2024-09-16, 10:29
Medlem
Arbetsförmedlingens kundtjänst slängde ut mig för att det var för många som ringde, fick inte ens stå i kö, så provar här istället.

Jag är arbetssökande med a-kassa och börjar nytt jobb den 7e Oktober. På arbetsförmedlingens hemsida står det här:

"Du behöver vara aktivt arbetssökande fram till dagen du skrivs ut. Det innebär att du behöver aktivitetsrapportera och söka tillfälliga arbeten fram till dagen du påbörjar ditt kommande arbete.

Skrivs du ut från Arbetsförmedlingen innan den 14:e i månaden behöver du inte aktivitetsrapportera för föregående månad."

Är det då korrekt uppfattat att eftersom jag börjar jobba innan den 14:e oktober så behöver jag inte aktivitetsrapportera för september?

Tack på förhand.
Citera
2024-09-16, 10:35
Bannlyst
Skrivs du ut från Arbetsförmedlingen innan den 14:e i månaden behöver du inte aktivitetsrapportera för föregående månad

Jag hitta svaret i din trådstart
Citera
2024-09-16, 10:37
Medlem
Du menar alltså att det är en korrekt tolkning av vad som står?
Citera
2024-09-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodsvin

helt korrekt

föregående månad är september om du skrivs ut innan 14 oktober från kassan
Citera
2024-09-16, 10:42
Medlem
Farbaute666s avatar
Det låter ju som att du har förstått det hela rätt. Jag blev faktiskt lite förvånad för man söker väl ersättning i efterhand och du söker väl för september?

Men, det står ju som det står. Lycka till på jobbet!
Citera
2024-09-16, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ja det går inte misstolkas. Aktivitetsrapporterar man den 15? Söker du ersättning i samband med att du slutar?
Du kan väl göra det smidigt och rapportera fram till sista dagen om det går?
Citera
2024-09-16, 13:23
Medlem
Citat:
Du behöver vara aktivt arbetssökande fram till dagen du skrivs ut. Det innebär att du behöver aktivitetsrapportera och söka tillfälliga arbeten fram till dagen du påbörjar ditt kommande arbete.

Skrivs du ut från Arbetsförmedlingen innan den 14:e i månaden behöver du inte aktivitetsrapportera för föregående månad.

Är det bara jag som ser en självemotsägelse här?
Först skriver de att man behöver rapportera till och med sista dagen man börjar sitt nya arbete. Sen skrivet de att man inte behöver rapportera de sista 28-45 dagarna (beroende på när man skriver ut sig)
Senast redigerad av Engineer 2024-09-16 kl. 13:26.
Citera
2024-09-16, 14:17
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Märkligt. Det jag fått till mig från vad de sagt på telefon är att man är inskriven ändå fram till dagen före en anställning börjar och att man rapporterar ända fram till dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in