Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-17, 12:16
Medlem
Har ett nätverksuttag på utsidan av huset, som jag eventuellt tänkte ansluta en trådlös accesspunkt till. Vad finns det för standarder, teknologier eller metoder för att se till att inte någon obehörig kommer och helt enkelt kopplar in sin dator i uttaget och därigenom kommer åt nätverket?
Citera
2024-09-17, 12:30
Avstängd
Lås in det i en box.
Flytta uttaget inomhus som en normal? Vem fan har sitt nätverksuttag utomhus 😂
Citera
2024-09-17, 12:45
Medlem
mikaelss avatar
Du borde ju kunna ange i routern vilka MAC-adresser som får ansluta.
Citera
2024-09-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du borde ju kunna ange i routern vilka MAC-adresser som får ansluta.

Funderade på det, men MAC-adressen brukar ju stå på utrustningen? Och i så fall kan ju en angripare ändra MAC-adressen i sin maskin.
Citera
2024-09-17, 13:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Funderade på det, men MAC-adressen brukar ju stå på utrustningen? Och i så fall kan ju en angripare ändra MAC-adressen i sin maskin.
Nej, om en viss anslutning bara godkänner trafik från en fördefinierad MAC-adress kommer det inte att gå att stoppa in en annan device i den avslutningen.
Så fungerade de fasta uttagen på ett kontor jag jobbade på, stoppade man en någon annan dator än någon av företagets, t ex en gäst som försökte använda sin egen, så fick den ingen konnektivitet eftersom den MAC-adressen inte fanns i vitlistan. Antar att din router har motsvarande funktionalitet.
Eller menar du att en angripare skulle snoka rätt på din pryls MAC och spoofa den? Möjligt, men jobbigt. Grejen med MAC-adresser är ju att de ska vara unika och inte kunna ändras, även om jag vet att det tekniskt är möjligt.
Skydda uttaget med en låst låda? Den kan man ju såklart också bryta upp. Vilken nivå av skydd behöver du?
Citera
2024-09-17, 14:34
Medlem
blompissares avatar
Funderar på om det inte går att sätta på en PoE injector på andra sidan kabeln. Inte någon switch utan injector som matar på ström konstant. Då borde eventuell snyltare lära sig en läxa.
Citera
2024-09-17, 15:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Har ett nätverksuttag på utsidan av huset, som jag eventuellt tänkte ansluta en trådlös accesspunkt till. Vad finns det för standarder, teknologier eller metoder för att se till att inte någon obehörig kommer och helt enkelt kopplar in sin dator i uttaget och därigenom kommer åt nätverket?
Hur ofta använder du det uttaget? (Antar nästan aldrig)
För det absolut enklaste är att du kopplar loss nätverkssladden ur switchen när just det uttaget inte används (det vill säga, nästan alltid).
Citera
2024-09-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, om en viss anslutning bara godkänner trafik från en fördefinierad MAC-adress kommer det inte att gå att stoppa in en annan device i den avslutningen.
Så fungerade de fasta uttagen på ett kontor jag jobbade på, stoppade man en någon annan dator än någon av företagets, t ex en gäst som försökte använda sin egen, så fick den ingen konnektivitet eftersom den MAC-adressen inte fanns i vitlistan. Antar att din router har motsvarande funktionalitet.
Eller menar du att en angripare skulle snoka rätt på din pryls MAC och spoofa den? Möjligt, men jobbigt. Grejen med MAC-adresser är ju att de ska vara unika och inte kunna ändras, även om jag vet att det tekniskt är möjligt.
Skydda uttaget med en låst låda? Den kan man ju såklart också bryta upp. Vilken nivå av skydd behöver du?

Behöver och behöver Handen på hjärtat handlar det kanske också om att det är kul att pilla med…

Men jag menar att en angripare exempelvis kan kolla på utrustningen vad det står för MAC-adress och spoofa den ja. Står det inte MAC-adress på den då kanske man kan göra en hårdvarureset och få reda på MAC-adress den vägen? Genom att helt enkelt låta den ansluta till ens egen utrustning.
Citera
2024-09-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur ofta använder du det uttaget? (Antar nästan aldrig)
För det absolut enklaste är att du kopplar loss nätverkssladden ur switchen när just det uttaget inte används (det vill säga, nästan alltid).

Jag funderar på att installera en accesspunkt eller en övervakningskamera. De kommer ju i så fall användas ”alltid”.
Citera
2024-09-17, 15:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag funderar på att installera en accesspunkt eller en övervakningskamera. De kommer ju i så fall användas ”alltid”.
I så fall så whitelistar du Mac-adressen för IP-kameran.
Accesspunkt, menar du då wifi?
Citera
2024-09-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I så fall så whitelistar du Mac-adressen för IP-kameran.
Accesspunkt, menar du då wifi?

Ja men grejen är ju att det bör gå att få fram IP-kamerans MAC-adress genom att antingen läsa på en etikett eller att fabriksåterställa den och sedan ansluta det till ens egen (angriparens) utrustning.

Ja Wi-Fi.
Citera
2024-09-17, 16:45
Medlem
Kabeltattarens avatar
Man kan ju testa googla på "låsbart nätverksuttag" också...

Ett exempel: https://www.solar.se/se-webshop/acti...ir/1000423459/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in