Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
När spanjorerna invaderade sydoch centralamerika hade dom endast primitiva luntlåsmusköter vilket givetvis skrämde indianerna.
Men stora delar av detta område har väldigt hög luftfuktighet och regnperioder så spanjorernas övertag i eldkraft borde ha neutraliserats vid mer än ett tillfälle.
Ändå besegrade bara några få hundra spanjorer tusentals krigare från inka och aztek-stammarna utan större problem trots att deras hugg och stickvapen var opåverkade av fukt och regn, lite märkligt kan tyckas.
Ja, det är verkligen intressant. Spanjorerna hade väl andra övertag istället, som de kunde använda sig av. Militära strategier som indianerna inte var beredda på tex, och förmågan att utnyttja olika politiska lägen. Och så hostade de på dem, inte att förglömma
En ”krigslist” som spanjorerna inte själva var medvetna om.
Man ska nog inte heller underskatta den psykologiska påverkan som en musköt kunde ha. Om jag såg en musköt avfyras för första gången hade jag blivit väldigt påverkad, även om den inte kunde användas i alla tillfällen (något som indianerna kanske inte heller visste om).
Men det hade varit intressant att veta hur stor del skjutvapen faktiskt hade i erövringen, eller om andra saker hade mer påverkan på utgången. Jag kan inte särskilt mycket om musköter, krut och fukt, men hade också varit intressant att veta hur mycket det faktiskt gjorde med hög luftfuktighet. Om spanjorerna kunde använda vapen en stor del av året, eller knappt alls.