Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Hur många har inte efterliknar detta? Ser inte Fromsoftware jaga andra. Tvärtom har han ju Miyazaki sig vara hedrad av alla som vill efterlikna. Nintendo jagar dom istället med högafflar.
Jag tror det mesta kokar ner till ovanstående, det är helt enkelt Nintendos filosofi/strategi att vara fittor när det gäller sånt här, medans som du säger de flesta andra företag helt enkelt inte orkar bry sig eller känner sånt behov av att vara så beskyddande. Tror även det har att göra med storleken, även om det finns många andra riktigt stora företag i branschen kostar det förmodligen massor av pengar att hålla igång en så stor juridisk verksamhet som Nintendo måste ha för att både ansöka om och sen driva olika patentcase och andra stämningar till höger och vänster, och för de flesta andra företag, även om dom skulle ha råd så lägger dom nog hellre dom pengarna på annat som att anställa fler utvecklare osv. Har ingen aning om varför just Nintendo är såna assholes, känns som att det är nån slags "storföretagstaktik" snarare än att det är relaterat till någon verklig rädsla för att någon ska kopiera deras produkter.
Som du säger så är det ju betydligt oftare såna här grejer resulterar till att det "utsatta" företaget kommenterar med att dom känner sig hedrade över uppmärksamheten, vilket känns som en betydligt smartare taktik eftersom fansen gillar den typen av beteende.
Det enda andra företaget jag vet som håller på med liknande är IBM, som också är ökända för att både ta patent på varje liten grej dom hittar på, och sen driva olika processer mot alla som släpper någon produkt som ens närmar sig att påminna om dessa patent. Och dom känns ganska lika varandra, typ techföretag som lyckades bli gigantiska på 80-talet och på mångt och mycket lever på gamla meriter eller genom att bara äga så stor del av marknaden för att kunna skita helt i vad fans anser om dom. Kanske nåt sätt att försäkra sig om att även om ens produkter skulle bli mer och mer irrelevanta så kan man säkra företagets fortlevnad typ.
En kul parentes är att när jag googlade så hittade jag ett rätt nyligt fall där Nintendo faktiskt blev stämda och förlorade en sån här process, så även det verkar hända ibland också, även fast dom säger sig beredda att överklaga:
https://www.gamedeveloper.com/game-p...er-patent-case