• 1
  • 2
2024-09-18, 22:47
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...rs-stanger-ner

Ägsren skyller på höga hyror. Någon som vet mer?
Citera
2024-09-18, 22:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hamburger Börs går i graven

Anrika showkrogen Hamburger Börs intill Kungsträdgården i Stockholm stänger med omedelbar verkan. Enligt Aftonbladets uppgifter är det på grund av den höga hyran.

[…]

Hamburger Börs vd Peter Bengtson bekräftar uppgifterna och är nedslagen av beskedet.
- Så är det. Det är fortfarande i sin linda men Moment Group som äger oss har nu gått ut med att de ska stänga ner Hamburger Börs.

Mod.
Citera
2024-09-18, 22:54
Medlem
DieselnDusts avatar
Är väl inga konstigheter om ägaren skyller på det. Allt höjs till överdrivna priser och jag vill nog inte ens veta vad en vanlig lite lokal på Kungsholmen ligger på men kan tänka mig att priset är överdrivet och ocker.
Citera
2024-09-18, 23:21
Medlem
Kanske även dags att inbetala upplupen arbetsgivaravgift/coronastöd som man fick uppskov från under corona, tror det är många som nu får problem då dom inte budgeterat/sparat för det, lättare att skylla på någon annan (hyror).
Citera
2024-09-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Är väl inga konstigheter om ägaren skyller på det. Allt höjs till överdrivna priser och jag vill nog inte ens veta vad en vanlig lite lokal på Kungsholmen ligger på men kan tänka mig att priset är överdrivet och ocker.

Vi snackar flera hundra tusen i hyra. Per månad. Tror inte att det är lägre. Då menar jag innerstadslokaler. Kontoret för företaget jag jobbar på ligger på det och då är det en liten bit utanför storstaden. Visserligen större än en butik men ändå. Hutlösa priser så man får gå bra med plus om man vill behålla något av vinsten.
Citera
2024-09-18, 23:35
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vi snackar flera hundra tusen i hyra. Per månad. Tror inte att det är lägre. Då menar jag innerstadslokaler. Kontoret för företaget jag jobbar på ligger på det och då är det en liten bit utanför storstaden. Visserligen större än en butik men ändå. Hutlösa priser så man får gå bra med plus om man vill behålla något av vinsten.
Ja kunde nästan ana dom hutlösa priserna och helt förståeligt att han då skyller på höga hyror. Iaf i min bok.

Men tråkigt ändå att det ska stänga när det verkar som att det har funnits länge.
Citera
2024-09-18, 23:38
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag utgår från att lokalen är specialanpassad för att hysa krogshower.

Det finns rimligen ett antal speciella lokaler där man inte kan ta ut full marknadshyra.Typ fiskekyrkan i Göteborg (och andra saluhallar), antikhallarna i göteborg, kanske biografer.
Vad ett försäkringsbolag är beredda att betala för en sådan lokal är inte intressant om vi skall ha levande städer.

Sedan är väl krogshower en svår branch. Man måste göra succer annar går det åt fanders. Lillbabs, lasse berghagen, schiffs, jerry wiliams, killinggänget kunde det.
Kanske skulle grotesco kunna funka idag. Men de har säkert samma problem som filmen. Allt är pk och ointressant. Jag vet inte men det verkar vara en svår branch
Citera
2024-09-18, 23:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Ja, det handlar om att trissa upp värdet på fastigheten. Därför kräver man hyra långt över marknadsvärdet. Fastighetsbolaget (vasakronan) får svårt att hyra ut lokalerna för det vimlar inte direkt av eventbolag som kan tänka sig betala hyror på den nivån. Denna typ av showlokaler kommer att flytta ut från centrum.
Citera
2024-09-18, 23:46
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det handlar om att trissa upp värdet på fastigheten. Därför kräver man hyra långt över marknadsvärdet. Fastighetsbolaget (vasakronan) får svårt att hyra ut lokalerna för det vimlar inte direkt av eventbolag som kan tänka sig betala hyror på den nivån. Denna typ av showlokaler kommer att flytta ut från centrum.
Ja allt verkar handla om pengar nu för tiden.
Citera
2024-09-18, 23:52
Medlem
RobbanUCs avatar
Fastighetsägaren kommer stå med ännu en hutlöst dyr och svåruthyrd lokal under lång tid.
Citera
2024-09-19, 00:22
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Fastighetsägaren kommer stå med ännu en hutlöst dyr och svåruthyrd lokal under lång tid.
Ja det tror jag med. Hur tänkte hyresvärden här. Men kanske blir ny lokal för exempelvis röda korset eller något försäkringsbolag..
Citera
2024-09-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ja kunde nästan ana dom hutlösa priserna och helt förståeligt att han då skyller på höga hyror. Iaf i min bok.

Men tråkigt ändå att det ska stänga när det verkar som att det har funnits länge.

Jag själv är lite "on the fence" när det gäller livslängd. Visst är det lite coolt med något som är kvar länge men samtidigt är förändring bland det viktigaste som pushar oss människor framåt och det svåraste för många att anamma. Traditioner, seder, etc. Väldigt många har svårt att släppa edssa och ibland är de tyvärr skadliga men just för att det är "något vi alltid gjort" eller liknande så har det ett slags skydd i deras tankar.

Nu blev det lite väl filosofiskt men att de funnits länge är väl lite både och tänker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in