Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-18, 15:24
Medlem
Inte omöjligt att Demi Moore få en Oscar är mitt intryck av de två recensioner och intervjun jag sett. Det ingår mycket maskarsrbete ställvis i filmen.
Den andra huvudskådespelerskan är Margaret Qualley, kanske känd främst som Pussycat i Once upon a time in Hollywood (2019).

4 av 5 P1 och de är inte ensamma på den nivån.
https://sverigesradio.se/artikel/spa...-the-substance

Med en sorts förvrängd födelsescen med stora mängder blod så denna rulle låter som en utmärkt helgträff-film.

Trailer: https://youtu.be/q4Z5v2M7Ae4?si=YbMe5iuV-6NWzVgo

10 min intervju: https://youtu.be/6ENGX-PPOqo?si=ySuntC6UYUDUCuFr
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-09-18 kl. 15:26. Anledning: Rätt symbol m m
Citera
2024-09-18, 20:55
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Inte omöjligt att Demi Moore få en Oscar är mitt intryck av de två recensioner och intervjun jag sett. Det ingår mycket maskarsrbete ställvis i filmen.
Den andra huvudskådespelerskan är Margaret Qualley, kanske känd främst som Pussycat i Once upon a time in Hollywood (2019).

4 av 5 P1 och de är inte ensamma på den nivån.
https://sverigesradio.se/artikel/spa...-the-substance

Med en sorts förvrängd födelsescen med stora mängder blod så denna rulle låter som en utmärkt helgträff-film.

Trailer: https://youtu.be/q4Z5v2M7Ae4?si=YbMe5iuV-6NWzVgo

10 min intervju: https://youtu.be/6ENGX-PPOqo?si=ySuntC6UYUDUCuFr

En värdelös film. Skandalöst att den fick vara med i tävlingen i Cannes. Den hör hemma i Midnattssektionen där den visades på TIFF förra veckan.
Citera
2024-09-18, 21:44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
En värdelös film. Skandalöst att den fick vara med i tävlingen i Cannes. Den hör hemma i Midnattssektionen där den visades på TIFF förra veckan.
Den är bevisligen inte för alla, men visst har den väl fått bra kritik av många?
Citera
2024-09-18, 22:28
Medlem
James.Fjongs avatar
Mycket bra body-horror. Bättre än jag vågat hoppas på.
Det kändes som att man var tillbaks till 80-talet igen.
David Cronenberg måste vara imponerad.
Citera
2024-09-19, 06:10
Medlem
Sir Dwains avatar
Väldigt kul film. Mer extrem än jag förväntade mig, vilket är positivt.
Citera
2024-09-20, 02:14
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Den är bevisligen inte för alla, men visst har den väl fått bra kritik av många?

Av folk som gillar genre-filmer ja. Iofs förvånar det mig också då den är så extremt övertydlig hela tiden. Antar att folk som gillar body horror inte är de skarpaste knivarna i lådan.
Citera
2024-09-20, 03:01
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Av folk som gillar genre-filmer ja. Iofs förvånar det mig också då den är så extremt övertydlig hela tiden. Antar att folk som gillar body horror inte är de skarpaste knivarna i lådan.
Varför säger du så? Body-Horror är en viktig del av kulturen. David Cronenberg, exempelvis, gillas knappast enbart av anti-intellektuella. Franz Kafka, William S. Burroughs och William Blake tar man nog inte till sig om man inte har huvudet på skaft, finns säkert inte en enda klassisk japansk författaren som inte touchat genren, etc.

Nu har jag ju inte sett den ännu, men har goda förhoppningar om att den ska vara bra även om många inte klarar av ”äckel” och som så ofta inte ser skogen för alla träd.
Citera
2024-09-20, 11:11
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Varför säger du så? Body-Horror är en viktig del av kulturen. David Cronenberg, exempelvis, gillas knappast enbart av anti-intellektuella. Franz Kafka, William S. Burroughs och William Blake tar man nog inte till sig om man inte har huvudet på skaft, finns säkert inte en enda klassisk japansk författaren som inte touchat genren, etc.

Nu har jag ju inte sett den ännu, men har goda förhoppningar om att den ska vara bra även om många inte klarar av ”äckel” och som så ofta inte ser skogen för alla träd.

Den här filmen försöker samtidigt vara seriös med en massa trams om att kvinnor är värdelösa efter 40 i dagens samhälle etc. Fargeat är en bitter hagga och det var roligt att se Demi Moore jämte henne på presskonferensen.

Det kan diskuteras hur intellektuell Cronenberg är, men hans filmer är fan så mycket bättre än det här. Den närmaste jämförelsen är nog Death Becomes Her med Demis exmake.
Citera
2024-09-21, 17:31
Medlem
FunAndGamess avatar
Glodde runt lite på Imdb och måste säga att det är en viss ironi i att filmen alltså handlar om att en äldre kvinna förvandlar sig till en yngre och (påstått) snyggare upplaga av sig själv och när man ser de båda skådespelorskorna tillsammans är hon som spelar den äldre upplagan av kvinnan den snyggare trots att hon är mer än dubbelt så gammal. Lite som i The Neon Demon, en ung kvinna hypeas som orimligt vacker varpå de äldre kvinnorna blir förfärligt avundsjuka och önskar att de vore som henne. Och så missar man den lilla detaljen att det vore lämpligt om den unga kvinnan spelas av nån som faktiskt är snyggare än de äldre och avundsjuka kvinnorna (med det sagt är The Neon Demon ändå en bra film).
Senast redigerad av FunAndGames 2024-09-21 kl. 17:35.
Citera
2024-09-22, 22:56
Medlem
Fantastisk film! Helt galen. Hypnotiserande! 4+/5. Längesedan jag var så nöjd efter ett biobesök.
Citera
2024-09-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Mycket bra body-horror. Bättre än jag vågat hoppas på.
Det kändes som att man var tillbaks till 80-talet igen.
David Cronenberg måste vara imponerad.
+1
Slutet var nära nog en ung Peter Jackson om man säger så.
Manusförfattarna hade tid att se till att den viktigaste manliga karaktären (Dennis Quaid) hette Harvey bl a.

Två lämnade salongen när jag såg den på halvaprisetdagen i söndags, vilket ger en poäng extra.

Betyg: 8 av 10 injektioner med tveksam färg.
Citera
2024-09-24, 21:12
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
+1
Slutet var nära nog en ung Peter Jackson om man säger så.
Manusförfattarna hade tid att se till att den viktigaste manliga karaktären (Dennis Quaid) hette Harvey bl a.

Två lämnade salongen när jag såg den på halvaprisetdagen i söndags, vilket ger en poäng extra.

Betyg: 8 av 10 injektioner med tveksam färg.

Harvey-grejen är ju bara en av många övertydliga saker i filmen. Någon skrev häromdagen att hon tror att publiken är idioter med alla övertydligheter. Jag är rädd att hon har rätt. Det här är en film för sinnesslöa individer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in