Hej Flashback!
TLDR;
Behöver hjälp med security Audit av min krypteringsapp.
Källkod på GitHub: LÄNK
Behöver hjälp med ett projekt som jag jobbat lite med på fritiden. I en tidigare tråd beskrev jag projektet enligt följande:
Tyvärr har jag inte hunnit jobba så mycket med projektet av olika orsaker, men förhoppningsvis kommer jag ha tid att fortsätta i slutet av veckan. Det skulle vara extremt tacksamt om några här vill hjälpa mig med en security audit av den kod som finns nu för att se om det finns några tydliga sårbarheter som jag missat.
Detta gäller alltså App 2, dvs den app som sköter själva krypteringen.
I dagsläget finns funktioner för
Ett par saker återstår dock att implementera i denna app.
Nuvarande implementerade krypteringsmetoder
RSA (4096 bitar) - Asymmetrisk Kryptering
Användning:
Kryptering av symmetriska nycklar för filer och meddelanden.
Kryptering av filnamn för att skydda metadata.
AES-256 GCM - Symmetrisk Kryptering
Användning:
Kryptering av filinnehåll.
Kryptering av textmeddelanden.
OAEP-padding med SHA-256
Användning:
Säker asymmetrisk kryptering med RSA för att motverka kryptografiska attacker.
PBKDF2HMAC
Användning:
Härledning av krypteringsnyckel från användarlösenord för att skydda privata nycklar.
När funktionen med koppling till min chat-app är klar kommer jag sannolikt ta bort text och fil-läget i appen då dessa nu använts främst för att testa funktionaliteten.
Hoppas som sagt att några här har lust att hjälpa till med framförallt säkerhets- och sårbarhetsanalys av koden, och de metoder jag använder.
TLDR;
Behöver hjälp med security Audit av min krypteringsapp.
Källkod på GitHub: LÄNK
Behöver hjälp med ett projekt som jag jobbat lite med på fritiden. I en tidigare tråd beskrev jag projektet enligt följande:
Citat:
Syfte
Kringå ChatControl 2.0.
När blir man skannad med stöd av Chat Control 2.0
1. ChatControl 2.0 kommer kräva att alla chatt-appar, både okrypterade och de med end-to-end kryptering skannar filer och meddelande innan de krypteras vilket i praktiken bryter end-to-end krypteringen.
2. En förutsättning för att skanningen ska fungera är att filerna är av vissa format och att checksumman av en fil matchar en checksumma i databasen.
3. ChatControl 2.0 förbjuder INTE kryptering generellt
Min lösning
1. Utveckla två separata appar.
2. App 1: Enkel chat-app som gärna får skicka allt i klartext, med undantag för lösenorden. Tanken är egentligen inte att denna app ska användas ensamt.
3. App 2: Frontend/Middleware-app till app 1 vars funktion är att kryptera både filer och textmeddelanden. Denna app ska kommunicera med den andra appen och automatiskt överföra såväl filer som textmeddelanden mellan de två apparna.
Chat-appen kommer självklart omfattas av ChatControl 2.0 som alla andra chat-appar, men eftersom filerna och meddelanden är krypterade av den andra appen (som inte omfattas av ChatControl 2) innan de överförs till chat-appen kan EU skanna innehållet bäst de vill, och det enda de kommer se är krypterade .bin filer som de omöjligt kan läsa.
Kringå ChatControl 2.0.
När blir man skannad med stöd av Chat Control 2.0
1. ChatControl 2.0 kommer kräva att alla chatt-appar, både okrypterade och de med end-to-end kryptering skannar filer och meddelande innan de krypteras vilket i praktiken bryter end-to-end krypteringen.
2. En förutsättning för att skanningen ska fungera är att filerna är av vissa format och att checksumman av en fil matchar en checksumma i databasen.
3. ChatControl 2.0 förbjuder INTE kryptering generellt
Min lösning
1. Utveckla två separata appar.
2. App 1: Enkel chat-app som gärna får skicka allt i klartext, med undantag för lösenorden. Tanken är egentligen inte att denna app ska användas ensamt.
3. App 2: Frontend/Middleware-app till app 1 vars funktion är att kryptera både filer och textmeddelanden. Denna app ska kommunicera med den andra appen och automatiskt överföra såväl filer som textmeddelanden mellan de två apparna.
Chat-appen kommer självklart omfattas av ChatControl 2.0 som alla andra chat-appar, men eftersom filerna och meddelanden är krypterade av den andra appen (som inte omfattas av ChatControl 2) innan de överförs till chat-appen kan EU skanna innehållet bäst de vill, och det enda de kommer se är krypterade .bin filer som de omöjligt kan läsa.
Tyvärr har jag inte hunnit jobba så mycket med projektet av olika orsaker, men förhoppningsvis kommer jag ha tid att fortsätta i slutet av veckan. Det skulle vara extremt tacksamt om några här vill hjälpa mig med en security audit av den kod som finns nu för att se om det finns några tydliga sårbarheter som jag missat.
Detta gäller alltså App 2, dvs den app som sköter själva krypteringen.
I dagsläget finns funktioner för
- Generering av nyckelpar
- Importering av publika nycklar
- Profilhantering där varje importerad publik nyckel sparas som en profil/kontakt (exempelvis Pelle/Anders).
- Kryptering/dekryptering av filer och textmeddelanden.
Ett par saker återstår dock att implementera i denna app.
- Chatt-läget måste sammankopplas med min chatt-app (som fortfarande har en del jobb kvar)
- Stöd för större filer
- Förbättrat gränssnitt
- Möjlighet att ändra språk
Nuvarande implementerade krypteringsmetoder
RSA (4096 bitar) - Asymmetrisk Kryptering
Användning:
Kryptering av symmetriska nycklar för filer och meddelanden.
Kryptering av filnamn för att skydda metadata.
AES-256 GCM - Symmetrisk Kryptering
Användning:
Kryptering av filinnehåll.
Kryptering av textmeddelanden.
OAEP-padding med SHA-256
Användning:
Säker asymmetrisk kryptering med RSA för att motverka kryptografiska attacker.
PBKDF2HMAC
Användning:
Härledning av krypteringsnyckel från användarlösenord för att skydda privata nycklar.
När funktionen med koppling till min chat-app är klar kommer jag sannolikt ta bort text och fil-läget i appen då dessa nu använts främst för att testa funktionaliteten.
Hoppas som sagt att några här har lust att hjälpa till med framförallt säkerhets- och sårbarhetsanalys av koden, och de metoder jag använder.
Senast redigerad av ThePrivacyProject 2024-09-18 kl. 09:01.
Senast redigerad av ThePrivacyProject 2024-09-18 kl. 09:01.