• 1
  • 2
2024-09-19, 08:40
Medlem
StudiumValors avatar
Friskare?
Man blir inte utsatt för andras förkylningsmitta
Man blir inte friskare, men kan arbeta trots förkylning. Såg just ett exempel där jag tror att den sjuke inte hade åkt in till jobbet om det inte funnes möjliighet till hemjobb, men arbetade ändå hemifrån nu när det funkade.
Sjukare?
En del människor jobbar för mycket hemma, har för lite att göra och börjar slarva, träffar för få människor, gör sig inte iordning på morgonen och blir långsamt depromerad
--------
Hur är det egentligen?
Citera
2024-09-19, 08:45
Medlem
Jantejantejantes avatar
Ja det är ännu en modern fälla att falla i. Inte nog med att det existerar väldigt många stillasittande jobb, nu kan du göra det från ditt hem också. Den fysiska degenereringen är total. Du kan även ta skada psykiskt av för mycket bekvämlighet, tänk dig att du har jobbat hela vecka hemifrån utan att gå ut, ett perfekt recept för torgskräck/ångest.
Citera
2024-09-19, 08:52
Medlem
Har jobbat mer fastän jag varit sjuk när jag jobbat hemma. Och jobbat bättre pga mindre distraktoner. Sen verkar det finnas de som vill hänga på jobbet och ska få göra det med. Sen kan de anordna stegtävlingar osv om de vill att folk ska hålla fysisk form. Inte för att alla skippar bilen när de ska till kontoret...
Citera
2024-09-19, 08:54
Medlem
Hur många av Sveriges arbetstagare har möjligheten att jobba hemifrån?
Citera
2024-09-19, 09:00
Medlem
Jantejantejantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur många av Sveriges arbetstagare har möjligheten att jobba hemifrån?

De flesta kontorsjobb i stort sett tillochmed kundjtänst.
Citera
2024-09-19, 09:17
Medlem
Felpost
Citera
2024-09-19, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
De flesta kontorsjobb i stort sett tillochmed kundjtänst.

Och hur många procent motsvarar det?

Under pandemin var det i stort sett bara de med akademisk utbildning som jobbade hemifrån.
Citera
2024-09-19, 09:21
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag behöver någonstans att gå. Om så en friggebod på tomten. Hemma är det för mycket annat som kallar på uppmärksamhet. Jag behöver vattentäta skott mellan jobb och fritid.
Nu beror det på min personlighet andra klarar av det. TEx alla lantbrukare.

Att gå till jobbet sliter inte. Men bilköer, busskaos, tågförseningar osv stressar oss definitivt.

Ibland har man en grym förkylning som skulle smitta andra fast man kan jobba lite. Då är det ju bra att kunna stanna hemma.
Citera
2024-09-19, 09:48
Medlem
Cindells avatar
Jag jobbar hemifrån till 99% och älskar det. (Jobbar i Sverige och åker till kontoret i Danmark kanske 2 el. 3 ggr om året).

Fördelar:
- Slippa lämna mina husdjur ensamma hela dagen
- Slippa pendla
- Behöver inte vakna till ett alarm onödigt tidigt
- Kan jobba i bekväma kläder och behöver inte hitta på en ny outfit vareviga dag
- Kan slänga in en maskin tvätt om det behövs. (Nej, det är inte värre än att stå och tjöta med en kollega vid skrivaren i 10 min)
- Friskare helt klart eftersom man inte beblandar sig med en drös ev. sjuka människor
- OM man är sjuk, kan man oftast jobba ändå. Man kan sitta och snyta sig och dricka te med honung medans man jobbar

Nackdelar:
- Vetifan. Jag är introvert. Det räcker med teamsmöten och att träffas IRL ett par gånger om året.
Senast redigerad av Cindell 2024-09-19 kl. 09:50.
Citera
2024-09-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag jobbar hemifrån till 99% och älskar det. (Jobbar i Sverige och åker till kontoret i Danmark kanske 2 el. 3 ggr om året).

Fördelar:
- Slippa lämna mina husdjur ensamma hela dagen
- Slippa pendla
- Behöver inte vakna till ett alarm onödigt tidigt
- Kan jobba i bekväma kläder och behöver inte hitta på en ny outfit vareviga dag
- Kan slänga in en maskin tvätt om det behövs. (Nej, det är inte värre än att stå och tjöta med en kollega vid skrivaren i 10 min)
- Friskare helt klart eftersom man inte beblandar sig med en drös ev. sjuka människor
- OM man är sjuk, kan man oftast jobba ändå. Man kan sitta och snyta sig och dricka te med honung medans man jobbar

Nackdelar:
- Vetifan. Jag är introvert. Det räcker med teamsmöten och att träffas IRL ett par gånger om året.
Det förklarar nog det mesta av det. Tycker det är precis värdelöst att jobba på distans, gör det dock 1-2 dagar i veckan. Men att jobba med folk som inte är på plats är onekligen sämst. Sedan beror det ju mycket på vad man har för jobb också så klart. Men får riktig ångest av att jobba hemifrån då det är ett ständigt stress med att göra saker hemma..fixa lunch, diska, tvätta, dammsuga eller plocka undan saker eller varför inte behöva gå och handla ja som sagt allt som allt är det omöjligt att fokusera på jobb i den miljön. Utöver det träffar man inte en människa och rör sig minimalt med usel ergonomi. Sistnämnda går ju att lösa genom bra skrivbord och stol men känner inte för att investera 20k på det.

Fördelar är ju dock som nämns att man kan jobba lite småsjuk och att man utsätts för mindre smitta då de flesta är hemma om de är lite småsjuka. Absolut stort plus!
Citera
2024-09-19, 09:59
Medlem
Skelett-Kents avatar
Vill inte smutsa ner hemmet allt för mycket med eventuell jobbstress och krav
Mitt hem ska vara förknippat med lugn och ro

Edit: Med det sagt så är det ibland bättre exempelvis att ha något möte hemifrån där vissa eller de flesta ändå är på distans, än att jaga iväg till arbetsplatsen på morgonen för en sån sak

Vissa arbetsuppgifter som dokumentering kan vara skönare att sköta hemifrån.
Senast redigerad av Skelett-Kent 2024-09-19 kl. 10:08.
Citera
2024-09-19, 10:01
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
... och rör sig minimalt med usel ergonomi.

Jag rör jag mig mer nu när jag jobbar hemifrån. Eftersom jag slipper pendling och har mer ledig tid före och efter jobbet, så finns det gott om tid att ta några raska promenader eller jobba lite i trädgården. (Trädgårds-gym, sol och frisk luft!)
Senast redigerad av Cindell 2024-09-19 kl. 10:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in