Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Så du menar att det inte är en "hemlig, ondskefull sammansvärjning" att koordinera attacker som går ut på att döda människor, eller som i ditt exempel att under ett pågående krig skapa falska rykten om självexploderande vapen...! (Vilket ju för ett friskt öra låter fullkomligt sinnessjukt.)

Intressant synpunkt. Låt oss undersöka om ditt påstående håller för en kritisk prövning.

Vi har tre kriterier som måste uppfyllas för att en attack ska räknas som en konspiration. Den ska vara:

* Planerad - CHECK ✅️ (i princip alla militära operationer är planerade)
* Hemlig - CHECK ✅️ (alla avancerade militära operationer är hemliga)
* Ondskefull - CHECK ✅️, om man går med på att det är "universellt ondskefullt" att döda, skada eller grundlura människor på ett sätt som kan få förödande konsekvenser och/eller i värsta fall leda till döden.

Helt korrekt.

Ruskigt bra tråd TS

Detta behöver uppmärksammas. Medias besatthet att skriva om konspirationer och sen kalla resterande korruption för foliehatts-teorier gör mig vansinnig
Citera
2024-09-19, 11:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
I tidigare trådar, bl a

(FB) Förstår inte folk att konspirationsteorier kan vara sanna?

har jag försökt väcka de som ännu sover djupt i sin konspirationsförnekelse, och vägrar ta in det faktum att konspirationer över huvud taget förekommer.

Visserligen var tråden för just det ämnet konspirationsteorier, men då jag vet att förnekelsen sträcker sig utöver teorierna tänkte jag att vi kör ett litet experiment idag.

Nu har vi alltså ett konkret, färskt exempel på en faktisk konspiration:

(FB) Hundratals Hizbollah-milismän uppges ha skadats av exploderande personsökare (2024-09-17)

Och jag bara undrar: Är det någon som har ett problem med att erkänna att detta är en konspiration? Lite konspirationsfakta for dummies alltså

Bra att veta:

Konspiration betyder "ondskefull sammansvärjning", dvs förberedelse till genomförandet av ett grovt brott mot lagar och/eller moraliska principer - och snälla kom nu inte dragandes med den latiska definitionen av ordet, för den vittnar endast om kunskap i basic googlande och innebär absolut ingen djupare förståelse för vad ordet egentligen betyder eller hur det ska användas. (Man lär känna ord genom att använda dem i meningar, inte genom att sitta och googla).

Lycka till i leken!

Definiera ”ondskefull”.
Citera
2024-09-19, 11:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutarkos
Orden konspiration o konspirationsteori har olika betydelser.
Konspirationsteorier har ofta en nedlåtande betydelse t.ex. CIA låg bakom mordet på Kennedy,månlandningen har aldrig ägt rum etc.

Skillnaden på begreppen konspiration och konspirationsteori är att det senare är just en teori som inte är bekräftad medan det första är något som är bekräftat. Inte konstigare än så.

Exempel på konspiration: sammansvärjningen inom adeln som ledde fram till mordet på Gustav III.

Exempel på konspirationsteori:
Att judarna ligger bakom 9/11.
Citera
2024-09-19, 12:38
Medlem
Citat:
Lite offtopic känner jag, men nej.... "vi" behöver inte prata om mig. Vi behöver prata om hur världen fungerar i stort; hur makt fungerar; hur korruption fungerar.

Folk behöver lära sig mer om det.

Jag har LÄST WEF:s skrifter. Jag ser ju vad de skriver.

Låt oss prata om dig istället, och det faktum att du slänger ur dig ett löst påstående - att jag tror på ogrundade teorier - utan att komma med ett konkret exempel så att jag förstår vad sjutton du pratar om och kan bemöta det.

Varför gör du så? Är det massmedia som lärt dig att alltid prata nedlåtande och svepande om konspirationsteoretiker för att du känner dig hotad av oss och vår kunskap om världen, eller vem har lärt dig att göra så?
Du slänger ur dig att WEF är konspiratörer utan någon förklaring.
Men det är mig det är fel på?
Citera
2024-09-19, 12:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Precis. Det låter ondskefullt, sinnessjukt, förjävligt helt enkelt - men så funkar ju krig.

Vilken frisk medborgare som helst som får en inblick i ett vanligt krig skulle nog säga "detta är helt jävla sinnessjukt". Det är väl inget konstigt?

Nu är det ju inte jag som bestämmer vad ordet konspiration betyder, utan det är allmän kännedom och tydligt definierat sedan länge:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konspiration
Inom krigföring så talar man inte om konspirationer. Det kallas krigslist när man förleder fienden. Det är ett vedertaget begrepp.
En krigslist, franska ruse de guerre, är en militär aktion för att förleda fienden från att skaffa en taktisk eller strategisk fördel.
Krigslist är egentligen varje åtgärd, genom vilken man söker vilseleda fienden i fråga.

Förrädiskt förfarande, det vill säga att använda våld medan man är maskerad som sårad eller fredlig,
är förbjudet enligt krigets lagar och räknas inte som en egentlig krigslist.

Falsk flagg, det vill säga bärande av en främmande makts flaggor, uniformer eller andra kännetecken, är en kontroversiell krigslist.

De olika slagen av krigslist (grekiska strategemata) spelade en stor roll i forntidens krigföring och studerades mycket noga.
De är förenliga med folkrätten, så länge svek inte ingår i dem. Att begagna sig av motståndarens signaler, att till honom befordra falska underrättelser, att muta hans spioner och så vidare är sålunda berättigat, däremot innebär det svek att begära vapenvila och genom överraskning bryta den, att ge tecken att man ville ge sig fången och sedan helt plötsligt ändra uppsyn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigslist
Citera
2024-09-20, 06:32
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du slänger ur dig att WEF är konspiratörer utan någon förklaring.
Men det är mig det är fel på?

Uppenbarligen är det dig det är del på, ja. Eftersom du avfärdar din motståndare innan ni har kommit i närheten av en konstruktiv diskussion baserad på argument i själva sakfrågan.

Jag hittar inte ett enda sakligt argument i dina inlägg, däremot hittar jag gott om svävande formuleringar och tvärsäkra påståenden som handlar om dina åsikter om motståndaren - inte om sakfrågan!

WEF skriver mer eller mindre rakt ut i sina skrifter att de vill sätta agendan för världens alla regeringar. Det är djupt problematiskt att de så öppet och flagrant kan ta fram policydokument för världens ledare utan att vara folkvalda, men vet du vad problemet med dig är? Låt mig berätta. Du avfärdar din motståndare innan du själv lagt fram ett enda sakligt argument i frågan!

Du är strategiskt skicklig, det ger jag dig. Det är uppenbart att du teoretiskt sett skulle kunna vinna en diskussion även om du har fel och motståndaren har rätt. För den ammunition som du saknar i form av sakliga argument, kompenserar du enkelt genom att svartmåla motståndaren och insinuera saker som att "Du vägrar utveckla ditt resonemang" trots att du aldrig har bett personen att utveckla sitt resonemang

Att antyda att en person VÄGRAR att svara på frågor - samtidigt som man inte ställer några frågor - är ju snudd på genialiskt i all sin enkla dumhet. Du får en liten blombukett för det lifehacket, som ju är guld värt för alla som saknar vettiga argument i valfri sakfråga: 💐

Men jag vidhåller.

Saklighet är enormt viktigt i alla seriösa debatter. Klarar man inte att hålla det sakligt är man automatiskt diskvalificerad ur diskussionen. Sorry.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2024-09-20 kl. 07:01.
Citera
2024-09-20, 07:28
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Inom krigföring så talar man inte om konspirationer. Det kallas krigslist när man förleder fienden. Det är ett vedertaget begrepp.
En krigslist, franska ruse de guerre, är en militär aktion för att förleda fienden från att skaffa en taktisk eller strategisk fördel.
Krigslist är egentligen varje åtgärd, genom vilken man söker vilseleda fienden i fråga.

Förrädiskt förfarande, det vill säga att använda våld medan man är maskerad som sårad eller fredlig,
är förbjudet enligt krigets lagar och räknas inte som en egentlig krigslist.

Falsk flagg, det vill säga bärande av en främmande makts flaggor, uniformer eller andra kännetecken, är en kontroversiell krigslist.

De olika slagen av krigslist (grekiska strategemata) spelade en stor roll i forntidens krigföring och studerades mycket noga.
De är förenliga med folkrätten, så länge svek inte ingår i dem. Att begagna sig av motståndarens signaler, att till honom befordra falska underrättelser, att muta hans spioner och så vidare är sålunda berättigat, däremot innebär det svek att begära vapenvila och genom överraskning bryta den, att ge tecken att man ville ge sig fången och sedan helt plötsligt ändra uppsyn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigslist

Låter rimligt. Men om någon hade utfört exakt samma attack - dvs 1000 exploderande personsökare - på vanligt folk, helt utan koppling till ett krig, då hade det väl ändå räknats som en konspiration?

Eller om några mindre seriösa läkemedelsbolag i kahoots med WHO hade försökt lura hela världens befolkning att de måste ta en dyr spruta (/flera dyra sprutor, betalda av skattemedel) av ett relativt obeprövat preparat som egentligen bara har en tveksam effekt på folk över 60, och som dessutom kan ge biverkningar i form av hjärtfel och blodproppar..?

"Studien var registerbaserad och omfattade alla de över 12 år som fått diagnosen myokardit någon gång under perioden 2018-2022 i de fyra nordiska länderna. Detta var sammanlagt 7 291 personer.

Hos 530 av deltagarna hade tillståndet uppträtt en kort tid efter en mRNA-vaccination mot covid-19."

Källa: https://www.lakemedelsvarlden.se/stu...linflammation/
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2024-09-20 kl. 07:32.
Citera
2024-09-20, 08:34
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Nej det har jag verklige inte missat. Att konspirera är en naturlig del av alla krig, och även en naturlig del av kapitalismens maskineri.

Det finns säkert hundratals ord som kan beskriva en dylik riktad attack: planering, exampelvis. Militära strategier. Avväpning. Operation. Insats.

Man behöver ju inte välja om ett äpple ska vara rött eller frukt, exempelvis. Ett äple kan vara både rött och en frukt. Språk är lite lurigt på det sättet.... eller hur? Man lurar så lätt sig själv, utan att ens reflektera över det.
Du har helt rätt, konspirationer sker hela tiden i krig. Det är liksom en grundpelare inom krigsföring. Att man agerar i det dolda, för att kapitalisera på överraskningsmomentet.

Jag tror att folk är färgade av begreppet "konspirationsteorier" och det fula fack man placerar dumma människor som tror på alla möjliga och omöjliga saker. Som flat earth, chem trails eller månlandningen.

För övrigt tycker jag att konsultation är fel ord att använda inom krigsföring. Av den enkla anledningen att det är något förväntat. Det finns säkert ett mer träffande och beskrivande ord än konspiration. Jag använder ordet när det handlar om något oväntat.
Senast redigerad av Logique88 2024-09-20 kl. 08:37.
Citera
2024-09-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Uppenbarligen är det dig det är del på, ja. Eftersom du avfärdar din motståndare innan ni har kommit i närheten av en konstruktiv diskussion baserad på argument i själva sakfrågan.

Jag hittar inte ett enda sakligt argument i dina inlägg, däremot hittar jag gott om svävande formuleringar och tvärsäkra påståenden som handlar om dina åsikter om motståndaren - inte om sakfrågan!

WEF skriver mer eller mindre rakt ut i sina skrifter att de vill sätta agendan för världens alla regeringar. Det är djupt problematiskt att de så öppet och flagrant kan ta fram policydokument för världens ledare utan att vara folkvalda, men vet du vad problemet med dig är? Låt mig berätta. Du avfärdar din motståndare innan du själv lagt fram ett enda sakligt argument i frågan!

Du är strategiskt skicklig, det ger jag dig. Det är uppenbart att du teoretiskt sett skulle kunna vinna en diskussion även om du har fel och motståndaren har rätt. För den ammunition som du saknar i form av sakliga argument, kompenserar du enkelt genom att svartmåla motståndaren och insinuera saker som att "Du vägrar utveckla ditt resonemang" trots att du aldrig har bett personen att utveckla sitt resonemang

Att antyda att en person VÄGRAR att svara på frågor - samtidigt som man inte ställer några frågor - är ju snudd på genialiskt i all sin enkla dumhet. Du får en liten blombukett för det lifehacket, som ju är guld värt för alla som saknar vettiga argument i valfri sakfråga: 💐

Men jag vidhåller.

Saklighet är enormt viktigt i alla seriösa debatter. Klarar man inte att hålla det sakligt är man automatiskt diskvalificerad ur diskussionen. Sorry.
Lustigt ändå att du fortfarande inte har något sakligt argument, med källa, emot WEF. Endast vaga, ogrundade beskyllningar om oegentligheter.

I stället kritiserar du mig för att vara osaklig? Det ser ut som att du projicerar dina brister på mig.
Citera
2024-09-20, 15:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
I tidigare trådar, bl a

(FB) Förstår inte folk att konspirationsteorier kan vara sanna?

har jag försökt väcka de som ännu sover djupt i sin konspirationsförnekelse, och vägrar ta in det faktum att konspirationer över huvud taget förekommer.

Visserligen var tråden för just det ämnet konspirationsteorier, men då jag vet att förnekelsen sträcker sig utöver teorierna tänkte jag att vi kör ett litet experiment idag.

Finns det verkligen folk som helt förnekar förekomsten av konspirationer? Och om så är fallet - handlar det inte undantagslöst om folk som inte förstått ordet??

Det här känns som ett problem som endast existerar i konspirationsteoretikers värld.
Citera
2024-09-20, 15:58
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Lustigt ändå att du fortfarande inte har något sakligt argument, med källa, emot WEF. Endast vaga, ogrundade beskyllningar om oegentligheter.

I stället kritiserar du mig för att vara osaklig? Det ser ut som att du projicerar dina brister på mig.

Det är klart att jag har källa på WEF:s skrifter! Nu är jag inte hemma, men i morgon hade jag kunnat leta fram ett citat till dig och källhänvisat.... kan du gissa varför jag inte kommer att göra det, hjärtat? ❤️

Jo, för att du börjar i helt fel ände... du börjar med att anklaga mig för att inte ha några som helst belägg för det jag säger, men du har ju aldrig bett mig att presentera några belägg 😆

Nu tror jag faktiskt att du är en jävligt intelligent person - annars hade du aldrig lyckats "vinna" en diskussion mot mig såhär enkelt, och det ska du ha all cred för - så jag tror egentligen att du fattar allt det här....... men jag ska förklara det en gång till ändå, på din nivå förhoppningsvis.

Du missade ett viktigt steg. Att ställa frågan: Har du några belägg för ditt påstående att WEF konspirerar?

Det är steg 1.

Steg 2 är jag svarar dig och lägger fram mina bevis, i bästa fall med en korrekt källhänvisning som faktiskt visar att jag har rätt. Här är risken stor att du torskar, eftersom jag är lite av en expert på både WEF och källkritik. Jag har t om funderat på att skriva en egen bok om mina tolkningar av The Great Reset och The Great Narrative.

Då uppstår ett litet problem för dig, eftersom du tvingas ta en diskussion som du är på väg att förlora. Det problemet undviker du enkelt genom att hoppa direkt till steg 3 😉

(Du byter alltså ämne! Från WEF:s ondskefulla planer på att styra världen, till "min osaklighet" och mina svårigheter att framlägga bevis i diverse sakfrågor..... smart, Binary! Nu pratar vi alltså inte om WEF längre, utan om mig och mina egenskaper.)

Det kan också vara så att jag inte har något vettigt svar på din fråga. Jag kanske svarar "Äh, alla vet ju att WEF styr världen i konspiration med rymdödlor, för det har jag sett på youtube!"

Steg 3. Du anklagar mig för att jag "fortfarande inte har något sakligt argument, med källa, emot WEF. Endast vaga, ogrundade beskyllningar om oegentligheter."

Om det är så att du har gått igenom steg två - dvs ställt frågan - och fått svaret om rymdödlor, hoppar du direkt till steg 3 och vinner diskussionen.

Om jag däremot har gett ett fullgott svar, med korrekt källhänvisning, så kan du givetvis inte hoppa direkt till steg 3 utan måste på något sätt bemöta mitt korrekta påstående om att WEF styr världen men det slapp du ju nu som sagt 🙂

Jag skapade t om en egen tråd, till din ära!

(FB) Hur man vinner en diskussion utan att ha rätt

Känn dig hedrad, Binary! 💐 jag tycker helt klart att du vann den här diskussionen.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2024-09-20 kl. 16:25.
Citera
2024-09-20, 16:17
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Finns det verkligen folk som helt förnekar förekomsten av konspirationer? Och om så är fallet - handlar det inte undantagslöst om folk som inte förstått ordet??

Det här känns som ett problem som endast existerar i konspirationsteoretikers värld.

I wish! I really, really wish..... och jag tror du kan ha delvis rätt. Man är så matad med massmedias världsbild - de pratar ju i princip aldrig om konspirationer - att man faktiskt glömmer att det inte är representabelt för vad människor tycker i det verkliga livet.

Däremot upplever jag att det finns mängder av konspirationsförnekare, och de resonerar exakt som klimatförnekare. Nämligen:

"Allt är normalt, inga konstigheter, nothing to see here! Heheheee, skoj skoj, skratt skratt, vilka tokstollar som tror att det skulle vara nåt skumt på gång bakom kulisserna"

Att knäcka igenom att helt lager av förnekelse är nästan omöjligt.

Men jag tror att en del av problematiken ligger i att konspirationsteorier ses som "märkliga, mystiska, osannolika" så länge de är på teoristadiet... sedan, när de bevisas, är det "bara nyheter", helt vanliga händelser - oavsett hur märkliga och vansinniga - men de betecknas inte som konspirationer av någon anledning.

Tyvärr är det många idag som tror att konspirationsteori betyder "galen teori".

Men frågan du ställer är rimlig, och jag avser att undersöka den längre fram.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2024-09-20 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in