Jag kommer ihåg en ledare på en ungdomsverksamhet där jag volontärarbetade ett tag, jag var så kär i honom! I min fantasi såg jag honom som ett övermänniska, väldigt snygg och helt perfekt för uppgiften. Jag fick för mig att han verkligen hjälpte alla dessa ungdomar så att de slutade med kriminalitet och droger och kom över på rätt sida av samhället. Han hade en så stark personlighet, han var så juste och trevlig, han satte ett så gott exempel... ja i min hjärna då. Han hade en sådan auktoritet! Hans röst hade en sådan sonor klang... Han hade en så frisk ansiktsfärg, den kom säkert av att han var ute mycket i skog och mark, som en riktig karl ska! Och han var så klok, han sa jämt så djupa och visa saker!
Att han dessutom hade ett extraknäck som pastor i en frikyrka gjorde det inte sämre - där kom "Törnfåglarna" in i bilden också!
För även om han inte var en katolsk präst så var han gift, så han var ju väldigt förbjuden i och med att han dessutom var en pastor!
Jag tänkte även att han fick kraft ifrån det heliga, att han förmedlade Guds kärlek till de vilsna ungdomarna... Under hans ledning blev verksamheten gudomlig, ja han var nästan Jesus själv! Det var ingen hejd på vilka fantasier jag spann runt karl'n!
...det tog ett antal månader innan detta gick över och jag såg honom som han var:
- Jag hade uppfattat honom som lång men det var han inte, han var någonstans runt 175 cm, om ens det. Fattar inte hur jag kunde missa det?
- Han var fyrkantig i kroppen, mer fett än muskler - i min fantasi hade han bestått enbart av muskler! Han hade tjurnacke, en löjlig rund haka, runda röda kinder - och den röda ansiktsfärgen berodde troligen på för stort alkoholintag! Dessutom var han hjulbent...
- Hans "sonora" röst var egentligen oljig, han talade tillgjort, de "kloka" sakerna han sa var floskler som han inte hade hittat på själv, utan som cirkulerar i memes på sociala media.
- Jag insåg att han charmade kvinnor mycket medvetet, att han älskade att få deras beundran... på ett sätt som en kristen pastor inte borde göra. Det var inte heligt alls!
- Och dessutom var han inte ens särskilt bra på sin uppgift, och hade inte alls det fantastiska inflytande som jag hade fått det till att han hade. Ungdomarna ljög för honom, lurade honom, stal ifrån verksamheten, skrattade åt honom bakom hans rygg... och många gick tillbaka till gatorna och gängen.