2024-09-19, 10:25
Medlem
Hej! Hoppas någon vet mer än jag eller har liknande erfarenheter.

Jag fick ADHD-diagnos i Februari, och har sedan dess tagit Medikinet typ dagligen. Började med 20mg per dag och jobbade mig upp till nuvarande dos (50mg på morgonen + 20mg vid lunch). Fick ingen biverkningar av Medikinet, det har enbart varit jättepositivt för mig. Var dom första månaderna illemåande et par gånger då jag inte åt frukost, men annars har det varit toppen.

Hämtade ut en ny batch för några veckor sedan och har efter dess haft så mycket biverkningar och blivit så mycket mer påverkad. Jag är vissa dagar illemåande i många timmar, känner mig "konstig" i mitt sinne, mitt minne är sämra, jag svettas mycket och blir rastlös i kropp och armar. Är jättefokuserad, men det är typ obehagligt. Även haft några nätter med insomnia, även om jag lägger mig 10-12 timmar efter sista 20mg dos. Tänkte at kaffe kunde vara problemet, men har nu gått nästan 48 timmar utan koffein och känns så endog.

Någon som vet om man över natten kan ändra tolerans för Methylphenidat totalt? Eller vet någon om det har blivit gjort några ändringar i Medikinet senast?

Vil inte kontakta läkare än då det på så många sätt gör mitt liv bättre. Og såklart hoppas jag det blir som innan.
Senast redigerad av Aas90 2024-09-19 kl. 10:27.
Citera
2024-09-19, 11:06
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-09-19, 15:47
Medlem
Congelados avatar
Din beskrivningen är som när man tar för mycket tjack. Prata med läkare få annat läkemedel som elvanse/attentin.
Citera
2024-09-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Din beskrivningen är som när man tar för mycket tjack. Prata med läkare få annat läkemedel som elvanse/attentin.

Ja, eller hur?

Ringde läkare och läkemedelsverket, enligt dom händer det typ aldrig at man får biverkningar över natten på methylphenidat om man inte har fått några innan. Gjorde lite research och visar sig at dom senaste jag fick var fra en annan producent än tidigare, även om dom ser helt lika ut. Så verkar vara någon skillnad där. Fick tidigare från en Svensk producent, nu ifrån en Tysk. Har någon erfarenhet med den Tyska?
Citera
2025-01-03, 01:21
Medlem
Jag får själv en handfull olika biverkningar vissa perioder, och min intuition säger att det mestadels beror på hur min kropp mår. En ren gissning är att det kan bero på om jag kan ha nån form av näringsbrist eller om jag är ur fas med sömn och/eller mat. Inte ovanligt att jag känner mig spänd om jag snortar 20+mg på tom mage. Värst är när det känns som om jag håller på att pissa ner mig, även fast jag bara lyckas trycka ut några droppar (p.g.a spänd/överaktiv blåsa?). Jag kan också märka skillnad när jag går från ett fabrikat till ett annat, men inte lika ofta. Jag blir däremot alltid riktigt överspänd om jag dricker kaffe ovanpå medicinen.

Provat Medikinet för första gången ikväll och det kändes först som om jag inte fick någon effekt alls, så jag har nu nosat i mig 60mg totalt, men i skrivande stund känns det nog som om det bara är att jag inte märker någon bieffekt alls, vilket e rätt ovanligt faktiskt. Brukar alltid ha någon liten känning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in