• 1
  • 2
2024-09-18, 15:13
Medlem
HomoDeuss avatar
Scientific American gör för andra gången i sin 180-åriga historia en rekommendation i presidentvalet.

"I valet i november står USA inför två framtider. I den ena erbjuder den nya presidenten landet bättre möjligheter, baserad i vetenskap, solida bevis och viljan att lära av erfarenhet. Hon driver politik som främjar bra jobb i hela landet genom att ta till sig ny teknik och ren energi. Hon stödjer utbildning, folkhälsa och reproduktiva rättigheter. Hon behandlar klimatkrisen som den nödsituation den är och försöker mildra dess katastrofala stormar, bränder och torka.

I den andra framtiden äventyrar den nya presidenten folkhälsan och säkerheten och förkastar bevis och föredrar istället nonsensiska konspirationsfantasier. Han struntar i klimatkrisen till förmån för mer föroreningar. Han kräver att federala tjänstemän visar personlig lojalitet mot honom snarare än att upprätthålla amerikanska lagar. Han fyller positioner inom federal vetenskap och andra myndigheter med okvalificerade ideologer. Han lockar människor till hat och splittring, och han inspirerar extremister på statlig och lokal nivå att anta lagar som motarbetar folkbildning och gör det svårare att försörja sig.
"

https://www.scientificamerican.com/a...e-environment/

Artikeln fortsätter sedan med konkreta sakliga jämförelser mellan kandidaterna och deras politik.

Vilken effekt får denna rekommendation? Finns liknande rekommendationer från erkända vetenskapliga publikationer, men som stöder Trump?
Citera
2024-09-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Scientific American gör för andra gången i sin 180-åriga historia en rekommendation i presidentvalet.

"I valet i november står USA inför två framtider. I den ena erbjuder den nya presidenten landet bättre möjligheter, baserad i vetenskap, solida bevis och viljan att lära av erfarenhet. Hon driver politik som främjar bra jobb i hela landet genom att ta till sig ny teknik och ren energi. Hon stödjer utbildning, folkhälsa och reproduktiva rättigheter. Hon behandlar klimatkrisen som den nödsituation den är och försöker mildra dess katastrofala stormar, bränder och torka.

I den andra framtiden äventyrar den nya presidenten folkhälsan och säkerheten och förkastar bevis och föredrar istället nonsensiska konspirationsfantasier. Han struntar i klimatkrisen till förmån för mer föroreningar. Han kräver att federala tjänstemän visar personlig lojalitet mot honom snarare än att upprätthålla amerikanska lagar. Han fyller positioner inom federal vetenskap och andra myndigheter med okvalificerade ideologer. Han lockar människor till hat och splittring, och han inspirerar extremister på statlig och lokal nivå att anta lagar som motarbetar folkbildning och gör det svårare att försörja sig.
"

Artikeln fortsätter sedan med konkreta sakliga jämförelser mellan kandidaterna och deras politik.

Vilken effekt får denna rekommendation? Finns liknande rekommendationer från erkända vetenskapliga publikationer, men som stöder Trump?

Det var en rekommendation som heter duga. Och den stämmer till punkt och pricka.

Den som inbillar sig något annat hör till de hjärntvättade som inte riktigt förstår sig på verkligheten. Det saknas allt logiskt tänkande och allt handlar om känslor, framför allt Donalds känslor. Det är jag jag jag jag döda spädbarn jag jag döda katter jag ljug jag ljugljug hitta på SIR du tog haitiern i örat, skickade hen till Venezuela, det finn singen som du. Jag är så utsatt, det är så synd om mig, det är en häxjakt .....man blir så trött. Hör inte de som gillat honom förut att det hela har gått för långt nu?

Någonstans måste man ju ändå återvända till verkligheten. Men jag hyser inget hopp då lyckad hjärntvätt faktiskt tar tid att komma till rätta med.

Kamalas glädje för att vilja åtaga sig svåra frågor med energi och mod kommer att leda till bra saker. SJälvklart kommer hon att misslyckas med ett eller flera saker. Det är givet den komplexa arbetsuppgiften hon kommer att få. Men framför allt vore det fantastiskt om fler kunde komma tillsammans för att göra gott. Ett USA där barn med cancer kan få vård och att det inte behövs insamlingar till detta barn för att överleva.
Citera
2024-09-18, 15:24
Medlem
Citat:

"

Det kan vara viktigt att poängtera vilken som var den första presidentkandidaten som detta populärvetenskapliga magasin (USAs äldsta för övrigt som publicerats kontinuerligt) rekommenderat.

Det var Joe Biden.

De har uppenbarligen än en gång insett hur farligt det skulle vara att ha Donald "Twice impeached four times indicted" John "inmate number P01135809" Trump i Vita Huset.
Citera
2024-09-18, 15:25
Medlem
Det ovan kanske inte var så mycket om fakta och vetenskap, men det är den jag ser Kamala Harris leva i, hon ser situationer som de är och vill förändra till det bättre.

Trumps påhitt för att skrämma upp folk funkar inte den här vändan. Det är så dåligt. Det har tjatats om abort efter förlossningen och det enda resultatet blir att de som säger det inte låter kloka nånstans.

Och sen det här med katter och hundar, hur kunde Trump kläcka ur sig det? Det måste bero på att han inte kognitivt är där. Det är inte 2016 längre och det trollandet som fungerade då gör det inte i dag.
Varför fortsätter Trump att försöka trolla för att få en reaktion? Jublar magafolket åt sånt än i dag. Har inte sett något rally han haft på länge. Går inte folk därifrån?
Citera
2024-09-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Det ovan kanske inte var så mycket om fakta och vetenskap, men det är den jag ser Kamala Harris leva i, hon ser situationer som de är och vill förändra till det bättre.

Trumps påhitt för att skrämma upp folk funkar inte den här vändan. Det är så dåligt. Det har tjatats om abort efter förlossningen och det enda resultatet blir att de som säger det inte låter kloka nånstans.

Och sen det här med katter och hundar, hur kunde Trump kläcka ur sig det? Det måste bero på att han inte kognitivt är där. Det är inte 2016 längre och det trollandet som fungerade då gör det inte i dag.
Varför fortsätter Trump att försöka trolla för att få en reaktion? Jublar magafolket åt sånt än i dag. Har inte sett något rally han haft på länge. Går inte folk därifrån?

Varför skulle en narcisist bry sig om fakta och vetenskap?
Dokumentär på hbo/max om honom.
https://www.msn.com/en-ca/news/world...d=BingNewsSerp

Hans brorsdotter Mary anser han vara narcisist.
https://www.menzmag.com/news/mary-tr...d-psychiatric/

Som sagt. Han är inte vid sina sinnes fulla bruk.
https://www.msn.com/en-us/news/polit...d=BingNewsSerp

Utifrån detta så kan man väl anta att fakta och vetenskap inte betyder ett skit för Trump?
Citera
2024-09-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Varför skulle en narcisist bry sig om fakta och vetenskap?
Dokumentär på hbo/max om honom.
https://www.msn.com/en-ca/news/world...d=BingNewsSerp

Hans brorsdotter Mary anser han vara narcisist.
https://www.menzmag.com/news/mary-tr...d-psychiatric/

Som sagt. Han är inte vid sina sinnes fulla bruk.
https://www.msn.com/en-us/news/polit...d=BingNewsSerp

Utifrån detta så kan man väl anta att fakta och vetenskap inte betyder ett skit för Trump?

Ja det tycker jag. Karln är till och med betydligt mer rubbad än han var 2016 och han var ju sinnessjuk redan då. Dessutom är han weird.
Citera
2024-09-18, 17:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

"

Hur gick det förra gången Scientific American gjorde en rekommendation i presidentvalet? När var det?
Jag tror inte att en populärvetenskaplig tidskrifts ställningstagande har någon effekt. Politiska åsikter är just åsikter.
Citera
2024-09-18, 17:08
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur gick det förra gången Scientific American gjorde en rekommendation i presidentvalet? När var det?
Jag tror inte att en populärvetenskaplig tidskrifts ställningstagande har någon effekt. Politiska åsikter är just åsikter.

Vet inte vilken effekt det fick, men det rör om i grytan iaf. Fox och många andra är irriterade, så viss effekt borde det ju ha. Och bra att Fox och andra sprider budskapet vidare.

https://www.foxnews.com/media/scient...ry-problematic

https://unherd.com/newsroom/scientif...st-in-science/
Citera
2024-09-18, 17:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Vet inte vilken effekt det fick, men det rör om i grytan iaf. Fox och många andra är irriterade, så viss effekt borde det ju ha. Och bra att Fox och andra sprider budskapet vidare.

https://www.foxnews.com/media/scient...ry-problematic

https://unherd.com/newsroom/scientif...st-in-science/
Dina länkar gäller årets presidentval, men min fråga gällde ditt påstående om förra gången Scientific American gjorde ett ställningstagande. Vilket presidentval menade du?

Jag tror inte på att det går att "uppfostra" väljare till att rösta "rätt" eller hysa de "rätta" åsikterna. Om något tror jag att sådana här artiklar kan få motsatt effekt; Trumps väljare blir ännu mer lojala i protest vad de uppfattar som etablissemanget.
Senast redigerad av DoraF 2024-09-18 kl. 17:25.
Citera
2024-09-18, 17:19
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Dina länkar gäller årets presidentval, men min fråga gällde ditt påstående om förra gången Scientific American gjorde ett ställningstagande. Vilket presidentval menade du?

Som jag skrev så vet jag inte vilken effekt det fick förra gången (vilket var i förra valet då man rekommenderade Biden).

Men jag tänker mig att man inte skulle uppmärksamma det så mycket i Trump-positiv media, om det inte gav någon effekt alls förra gången.
Citera
2024-09-18, 17:23
Medlem
Citat:

"

Den har naturligtvis stor effekt hos de som inrättar sitt liv efter fakta och erfarenhet.

Tyvärr har den absolut noll påverkan på de som likt MAGAs bas tror på att problemet i Springfield utgörs av att haitier äter upp stadens husdjur. Den grupp outbildade framförallt hillbillys och rednecks som utgör Trumps väljarbas, kommer aldrig ens i kontakt med Scientific American och missar därför informationen helt.

Men för alla andra så borde detta vara en enorm varningssignal.
Citera
2024-09-18, 17:29
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Den har naturligtvis stor effekt hos de som inrättar sitt liv efter fakta och erfarenhet.

Tyvärr har den absolut noll påverkan på de som likt MAGAs bas tror på att problemet i Springfield utgörs av att haitier äter upp stadens husdjur. Den grupp outbildade framförallt hillbillys och rednecks som utgör Trumps väljarbas, kommer aldrig ens i kontakt med Scientific American och missar därför informationen helt.

Men för alla andra så borde detta vara en enorm varningssignal.

Japp. Gissar att det kanske kommer rekommendationer från Nature och andra med. Som förra gången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in