Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-21, 15:10
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Vi använde aceton å filtrera me kaffefilter när jag va ung för sissådär 50 år sen. Häll lösningen i ett kaffefilter å låt sumpen va kvar i bägaren.

Det fungerar helt klart för att få bort den tjockaste delen av tjära.
Det är alltid ett pluss att rensa bort det värsta.
Citera
2024-09-21, 17:37
Medlem
Köp kemiskt ren bensin på ica,
Lös ditt hus klet i bensin, häll vatten halvägs i en burk, häll i bensinen i burken, håll det kallt, skruva på locket , skaka , öppna och släpp ut tryck, skruva på locket , skaka , öppna , osv typ 20 ggr.
Sug upp det översta lagret med en spruta, häll ut på en tallrik, på välventilerad plats blåser du på det med hår tork, vattenlösliga föroreningar kommer att vara kvar i vattnet.

Är det löst i aceton redan, dunsta av det på tallrik med hårtork, och gör sedan som jag skriver.

Du kan ev använda butan med , men det är svårare och farligare och jobba med.
Citera
2024-09-22, 05:13
Medlem
Sluta böga dig. Packa pipan o håll käften
Citera
2024-09-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Också måste man väl veta när det börjar komma & slutar på nåt sätt? Gaskromatografi eller hur går fortsättningen till?

Kul info. Over my league. Tack!

He he, Det är kul med intelligenta frågor..
Nu har jag inte exakta siffror i huvudet, men man går efter temperatur i förhållande till vacuum.
Sen kommer varje enskilt ämne som skiljer i kokpunkt , att destilleras för sig.
Säg att du har (endast förklaringsmodell,siffrorna stämmer ej) olivetol, nikotin, tjära, div hartser, och thc i en salig röra.
Och såg att kokpunkterna vid normal tryck skiljer med 10-15° per ämne , i den ordning dem är listade.
Vid vacuum destillering kommer ämnena komma över i samma ordning, och när ett ämne är slut kommer tempen öka , för att stabilisera vid nästa ämnes kokpunkt.
Då byter man kärl och fångar nästa fraktion.

Fridens
Citera
2024-09-23, 05:30
Medlem
Majasmokers avatar
Alltid kul med tillämpad kemi!
Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera