig att flytta permanent så de kan sälja din lägenhet.
Citera
2024-09-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Är det hyresrätt så brukar man få en evakueringslägenhet eller hyresfritt/rabatt.
Bostadsrätt får man ofta inget alls utan det är upp till boende att ordna allt själva.

Enligt TS så är det en hyresrätt som en BRF innehar.
Citera
2024-09-16, 17:49
Medlem
Undrar hur det går TS, ser fram mot uppdateringar.
Citera
2024-11-06, 00:45
Medlem
Hur går det för dig?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem