Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-20, 01:57
  #13
Medlem
TzOns avatar
Det Nintendo påstår att dom har ensamrätt är idén att fånga varelser i bollar. Detta kommer läggas ner snabbt då palworld kommer kunna dra många paraller med andra spel.
Citera
2024-09-20, 02:11
  #14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Absolut. Men var drar man gränsen? Ta exemplet ovan vad som snackas vara det Nintendo vill ha monopol på. Hur många liknande gameplay mechanics kan man inte hitta ovan som Nintendo tagit efter andra och inte var först med? Eller andra spelutvecklare för den delen. Hur ska någon kunna skapa spel i framtiden om utvecklare tar monopol på varje spelmekanik man kommer på.

Går inte. Och som sagt många av Nintendos stora spel var inte först med sin gameplay design utan tog efter andra. Men andra ska inte få skapa spel där man fångar monster i bollar?

Ta turbaserade strider där man ger kommandon som Pokemon har. Det var man inte först med. Vad är skillnaden där gentemot att kasta ut monsters för att ”interact with objects”. Varför ska Nintendo få ta efter stridssystem med kommandon men ingen annan ska få skapa gameplay system där man fånga varelser i bollar?

Jag tänker att det nog kokar ner till hur mycket originalitet spelet har i förhållande till inspirationen/förlagan, hur mycket eget de har skapat. Jag har aldrig spelat Palworld, utan bara hört det beskrivas som "Pokemon with guns", som i det närmaste ett plagiat, typ där de små avvikelserna från förlagan är så generiska (= guns) att helheten inte är originell, utan att den vilar på meriterna av det avledda verket. Men jag vet inte om det är rättvist mot spelet. Det kanske har egna ben att stå på, och det kanske bara är Nintendo som är Nintendo.
Citera
2024-09-20, 11:04
  #15
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Då borde Rockstar ha blivit stämt av alla biltillverkare och även Apple och förlorat i rätten, men nej. Det är inte olagligt att skapa något som liknar något med ett annat namn och symbol.

Det är ju hela konceptet som ursprungligen identifierar Pokemon man har tagit rakt av och lagt till små fraktioner.

Löjligt at skaparna av Palworld spelar dumma och ovetande. Det måste man ha väntat sig, så naiv kan man inte va.
Citera
2024-09-20, 11:21
  #16
Medlem
zBr9s avatar
Många verkar ha fått för sig att Palworld stäms för att hela spelet "liknar Pokemon" på något generellt sätt, men så ligger det inte till. Dom stäms för att ha inkräktat på Nintendos patent över vissa specifika spelmekaniker, vilket dom har patent på. En stor skillnad och absolut inget ovanligt att man blir stämd och förlorar över.

Activision/Blizzard förlorade ett patentfall i år: https://www.reuters.com/legal/litiga...se-2024-05-06/

Nintendo själva förlorade ett patentfall i år: https://www.gamedeveloper.com/game-p...er-patent-case

Här är ett patent som Nintendo äger:

In a first mode, an aiming direction in a virtual space is determined based on a second operation input, and a player character is caused to launch, in the aiming direction, an item that affects a field character disposed on a field in the virtual space, based on a third operation input. In a second mode, the aiming direction is determined, based on the second operation input, and the player character is caused to launch, in the aiming direction, a fighting character that fights based on the third operation input.

Jämför med hur man fångar monster i Palworld:

https://d1lss44hh2trtw.cloudfront.ne...e-palworld.jpg

Lägg till det att Nintendo är ökända för att stämma skiten ur och krossa både företag och privatpersoner som gör minsta intrång på deras varumärken eller patent så är det inte svårt att inse att det är en svettig vecka på Palworlds kontor.
Citera
2024-09-20, 12:08
  #17
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det är ju hela konceptet som ursprungligen identifierar Pokemon man har tagit rakt av och lagt till små fraktioner.

Löjligt at skaparna av Palworld spelar dumma och ovetande. Det måste man ha väntat sig, så naiv kan man inte va.

Ja men så länge det inte ser 100% likadant ut och går under samma namn då är det inte olagligt. Men visst, Nintendo kan försöka men det kommer inte leda till något. Det är bara slöseri med tid och resurser.
Citera
2024-09-20, 12:23
  #18
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Ja men så länge det inte ser 100% likadant ut och går under samma namn då är det inte olagligt. Men visst, Nintendo kan försöka men det kommer inte leda till något. Det är bara slöseri med tid och resurser.

Vad snackar du om? Det händer hela tiden.. Skaparna av Palworld kan mycket väl förlora detta.
Citera
2024-09-20, 13:01
  #19
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Ja men så länge det inte ser 100% likadant ut och går under samma namn då är det inte olagligt. Men visst, Nintendo kan försöka men det kommer inte leda till något. Det är bara slöseri med tid och resurser.

Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Vad snackar du om? Det händer hela tiden.. Skaparna av Palworld kan mycket väl förlora detta.

Ja och dessutom är det som sagt inte "spelet är för likt Pokemon" som är stämningen här, utan enskilda spelfunktioner som Nintendo har patent på.

Lägg till det att Palworld utvecklas av ett företag vars totala antal anställda är ungefär lika många som Nintendo har personliga assistenter till sina advokater och deras historik av att stämma folk och företag tidigare så är man en dåre om man tror att det här kommer bli en lätt seger för Palworld.
Citera
2024-09-20, 14:04
  #20
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Många verkar ha fått för sig att Palworld stäms för att hela spelet "liknar Pokemon" på något generellt sätt, men så ligger det inte till. Dom stäms för att ha inkräktat på Nintendos patent över vissa specifika spelmekaniker, vilket dom har patent på. En stor skillnad och absolut inget ovanligt att man blir stämd och förlorar över.

Activision/Blizzard förlorade ett patentfall i år: https://www.reuters.com/legal/litiga...se-2024-05-06/

Nintendo själva förlorade ett patentfall i år: https://www.gamedeveloper.com/game-p...er-patent-case

Här är ett patent som Nintendo äger:

In a first mode, an aiming direction in a virtual space is determined based on a second operation input, and a player character is caused to launch, in the aiming direction, an item that affects a field character disposed on a field in the virtual space, based on a third operation input. In a second mode, the aiming direction is determined, based on the second operation input, and the player character is caused to launch, in the aiming direction, a fighting character that fights based on the third operation input.

Jämför med hur man fångar monster i Palworld:

https://d1lss44hh2trtw.cloudfront.ne...e-palworld.jpg

Lägg till det att Nintendo är ökända för att stämma skiten ur och krossa både företag och privatpersoner som gör minsta intrång på deras varumärken eller patent så är det inte svårt att inse att det är en svettig vecka på Palworlds kontor.
Frågan är ju hur långt man ska kunna dra dessa patent på spelmekanik. Hur skiljer sig exempelvis exemplen i detta fall med BotW och dess weapon durability? Finns hur många utvecklare som helst som gjort detta tidigare. Stamina bar när man klättrar. Osv. I princip 90% av vad BotW gjorde kan man hitta andra gjort tidigare. Fått oförtjänt rykte som något artistiskt och originellt mästerverk.

Kan hålla på i timmen till med liknande exempel. Nöjer mig med Metroid Prime där man skannade saker för information. Gameplay som gjorts förut. Varför ska Nintendo få ta andras ideer men ingen får ta del av deras? Framstår som arroganta och osympatiska. Men Nintendos sjuka fanbase hittar säkert något försvar även denna gång för att få Nintendo och framstå som guds gåva till mänskligheten.

Mer exempel. Fromsoftwares bonfires/souls/level system. Hur många har inte efterliknar detta? Ser inte Fromsoftware jaga andra. Tvärtom har han ju Miyazaki sig vara hedrad av alla som vill efterlikna. Nintendo jagar dom istället med högafflar.
Citera
2024-09-20, 14:13
  #21
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Hur många har inte efterliknar detta? Ser inte Fromsoftware jaga andra. Tvärtom har han ju Miyazaki sig vara hedrad av alla som vill efterlikna. Nintendo jagar dom istället med högafflar.

Jag tror det mesta kokar ner till ovanstående, det är helt enkelt Nintendos filosofi/strategi att vara fittor när det gäller sånt här, medans som du säger de flesta andra företag helt enkelt inte orkar bry sig eller känner sånt behov av att vara så beskyddande. Tror även det har att göra med storleken, även om det finns många andra riktigt stora företag i branschen kostar det förmodligen massor av pengar att hålla igång en så stor juridisk verksamhet som Nintendo måste ha för att både ansöka om och sen driva olika patentcase och andra stämningar till höger och vänster, och för de flesta andra företag, även om dom skulle ha råd så lägger dom nog hellre dom pengarna på annat som att anställa fler utvecklare osv. Har ingen aning om varför just Nintendo är såna assholes, känns som att det är nån slags "storföretagstaktik" snarare än att det är relaterat till någon verklig rädsla för att någon ska kopiera deras produkter.

Som du säger så är det ju betydligt oftare såna här grejer resulterar till att det "utsatta" företaget kommenterar med att dom känner sig hedrade över uppmärksamheten, vilket känns som en betydligt smartare taktik eftersom fansen gillar den typen av beteende.

Det enda andra företaget jag vet som håller på med liknande är IBM, som också är ökända för att både ta patent på varje liten grej dom hittar på, och sen driva olika processer mot alla som släpper någon produkt som ens närmar sig att påminna om dessa patent. Och dom känns ganska lika varandra, typ techföretag som lyckades bli gigantiska på 80-talet och på mångt och mycket lever på gamla meriter eller genom att bara äga så stor del av marknaden för att kunna skita helt i vad fans anser om dom. Kanske nåt sätt att försäkra sig om att även om ens produkter skulle bli mer och mer irrelevanta så kan man säkra företagets fortlevnad typ.

En kul parentes är att när jag googlade så hittade jag ett rätt nyligt fall där Nintendo faktiskt blev stämda och förlorade en sån här process, så även det verkar hända ibland också, även fast dom säger sig beredda att överklaga: https://www.gamedeveloper.com/game-p...er-patent-case
Citera
2024-09-21, 10:22
  #22
Medlem
Nintendo känner sig förmodligen tvungna att stämma Pal World för att skydda sina spel. Det är dock intressant att de lämnade in patentet först efter att Pal World hade släppts, vilket innebär att uppfinningen redan var känd och offentliggjord.

Publication number: 20240278129
Filing date: May 2, 2024
Publication date: August 22, 2024
Assignees: Nintendo Co., Ltd., The Pokémon Company
Inventor: Kazumasa Iwao

Källa:
Justia: Patents Assigned to Nintendo Co., Ltd.

Det finns en stor möjlighet att fler Pokémon-kloner kommer att dyka upp efter denna stämning. Alternativt kan det dröja upp till 20 år från ansökningsdatumet innan patentet löper ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in