Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-19, 05:33
Avstängd
KungPungPats avatar
Hascholje-hobbyist här. Jag har länge undrat om det går att rensa ut och samla ihop allt svart ur ett välanvänt rökdon.. för att sedan lägga det i kemiskt ren aceton.. vilket löser upp allt.. och sen separera thc från allt annat skräp, som tjära.

I dessa dagar av chatgpt så har jag frågat hur man separerar tjära från en olja vilket jag antar att thc är.
Den sa att kyla kan fungera. Jag frågade då vart fryspunkten på tjära ligger, den svarade -10 till -30 grader.

Vad tror ni om detta? Har nån lyckats omvandla sånt svart klet till något mer renare rökbart, genom nån sån här process?
Citera
2024-09-19, 05:52
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Hascholje-hobbyist här.
Jag tror mer på försiktig men exakt uppvärmning av det hela men hur samla upp ångorna utan förmodat dyr utrustning? Det mesta har ju olika ångtryck & jag misstänker att tjäran & thc är lite som bensin & bitumen.
Citera
2024-09-19, 06:20
Medlem
1, du kommer få extremt lite ”rent thc”
2, de flesta återanvänder tjäran i sig själv genom att mecka med det
Citera
2024-09-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Jag tror mer på försiktig men exakt uppvärmning av det hela men hur samla upp ångorna utan förmodat dyr utrustning? Det mesta har ju olika ångtryck & jag misstänker att tjäran & thc är lite som bensin & bitumen.

För att kunna destillera thc på det sätt du beskriver behövs ett rejält vacuum, Atmosfär trycks-destillering av thc innehållande fraktion kommer att förstöra målprodukten.
Citera
2024-09-20, 16:32
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag gör ett försök med is för att kyla ner burken med kletfyllt aceton.
Jag vet att tjäran brukar sjunka om burken får stå, men det är ju knappast nått som thc gör.

Hade varit smidigt om jag kunde suga upp acetonet medans tjäran ligger på botten, men vad använder man då?
Citera
2024-09-20, 18:19
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeandfreaky
För att kunna destillera thc på det sätt du beskriver behövs ett rejält vacuum, Atmosfär trycks-destillering av thc innehållande fraktion kommer att förstöra målprodukten.
Också måste man väl veta när det börjar komma & slutar på nåt sätt? Gaskromatografi eller hur går fortsättningen till?

Kul info. Over my league. Tack!
Citera
2024-09-20, 18:46
Avstängd
KungPungPats avatar
Kemisten här igen.
Apoteket Hjärtat gav mig en gratis spruta utan nål förut.
Ska hämta en sån.
Sen testar jag att kyla, eller bara låta tjäran sjunka.
Sen suger jag från ytan med sprutan.
Visst blir det en separering då, och enligt min beräkning så blir det lite "dunder" istället för mycket.. av alla möjliga ämnen.
Citera
2024-09-20, 21:57
Avstängd
KungPungPats avatar
Det blir ju bara en svart sörja, inget sjunker.. kanske is.. är vägen att separera tjära och thc i ren aceton.
Att det skulle sjunka måste jag ha inbillat mig efter att jag gjort olja på "standardhasch"/gummibitar/förorenat skitröka.

Finns det inget som attraheras till tjära typ socker eller nått som gör att tjäran liksom slutar görs allt aceton svart?

Kanske borde ha frågat i kemidelen av forumet.

Thc kan ju ha liknande fryspunkt som tjära har.. då fungerar aldrig is.

En drös kaffefilter då, tar dom tag i tjäran men släpper förbi thc?

Komplicerat, men det lär ju finnas ett sätt.
Citera
2024-09-20, 22:07
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag tvingades fråga en intelligens inom ämnet, som gav 2 tips som resonerar med mig.

Filtrering: Om tjära har en fast form kan du använda en filtreringsmetod. Häll blandningen genom ett filterpapper eller en fin sil. Aceton kommer att passera genom filtret medan tjära blir kvar på ytan.

Dekantation: Om tjära och aceton separerar sig i skikt, kan du försiktigt hälla av det övre lagret (aceton) utan att störa det undre lagret (tjäran).

Nu låter det iof som att experten hävdar att tjäran kommer att sjunka.. men filtrering görs ju oavsett så kanske kaffefilter kan fungera.
Citera
2024-09-21, 12:13
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Jag tvingades fråga en intelligens inom ämnet, som gav 2 tips som resonerar med mig.

Filtrering: Om tjära har en fast form kan du använda en filtreringsmetod. Häll blandningen genom ett filterpapper eller en fin sil. Aceton kommer att passera genom filtret medan tjära blir kvar på ytan.

Dekantation: Om tjära och aceton separerar sig i skikt, kan du försiktigt hälla av det övre lagret (aceton) utan att störa det undre lagret (tjäran).

Nu låter det iof som att experten hävdar att tjäran kommer att sjunka.. men filtrering görs ju oavsett så kanske kaffefilter kan fungera.

Vad är det som gör dig säker på att THC-substansen ska lösa sig endast i acetonet? THC är ju fettlösligt också, så borde lika väl kunna hålla sig löst i tjäran?

Fundera också på vad du tror har hänt med de rester som du haft sittande i tjäran i din pipa. Exponerat för luft och upprepade uppvärmningscykler lär en stor del av den lilla mängd som fanns från början ha brutits ner i ganska hög grad.
Citera
2024-09-21, 12:28
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vad är det som gör dig säker på att THC-substansen ska lösa sig endast i acetonet? THC är ju fettlösligt också, så borde lika väl kunna hålla sig löst i tjäran?

Fundera också på vad du tror har hänt med de rester som du haft sittande i tjäran i din pipa. Exponerat för luft och upprepade uppvärmningscykler lär en stor del av den lilla mängd som fanns från början ha brutits ner i ganska hög grad.

Jag tog en servett med 4 lager papper, la den i tallrik, sen hällde jag det svarta acetonet på servetten.
Det resulterade i en svart kaka av tjära på servetten, och ett lite renare röka.

Jag har också tänkt på att ta tjäran från bongväggar där det som har eldats bara en gång hamnar.
Enligt mina beräkningar så är bongväggar enda stället där det kan finnas potens kvar.
Citera
2024-09-21, 15:07
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Jag gör ett försök med is för att kyla ner burken med kletfyllt aceton.
Jag vet att tjäran brukar sjunka om burken får stå, men det är ju knappast nått som thc gör.

Hade varit smidigt om jag kunde suga upp acetonet medans tjäran ligger på botten, men vad använder man då?

Vi använde aceton å filtrera me kaffefilter när jag va ung för sissådär 50 år sen. Efter det låter man lösningen avdunsta...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in