Enligt följande Youtube klipp så arbetar ChatGPT-4o Prewiew enligt en annan princip än tidigare OpenAI modeller, kanske Monte-Carlo principen. Enligt klippet så skulle då Skalningslagarna se betydligt ljusare ut för denna modell serie och potentiellt kunna leda AGI och strax därefter ASI.
https://youtu.be/zPFkUc0V5i4?si=Pa5mnZF48zooCqED
Kan det ligga någonting i detta eller är det bara hype?
Jag kan för lite om datavetenskap för att kunna bedömma detta.
Men har innehållsskapare rätt så utesluter jag inte AGI/ASI de närmaste åren.
Har jag helt fel?
Viktiga säkerhetsasprkterna tas också upp i klippet: Varav några ganska imponerande prestationen.
Om rykten stämmer så kan den fulla ChatGPT-4o1 komma redan i oktober och en ännu mera avancerad modell redan till jul. Eller kanske inte, då uppskalning alltid verkar varvas med effektivisering som gör träning och drift allt billigare.
Att diskutera: Innebär ChatGPT-4o1 serien någonting helt nytt eller är det bara hypad LLM som kommer att nå sin ände snart?
Kan den nya serien innebära allvarliga säkerhetsrisker?
Kan ChatGPT-4o1 serien leda till AGI/ASI*
*Som absoluta minimikrav för AGI så kräver jag här att en sådan modell skall kunna klara av samtliga ekonomiskt betydelsefulla kognitiva uppgifter som människan kan. För ASI så kräver jag som ett minimum att modellen skall vara mycket överlägsen människan på samtliga kognitiva uppgifter.