2024-09-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Mondeles är ju skitchokolad rakt igenom. Deras affärsverksamhet går ut på att köpa upp kända märken och sänka kvalitén på råvarorna radikalt och därmed tyvärr fördärva det som fanns och hoppas på att folk köper produkten av gammal vana. Chokoladen i Marabou och fettkvalitén är oätlig. Man känner hur fel det är i munnen. Så att de sänker andelen mandlar förvånar mig inte det minsta.

Sorgligt men sant.
Nästan alla smaker man minns från 80-talet är borta.
På grund av globalisering och girighet.
Citera
2024-09-18, 18:45
Medlem
immenhusens avatar
Tråkigt att höra! Det var den enda chokladkakan jag köpte från Marabou, tills de öppet visade sitt stöd för Putin.

/AI
Citera
2024-09-18, 19:47
Medlem
Mondelez förstör choklad över hela världen. Intressant från UK: https://www.youtube.com/watch?v=dqD9LCURInY

Även i Sverige fasar man ut de gamla recepten. Det värsta exemplet är Mörkchoklad, som ersattes med något mesigt mjukt elände med minimal kakaosmak. Ett exempel av flera.

Tur det finns Lindt, Fazer och andra att trösta sig med. Men synd på ett gammalt fint svenskt varumärke.
Citera
2024-09-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
När man trodde att något ändå skulle tillåtas vara en konstant, verkar Marabou/Mondelez nu ha micklat med Frukt & Mandel-receptet. Andelen mandel har minskat radikalt i 200-grammaren och slår inte längre igenom smakmässigt. Balansen är rubbad, tugget är borta, smaken är off och oinspirerande.

Jag är på riktigt lite förkrossad. Frukt & Mandel har alltid varit min go-to bland 200-grammarna, juvelen i Marabous chokladkakebestånd och gourmandernas favorit däribland.

Har ni också märkt av förändringen? Har någon ett scoop...?

Det var sorgliga nyheter. Det var deras bästa chokladkaka.
Citera
2024-09-18, 20:17
Medlem
E-Mac.s avatar
Jag håller med. Det är också för mycket socker. Bra choklad till någotsånär vettigt pris är svårt att numera få tag i.

Med globala elitens intåg i västvärldens länder så får vi dålig kvalitet till höga priser eftersom stora företag har gått samman. När korrurensen är minimal eller obefintlig så har de skapat monopol, då kan de dela upp marknaden sinsemellan och sätta höga priser.
Citera
2024-09-18, 20:27
Medlem
Solestrollss avatar
Alla Marabous chokladkakor smakar skit numera. Riktigt tråkigt. Givetvis märker konsumenterna när bra råvaror byts ut mot sämre. Men jag antar att det trots allt lönar sig att göra det eftersom det verkar vara något som många godis- och matproducenter ägnar sig åt. Jag har helt slutat köpa Marabous chokladkakor. Köper inte heller Aladdin/Paradis till jul vilket jag alltid gjorde förr.
Citera
2024-09-18, 20:47
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
När man trodde att något ändå skulle tillåtas vara en konstant, verkar Marabou/Mondelez nu ha micklat med Frukt & Mandel-receptet. Andelen mandel har minskat radikalt i 200-grammaren och slår inte längre igenom smakmässigt. Balansen är rubbad, tugget är borta, smaken är off och oinspirerande.

Jag är på riktigt lite förkrossad. Frukt & Mandel har alltid varit min go-to bland 200-grammarna, juvelen i Marabous chokladkakebestånd och gourmandernas favorit däribland.

Har ni också märkt av förändringen? Har någon ett scoop...?
Tjena älskling, vet inte? Brukade folk köpa den??? Gubbigt choklad. Ska köpa, tänk så ÄR det gott!

Ingen aning du, men den där med popcorn var jävligt god. Och crunchy corn. Jeeeesus den var fan god. Köp den istället!
Citera
2024-09-18, 20:58
Medlem
Studsbolls avatar
Alla Marabous produkter har försämrats mycket under en längre period. De verkar lika inriktade på att förstöra varumärket som Musk varit med Twitter. En hel generation som växt upp med "Mmm Marabou" har fått lära sig den hårda vägen att märket nu står för skräpchoklad.
Citera
2024-09-18, 21:09
Medlem
Har inte testat just den, men mjölkchokladen har ändrats. Vill minnas att de uppdaterade receptet för kanske ett halvår eller ett år sedan eller så? Det smakar mest socker nu. Antar att det har med priset på kakao att göra.
Citera
2024-09-18, 21:11
Medlem
Marabou har förvandlats till något amerikanare hade gillat.
Alldeles för sött nuförtiden.

Tack och lov finns det andra som tex Fazer om man nu ska ha något liknande som tidigare Marabou.

Fast Fazer slår Marabou med hästlängder.
Citera
2024-09-18, 21:18
Medlem
JgrpCs avatar
Marabou är dessutom halalcertifierat, dvs ytterligare ett skäl att helt avstå. Fazer funkar bra.
Citera
2024-09-18, 22:01
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Mondeles är ju skitchokolad rakt igenom. Deras affärsverksamhet går ut på att köpa upp kända märken och sänka kvalitén på råvarorna radikalt och därmed tyvärr fördärva det som fanns och hoppas på att folk köper produkten av gammal vana. Chokoladen i Marabou och fettkvalitén är oätlig. Man känner hur fel det är i munnen. Så att de sänker andelen mandlar förvånar mig inte det minsta.

Frikkin' Mondelez... Frukt och Mandel har imho varit bäst i kategorin lågprischoklad. Har de senaste 5 (kanske till och med 10?) åren inte känt någon smakförändring...men jag hör vad du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in