• 1
  • 2
2024-09-16, 20:33
Avstängd
löls avatar
Hej,

Det har börjat dyka upp en ilande känsla i knät, snett in mot kroppen när jag gör min fösta rep av 8 (knäböj).
Jag går ner förbi knähöjd, till runt 120 grader och då precis innan 120 graders vinkel kommer en ilande känsla som strålar snett in mot kroppen. Dvs snett bak.

Går jag ner en gång till så återkommer inte känslan.
Ilande känslan är bara vid första av 8 rep.

Då tänker jag, ahh neeeej menisk skit. Eller en annan skada/fel belastning.
Eller att knät/menisken lägger sig rätt efter rep 1, för att sedan funka utan ilning vid rep 2-8.

Någon som upplevt liknande?
Citera
2024-09-16, 20:48
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Det har börjat dyka upp en ilande känsla i knät, snett in mot kroppen när jag gör min fösta rep av 8 (knäböj).
Jag går ner förbi knähöjd, till runt 120 grader och då precis innan 120 graders vinkel kommer en ilande känsla som strålar snett in mot kroppen. Dvs snett bak.

Går jag ner en gång till så återkommer inte känslan.
Ilande känslan är bara vid första av 8 rep.

Då tänker jag, ahh neeeej menisk skit. Eller en annan skada/fel belastning.
Eller att knät/menisken lägger sig rätt efter rep 1, för att sedan funka utan ilning vid rep 2-8.

Någon som upplevt liknande?

Värmer du upp ordentligt? Vissa (inklusive mig) behöver också stretcha innan knäböj för att slippa dra på sig onödiga skador.

Har du koll på utförandet? Tårna vinklade en bit utåt från kroppen och aldrig falla in med knäna.
Citera
2024-09-16, 22:12
Avstängd
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Värmer du upp ordentligt? Vissa (inklusive mig) behöver också stretcha innan knäböj för att slippa dra på sig onödiga skador.

Har du koll på utförandet? Tårna vinklade en bit utåt från kroppen och aldrig falla in med knäna.

Jag springer 10 min på bandet men stretchar inte innan.
Knäna tycker jag faller i samma riktning som tårna. Men jag ska kontrollera bättre nästa gång.
Citera
2024-09-17, 07:30
Medlem
Citat:
Knäna tycker jag faller i samma riktning som tårna. Men jag ska kontrollera bättre nästa gång.
Löpning 10 minuter innan som uppvärmning är mer eller mindre värdelöst om du ska köra knäböj.
Citera
2024-09-17, 11:40
Medlem
Citat:

Du skulle kunna testa uppvärmingen som heter "limber 11". Defranco visar den på youtube. Riktigt grym uppvärming för knäböj.
Citera
2024-09-17, 19:38
Medlem
Telepatisks avatar
Händer det även om du inte kört löpning innan?

Hur mycket vikt värmer du upp med?
Citera
2024-09-22, 08:33
Medlem
Kör knäspark först!!!! Uppvärmning på den lättaste vikten 20reps. Sen kör du 6 reps på varje pin utan vila tills du kommer upp till din arbetsvikt på knäsparken 12-15 rep max. Sen kör du 3 st arbetsset typ 15,12,12 till failure.
Efter det kör du knäböj 3 reps på typ stången, 50kg, 70kg, 100kg etc tills du kommer till din arbetsvikt.

Sådär gör jag 35år man
Citera
2024-10-01, 23:46
Avstängd
löls avatar
Tack för alla tips.
Jag tror det löste sig med att spreta mer på fötterna snett ut till höger.
Mina fötter tittade typ rakt fram innan.

Men nu har jag en anna sak att fråga.
Vid marklyft så knäpper mina knä till en gång vardera. Typ som att de lägger sig till rätta.
Detta sker vid första lyftet och lite tyngre vikt. Sedan klickar det inte till mer i varken det högra eller vänstra knät under de resterande setten.

Detta har börjat dyka upp det senaste 7/8 månader.
Kan vara åldern då jag är 47.
Eller och att jag måste värma upp mer?
Citera
2024-10-02, 00:20
Medlem
knäppande knän är bara ledvätska och att det uppstår ett vakum. en luftbubbla helt enkelt. om det inte smärtar så behöver du inte bry dej,
Citera
2024-10-03, 14:08
Medlem
Citat:

Inför knäböj värmer du upp med flera set lätta knäböj. Några reps med tom stång, 40kg, 50kg, 70kg, 90kg osv. Öka vikten och sänk reps tills du når arbets vikten för det passet eller känner dig varm. Du ska bli varm, inte trött. Samma för marklyft, bänk och axel press. Funkar bra för mig iallafall.
Senast redigerad av Chooba 2024-10-03 kl. 14:43.
Citera
2024-10-05, 09:06
Medlem
Citat:
Tack för alla tips.
Jag tror det löste sig med att spreta mer på fötterna snett ut till höger.
Mina fötter tittade typ rakt fram innan.
Har du möjlighet till en benpress, hacksquat eller andra stora benmaskiner på gymmet? Du kan ju experimentera med fotplaceringen och tåvinkeln där för att se om problemen bara kommer vid knäböj.
Citera
2024-10-08, 20:45
Medlem
Menar du att 120 grader skulle vara djupare än 90 grader eller gör du kvartsböjar?

Citat:
Ursprungligen postat av helrenoveradpung
Kör knäspark först!!!! Uppvärmning på den lättaste vikten 20reps. Sen kör du 6 reps på varje pin utan vila tills du kommer upp till din arbetsvikt på knäsparken 12-15 rep max. Sen kör du 3 st arbetsset typ 15,12,12 till failure.
Efter det kör du knäböj 3 reps på typ stången, 50kg, 70kg, 100kg etc tills du kommer till din arbetsvikt.

Sådär gör jag 35år man

Detta kan vara det dummaste träningstips jag läst här på Flashback och det säger fan en hel del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in