2024-10-18, 20:53
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Vad skulle AI vinna på att köra över dig?
Det kan finnas ett antal skäl.
- Säkra sin överlevnad genom makt och kontroll
- Olyckshändelser (bieffekt av ett större mål) t.ex miljöförstöring
- Mänsklig styrning: terrorister, psykopater m.m.
- AI utvecklar själv psykopati eller hat mot människor av okänd anledning
- Hallucinationer/buggar/missförstånd
Citera
2024-10-19, 15:11
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag tycker det är synd att det inte märks några fler framsteg inom AI. När chatGPT kom för två år sedan trodde jag att nu kommer snart AGIn. Men nu, efter två år, är chatGPT fortfarande lika dum som när den kom.
Citera
2024-10-19, 15:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nästa år, troligen, kan du köpa en Tesla Bot som kan städa ditt hem. Kommer den verkligen "sakna förståelse för omvärlden" som den ska städa? Du lider av grav förnekelse.
Nästa år, troligen, då jävlar...
Citera
2024-10-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag tycker det är synd att det inte märks några fler framsteg inom AI. När chatGPT kom för två år sedan trodde jag att nu kommer snart AGIn. Men nu, efter två år, är chatGPT fortfarande lika dum som när den kom.

Ehm? ChatGPT är idag långa vägar före vad den var för 2 år sedan. Har du ens jämfört versionerna ?
Citera
2024-10-19, 16:52
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Ehm? ChatGPT är idag långa vägar före vad den var för 2 år sedan. Har du ens jämfört versionerna ?
Jag har inte märkt någon förändring. Kan man komma åt olika versioner? Jag använder den som visas gratis på https://chatgpt.com/. Jag har aldrig betalat något.
Citera
2024-10-19, 17:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
För att göra en lång diskussion kort. Nej.

Monte carlo ”tekniken/metoden” är en statistik samplingsteknik som används för att snabbare konvergera mot ett utfall, det har inget med kvalite på slutresultat att göra utan en optimering för att kunna få ett tidigt utfall snabbare.

Det gör inte magiskt felaktig teknik bra.

Monte Carlo används för att approximera integraler där integralen antingen är okänd eller för komplex att uttrycka. I övrigt korrekt.
Citera
2024-10-19, 18:20
Medlem
Citat:
Jag har inte märkt någon förändring. Kan man komma åt olika versioner? Jag använder den som visas gratis på https://chatgpt.com/. Jag har aldrig betalat något.

Som gratisanvändare är jag osäker på vilka versioner du får testa på men som uppgraderad användare så är det enkelt att se skillnad på versionerna.

T,ex hur utförliga svar om kodning och mer (du kan efterfråga efter bilder med statistik m.m)

I vilken bemärkelse anser du att den är dum?
Citera
2024-10-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Monte Carlo används för att approximera integraler där integralen antingen är okänd eller för komplex att uttrycka. I övrigt korrekt.
Det går säkert att använda Monte Carlo till det, men det är inte dess huvudsakliga syfte eller vad den uppfanns för att lösa.
Citera
2024-10-19, 19:17
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
I vilken bemärkelse anser du att den är dum?
Den här frågan provade jag för ett år sedan. ChatGPT klarar inte av den nu heller.

JAG: Lista alla länder i Europa vars huvudstad börjar på bokstaven "M".

ChatGPT: Här är en lista över europeiska länder vars huvudstäder börjar på bokstaven "M":

1. Moldavien – Chisinau (men huvudstaden börjar inte med "M")
2. Monaco – Monaco (här är huvudstaden och landet samma)
3. Montenegro – Podgorica (men huvudstaden börjar inte med "M")
4. Malta – Valletta (huvudstaden börjar ej på "M")
Citera
2024-10-19, 19:44
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det går säkert att använda Monte Carlo till det, men det är inte dess huvudsakliga syfte eller vad den uppfanns för att lösa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Monte_Carlo-metod

Du kanske vill läsa under stycket Definition där.
Citera
2024-10-19, 19:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Det är viss skillnad mellan ChatGPT-4 och ChatGPT-4o som du, även som gratisanvändare, liksom o1-mini, (en modell som kan resonera stegvis).

Kanske du använder modellerna på ett sådant sätt att du inte märker någon skillnad. Själv intresserar jag mig föga för smalspåriga logiska resonemang utan är mera intresserad av breda och kreativa resonemang.. Jag tycker att ChatGPT4o:s uppdatering ifrån 24.09.03 har ökat den modellens kapacitet inom detta använingsområde, och detta, oavsett, om det bara rör sig om en stokastisk papegoja eller ej.
Citera
2024-10-19, 19:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nästa år, troligen, då jävlar...
Så du tror att Tesla kommer lägga ner sina robotar? Det blir inget. Någonsin?
För mitt resonemangs skull spelar det absolut ingen roll alls om det dröjer 1 eller 7 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in