2024-09-18, 21:39
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Kompis!

Tack för ditt intresse och dina viktiga frågor.

1. Ja, det är fortfarande en konspirationsteori, eftersom det ännu inte har hänt vanligt folk med vanliga (ej preparerade) mobiler. Jag har inte sett några som helst trovärdiga bevis på att de sänder ut störande signaler via mobiler riktade mot enskilda individer, även om jag har räknat ut med arslet att de skulle kunna göra det.

Har du några bevis för att de gör det?

2. Jag kan förklara varför jag skapade tråden, men det var inte i syfte att "förblinda idioter" som du påstår utan för att upplysa lite mer intelligenta personer om hur konspirationer funkar i praktiken. Som framgår av tråden är detta ett ämne som många har väldigt dålig koll på idag - vilket kan tyckas märkligt, för det är ju så aktuellt och har varit länge 🙂

Citat:
Ursprungligen postat av BenSomaniac
Hej, vi kan ju faställa att det inte är konspirationsteorier nu?

Hur förhåller du dig till att du kände dig manad till att proaktivt misskreditera vad som har hänt? 🙂

För det första pratar jag inte med någon som skriver "proaktivt misskreditera" i en vanlig mening. Säg vad du vill på ren svenska, annars kan det kvitta.

För det andra var det där ett statement, inte en fråga. Så grattis, du har gjort ditt statement om att jag "misskrediterar proaktivt", men jag svarar endast på seriösa frågor och inte på statements dvs uttalanden.

Och jo, det är fortfarande konspirationsteorier att staten kan spränga din lur medans du sitter och dumsurfar på Flashback. Ännu ej bevisat. Alltså är det en teori, eller ännu bättre än hypotes - för den riktigt efterblivna vetenskapsmannen som liksom du har svårt att begripa vanlig svenska.

För det fjärde har jag redan besvarat den frågan en gång tidigare, och du fattade ingenting då heller.

För det femte kommer jag aldrig mer att besvara ett inlägg från dig eftersom du är uppenbart efterbliven och därför slösar min tid.

För det sjätte: gå och lägg dig.
Citera
2024-09-18, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Nej inte en ondskefull sammansvärjning. Det var en smart attack på fega terrorister.

Du menar av fega terrorister.
Citera
2024-09-18, 21:59
Avstängd
Citat:
Helt klart verkar detta vara en avancerad komplott. Det är den första kända i sitt slag (som har lyckats), och möjligt att tillverkarna av själva produkterna har varit inblandade.

En viktig följdfråga är ju den här:

Det har länge varit en känd konspirationsteori att mobiltelefoner kan användas som vapen; att "de" kan fjärrstyra din relefon för att skada dig, kanske sända ut ultraljud, osynligt ljus, elektromagnetiska impulser, what have you... Är den konspirationsteorin mer "sann" nu när det faktiskt har hänt - när tusen mobila enheter har exploderat samtidigt och skadat sina ägare?

Vidare:

Behövs det ens en sprängladdning för att spränga en vanlig mobiltelefon, eller är det möjligt att spränga den på avstånd genom att skapa en kortslutning? Uppgifter har cirkulerat om att det inte fanns någon sprängladdning i de aktuella personsökarna, utan att det var batterierna som sprängdes.

Just den här gången var det Hizbollah som var fienden... men - teoretiskt sett - är det möjligt att svensk militär och underrättelsetjänst börjar svettas lite och ser över sin egen telekomutrustning. Typ "Eeeeeh Gunnar, var sa du att den här lilla bärbara routern var tillverkad sa du..? Indien? OK, vad vet vi om tillverkaren egentligen? Vet vi tillräckligt?"

Man kan ju ha trott att man köpte säkra produkter, precis som Hizbollah trodde, eller?

OBS! Jag säger inte att säkerhetsläget i Sverige kan jämföras med det på Västbanken, eller att deras utrustning kan jämföras med våran - det får man ju innerligen inte hoppas - men teoretiskt sett? Skulle det kunna vara så?

Med tanke på att israeliska militära system florerar i svenska militären... Ja det lyser nog en flitens nattlampa hos ÖB. Snacka om att köpa grisen i säcken.
Citera
2024-09-18, 22:07
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
Med tanke på att israeliska militära system florerar i svenska militären... Ja det lyser nog en flitens nattlampa hos ÖB. Snacka om att köpa grisen i säcken.

Jag finner inga ord.
Citera
2024-09-18, 22:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Helt klart verkar detta vara en avancerad komplott. Det är den första kända i sitt slag (som har lyckats), och möjligt att tillverkarna av själva produkterna har varit inblandade.
Israel har tidigare utfört liknande attacker - som mordet på Yahya Ayyash år 1996 med hjälp av en sprängladdning i hans mobiltelefon.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yahya_Ayyash

Citat:
En viktig följdfråga är ju den här:

Det har länge varit en känd konspirationsteori att mobiltelefoner kan användas som vapen; att "de" kan fjärrstyra din relefon för att skada dig, kanske sända ut ultraljud, osynligt ljus, elektromagnetiska impulser, what have you... Är den konspirationsteorin mer "sann" nu när det faktiskt har hänt - när tusen mobila enheter har exploderat samtidigt och skadat sina ägare?
Nej varför skulle det vara mer sannolikt? Så länge det inte ens finns bevis för sådana tekniker är det ju knappast mer sannolikt - och skulle tekniken finnas så är det ju ingen konspirationsteori om inte omständigheterna och de där ”de” (eller de utpekade offren) definieras…
Citera
2024-09-18, 22:20
Medlem
Citat:
Så du menar att det inte är en "hemlig, ondskefull sammansvärjning" att koordinera attacker som går ut på att döda människor, eller som i ditt exempel att under ett pågående krig skapa falska rykten om självexploderande vapen...! (Vilket ju för ett friskt öra låter fullkomligt sinnessjukt.)
Intressant synpunkt. Låt oss undersöka om ditt påstående håller för en kritisk prövning.

Vi har tre kriterier som måste uppfyllas för att en attack ska räknas som en konspiration. Den ska vara:

* Planerad - CHECK ✅️ (i princip alla militära operationer är planerade)
* Hemlig - CHECK ✅️ (alla avancerade militära operationer är hemliga)
* Ondskefull - CHECK ✅️, om man går med på att det är "universellt ondskefullt" att döda, skada eller grundlura människor på ett sätt som kan få förödande konsekvenser och/eller i värsta fall leda till döden.

Jag saknar
*Lögn - INTE CHECK ALLS!!! Dvs det officiella narrativet skulle vara att Israel påstår att hisbolla tex utfört attacken själva.

För mig betyder ordet konspiration just en planerad, hemlig, ondskefull aktion där man styr den breda massan att tro att aktionen skett av andra aktörer än en själv.
Konspirationsteorin blir då rimligtvis att det kan ha varit aktören själv som utförde aktionen.

Att jag t.ex skulle döda en 3 åring är ingen konspiration trots att det är både planerat, hemligt och ondskefullt.

Försöker du få hela Svenska folket att förändra uppfattning av ordet eller vad sysslar du med?
Fattar ingenting alls.
Citera
2024-09-18, 22:33
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag saknar
*Lögn - INTE CHECK ALLS!!! Dvs det officiella narrativet skulle vara att Israel påstår att hisbolla tex utfört attacken själva.

För mig betyder ordet konspiration just en planerad, hemlig, ondskefull aktion där man styr den breda massan att tro att aktionen skett av andra aktörer än en själv.
Konspirationsteorin blir då rimligtvis att det kan ha varit aktören själv som utförde aktionen.

Att jag t.ex skulle döda en 3 åring är ingen konspiration trots att det är både planerat, hemligt och ondskefullt.

Försöker du få hela Svenska folket att förändra uppfattning av ordet eller vad sysslar du med?
Fattar ingenting alls.

Man måste vara flera som planerar. Är ni tre som utför mordet är det en konspiration, men i regel brukar det ju handla om större och "viktigare" saker. Om treåringen är barn till Donald Trump är det helt klart en konspiration.

Det där med att göra en full cover up och lyckas skylla på någon annan är absolut inget kriterium, även om det är vanligt förekommande. Du kanske tänker på en false flag operation?

False flags är alltid konspirationer, eftersom de är hemliga och syftar till att skada; en stor del av skadan ligger i själva hjärntvätten, när man i värsta fall lyckas lura en hel värld att det var Saudiarabien som attackerade USA och inte USA som attackerade sig själv, exempelvis. Fun fact: någon sa att USA råkade gå in i Irak sen, dvs fel land, men strunt samma.

Gällande behovet av cover up. Ta MKUltra som exempel. Det var CIA som låg bakom projektet, de har mörkat i decennier genom att hemlighålla allt och vara tysta. Men att skylla på någon annan var aldrig aktuellt, av den enkla anledningen att det var så uppenbart att just CIA låg bakom.

De flesta konspirationer kommer aldrig i dagens ljus, eftersom de är hemligstämplade och ingen orkar bry sig. Alltså behöver man inte skylla på någon annan.

Lite inside info: man har t om börjat med "open conspiracies" runt 2020 eftersom att folk är så avtrubbade att ingen orkar bry sig längre, och därmed är det också slöseri med tid att mörka - WEF är ett utmärkt exempel, de döljer inte direkt agendan med att styra alla världens politiker men media skriver ju ändå inte om det och sanningen förblir "dold" fast de skriver ut allt i klartext i sina dokument - detta är dock överkurs för nördar 😉

God natt!

PS. Jag kan absolut ge dig att det är lätt att bli förvirrad... helt solklart är det faktiskt inte jag håller med om det. Nej, ett mord på EN okänd person utan politiskt motiv kan knappast vara en konspiration. Men då var det ju jätte- jättebra att jag startade den här tråden, så att vi äntligen kan reda ut detta snåriga ämne (läs: ORD) tillsammans. DS.

PS2. Corona var i princip en "open conspiracy" eftersom de övade på hela scenariot bara någon månad innan utbrottet, Bill och Melinda Gates foundation låg bakom men ingen "orkar" ta i det för det känns väl för pinsamt och "för stort" helt enkelt. Vad vet jag. Folk orkar bara inte bry sig.

https://centerforhealthsecurity.org/...letop-exercise
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-09-18 kl. 22:48.
Citera
2024-09-18, 22:51
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag saknar

Fattar ingenting alls.

On topic: Nej detta verkar inte vara en false flag operation (dvs när man skyller en krigshandling på någon annan), eftersom det är ganska tydligt att Israel ligger bakom den och de försöker inte skylla dådet på någon annan.

Men en konspiration är det fortfarande som ligger bakom attacken, eftersom den var hemlig, dödlig och på förhand planerad.

Nu säger vi god natt.
Citera
2024-09-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Nuförtiden är det oftast bara läkare och sjukvårdare som använder personsökare så jag undrar hur många oskyldiga palestinier med vårdyrken som dödats i denna attacken.
Sedan vore det ju ironiskt om några av dessa personsökare sålts till israeliska läkare som dödats men det lär ju tystas ner isåfall.
skulle kunna tänka mig att många hizbollah pappor har lånat ut personsökaren till sina ungar istället för att ge dom en dyr mobil. det är väl den enda risken att civila skulle stryka med i den här attacken.
Citera
2024-09-19, 02:57
Medlem
Citat:
Du får tolka det precis som du vill. Jag bestämmer ju inte vad du eller någon annan ska tycka, men jag tycker att den här tråden åtminstone visar en sak väldigt tydligt: Vi behöver prata om konspirationer.
Ja, vi behöver prata om varför du tror på ogrundade konspirationsteorier. Varför gör du det?
Citera
2024-09-19, 06:43
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja, vi behöver prata om varför du tror på ogrundade konspirationsteorier. Varför gör du det?

Lite offtopic känner jag, men nej.... "vi" behöver inte prata om mig. Vi behöver prata om hur världen fungerar i stort; hur makt fungerar; hur korruption fungerar.

Folk behöver lära sig mer om det.

Jag har LÄST WEF:s skrifter. Jag ser ju vad de skriver.

Låt oss prata om dig istället, och det faktum att du slänger ur dig ett löst påstående - att jag tror på ogrundade teorier - utan att komma med ett konkret exempel så att jag förstår vad sjutton du pratar om och kan bemöta det.

Varför gör du så? Är det massmedia som lärt dig att alltid prata nedlåtande och svepande om konspirationsteoretiker för att du känner dig hotad av oss och vår kunskap om världen, eller vem har lärt dig att göra så?
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-09-19 kl. 06:46.
Citera
2024-09-19, 10:23
Medlem
Orden konspiration o konspirationsteori har olika betydelser.
Konspirationsteorier har ofta en nedlåtande betydelse t.ex. CIA låg bakom mordet på Kennedy,månlandningen har aldrig ägt rum etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in