Citat:
Ursprungligen postat av
Flashmaxad
Vårnadstvist.
Jag har ensam vårdnad.
För ett år sedan fick jag en femtiosidig stämning i brevlådan.
Bara svammel.
Jag svarade inte och jag fick fortsatt vårdnad.
Nu fick jag en digital stämning på 32 sidor.
Bara svammel.
Kan jag kontakta tingsrätten och be dom sluta skicka sånt till mig?
Det är ju psykiskt påfrestande att försöka läsa nåt obegripligt.
Tror inte det hjälper att ansöka om kontaktförbud för domstolen har väl en skyldighet att informera om det dom får in.
Det handlar om hennes (mammans) umgängesrätt och hon vill ha egen vårdnad.
Barn och familje för min talan och dom tycker inte hon är lämplig.
Finns det nån möjlighet att slippa få hennes stämningar att skickas till mig?
Det har varit många stämningar och rättegångar genom åren.
Sonen har börjat gymnasiet nu så ett några år till så slipper jag det här.
Nu är det tyvärr inte ett svar på din fråga och kanske ingen större tröst men jag lider med dig.
Vissa länder har infört regleringar och rättsliga mekanismer för att hantera vad som kan kallas "legal system abuse" eller "vexatious litigation" (missbruk av rättssystemet för att trakassera andra). Dessa åtgärder syftar till att förhindra att individer använder domstolsprocesser som ett medel för trakasserier eller att överbelasta rättssystemet med oseriösa eller repetitiva stämningar.
Exempel:
Storbritannien: Här kan individer som anses vara "vexatious litigants" förbjudas från att inleda rättsliga förfaranden utan tillstånd från domstolen.
Australien: Liknande lagar finns som förbjuder vexatious litigants från att inleda nya rättsfall utan tillstånd. De kan också få begränsningar för att förhindra att de startar upprepade eller oseriösa rättsfall.
USA: Även i USA finns det liknande mekanismer, där personer kan klassas som "vexatious litigants" och förbjudas att lämna in stämningar utan förhandsgodkännande från en domare. Detta sker både på statlig och federal nivå.
Dessa lagar är till för att skydda både individer och rättssystemet från att missbrukas genom överflödiga och oseriösa rättsprocesser.
Dessvärre är Legal System Abuse / vexatious litigation okänt i Sverige. Förhoppningsvis något som kommer belysas och förändring att vänta.