Citat:
Ursprungligen postat av
Cindell
Jag jobbar hemifrån till 99% och älskar det. (Jobbar i Sverige och åker till kontoret i Danmark kanske 2 el. 3 ggr om året).
Fördelar:
- Slippa lämna mina husdjur ensamma hela dagen
- Slippa pendla
- Behöver inte vakna till ett alarm onödigt tidigt
- Kan jobba i bekväma kläder och behöver inte hitta på en ny outfit vareviga dag
- Kan slänga in en maskin tvätt om det behövs. (Nej, det är inte värre än att stå och tjöta med en kollega vid skrivaren i 10 min)
- Friskare helt klart eftersom man inte beblandar sig med en drös ev. sjuka människor
- OM man är sjuk, kan man oftast jobba ändå. Man kan sitta och snyta sig och dricka te med honung medans man jobbar
Nackdelar:
- Vetifan. Jag är introvert. Det räcker med teamsmöten och att träffas IRL ett par gånger om året.
Det förklarar nog det mesta av det. Tycker det är precis värdelöst att jobba på distans, gör det dock 1-2 dagar i veckan. Men att jobba med folk som inte är på plats är onekligen sämst. Sedan beror det ju mycket på vad man har för jobb också så klart. Men får riktig ångest av att jobba hemifrån då det är ett ständigt stress med att göra saker hemma..fixa lunch, diska, tvätta, dammsuga eller plocka undan saker eller varför inte behöva gå och handla ja som sagt allt som allt är det omöjligt att fokusera på jobb i den miljön. Utöver det träffar man inte en människa och rör sig minimalt med usel ergonomi. Sistnämnda går ju att lösa genom bra skrivbord och stol men känner inte för att investera 20k på det.
Fördelar är ju dock som nämns att man kan jobba lite småsjuk och att man utsätts för mindre smitta då de flesta är hemma om de är lite småsjuka. Absolut stort plus!