Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-20, 18:45
Medlem
Hej,

Har nog gjort en dundertabbe, och jag borde ha läst på mer än vad jag gjorde. Men jag la in 40.000 sek på IG.com, lyckades tradea upp denna summa till 160.000 sek, mestadels russel 2000 och tech 100. Marknaden började vända och jag hamnade tillbaka till drygt 40.000 och tog ut det. Har under denna period gjort 3000 enskilda trades, så väldigt många små trades här och där under några veckor. Nu laddade jag ned P/L och såg att jag totalt hade cirka 2 miljoner sek i vunna trades (totalt) och 980.000 sek i förlorade trades (totalt) vilket verkar vara en nettovinst på drygt en miljon. Nu då jag läst på lite så verkar det som att jag nu måste betala 330.000 sek i skatt på detta för att varje trade beskattas separat, stämmer detta?

Fyfan vilket skit. Jag vet att jag är dum i huvudet och borde ha läst på bättre, körde demokonto länge före jag förde in några pengar, men missuppfattade just denna biten, jag trodde det var resultatet i slutändan man skattades på och bara kvittera 70% av förlusterna gentemot vinsten.

Tacksam för svar
Citera
2024-09-20, 21:09
Medlem
Något stämmer inte. Du kan inte ha en nettovinst på 1 miljon men sitta med 40k kvar. Har du missat att inkludera avgifter som du kan dra av?

Det är dock sant att viss handels förlust bara kan kvittas till 70% och att man på så viss kan sätta sig i skiten. Vet dock inte hur det är för just de transaktioner du utfört.
Citera
2024-09-20, 22:13
Medlem
Vid CFD handel beskattas varje enskild affär för sig själv. Och pga den höga hävstång blir det fort rätt stora belopp även om totalen är en förlust. Skatteverket tycker att jag tjänat över en miljon kronor trots att jag i verkligen förlorat pengar vilket i sig är helt sjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Något stämmer inte. Du kan inte ha en nettovinst på 1 miljon men sitta med 40k kvar. Har du missat att inkludera avgifter som du kan dra av?

Det är dock sant att viss handels förlust bara kan kvittas till 70% och att man på så viss kan sätta sig i skiten. Vet dock inte hur det är för just de transaktioner du utfört.
Citera
2024-09-20, 23:23
Medlem
Black.Panthers avatar
usch då, ska du ta lån så du kan betala skatten eller har du en miljon i madrassen?
Citera
2024-09-20, 23:28
Medlem
Har sparat kapital men känns så sjukt vidrigt att behöva betala så mkt i skatten utan någon realiserad vinst. Usch och fy.

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
usch då, ska du ta lån så du kan betala skatten eller har du en miljon i madrassen?
Citera
2024-09-20, 23:32
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antooox
Har sparat kapital men känns så sjukt vidrigt att behöva betala så mkt i skatten utan någon realiserad vinst. Usch och fy.

låter sjukt. du kanske kan göra avdrag eller någon slags sammanställning. Jag hade pratat med någon expert.
Citera
2024-09-21, 10:13
Medlem
Ser nu att P/L redovisas i SEK trots att det står USD.

Exempel;
Open 100 USD
Close 130 USD
net profit 300

Så net profit visas i sek medans open close är i USD. Makes sense, i detta fallet resulterar det i drygt 30.000 sek i skatt. Jag som var trött igår tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
låter sjukt. du kanske kan göra avdrag eller någon slags sammanställning. Jag hade pratat med någon expert.
Citera
2024-09-21, 10:22
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Hej,

Har nog gjort en dundertabbe, och jag borde ha läst på mer än vad jag gjorde. Men jag la in 40.000 sek på IG.com, lyckades tradea upp denna summa till 160.000 sek, mestadels russel 2000 och tech 100. Marknaden började vända och jag hamnade tillbaka till drygt 40.000 och tog ut det. Har under denna period gjort 3000 enskilda trades, så väldigt många små trades här och där under några veckor. Nu laddade jag ned P/L och såg att jag totalt hade cirka 2 miljoner sek i vunna trades (totalt) och 980.000 sek i förlorade trades (totalt) vilket verkar vara en nettovinst på drygt en miljon. Nu då jag läst på lite så verkar det som att jag nu måste betala 330.000 sek i skatt på detta för att varje trade beskattas separat, stämmer detta?

Fyfan vilket skit. Jag vet att jag är dum i huvudet och borde ha läst på bättre, körde demokonto länge före jag förde in några pengar, men missuppfattade just denna biten, jag trodde det var resultatet i slutändan man skattades på och bara kvittera 70% av förlusterna gentemot vinsten.

Tacksam för svar

Nej, du har missuppfattat det, och ev rapportering är inte komplett. Se; https://www.skatteverket.se/privat/s...800022347.html
samt https://www.skatteverket.se/privat/s...800022181.html

Så CFD följer samma skatteregler som den underliggande tillgången. En grej att ha koll på är om du t.ex. köper guld. Köper du en CFD på en guld ETF så hanteras det som aktie (ETF => Aktie, dvs full avdragsrätt på förlust). Köper du CFD på guld termin så hanteras det som råvara, dvs bara 70% avdragsrätt. Så det är den direkt underliggande tillgången som bestämmer skattetypen.
Citera
2024-09-21, 11:10
Medlem
Förstår, har dock ej handlat råvaror utan framför allt Russel 2000 och dessa kan kvitteras till 100% vinst mot förlust. Dock, min snabba analys igårkväll var felaktig. P/L visas i SEK fastän det inte står SEK bakom summan, medans KÖP och STÄNG visas i USD, så själva vinsten/förlusten under P/L redovisas således som SEK, vilket gjorde att analysen blev 10x fel så sett.

Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Nej, du har missuppfattat det, och ev rapportering är inte komplett. Se; https://www.skatteverket.se/privat/s...800022347.html
samt https://www.skatteverket.se/privat/s...800022181.html

Så CFD följer samma skatteregler som den underliggande tillgången. En grej att ha koll på är om du t.ex. köper guld. Köper du en CFD på en guld ETF så hanteras det som aktie (ETF => Aktie, dvs full avdragsrätt på förlust). Köper du CFD på guld termin så hanteras det som råvara, dvs bara 70% avdragsrätt. Så det är den direkt underliggande tillgången som bestämmer skattetypen.
Citera
2024-09-21, 11:13
Medlem
Här är redovisningen om någon är intresserad. Som ni ser så är P/L i SEK om man jämför köp/stäng.

https://www.scribd.com/document/7714...e-Data-Summary

Visst tänker jag rätt? Jösses. Ska hålla mig till vanlig aktiehandel framgent.
Citera
2024-09-21, 18:40
Medlem
Citat:
Hej,

Tacksam för svar

jag får huvudvärk av att läsa detta

men om du börjar med 40k och slutar med drygt 40k under samma kalenderår så är det mellanskillnaden du ska skatta för

har dom inget isk du kan spela med?

iofs om du tar en förlust på 120k ( 160k-40k) så är det nog bättre att ta det i en vanlig depå..?
Citera
2024-09-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
jag får huvudvärk av att läsa detta

men om du börjar med 40k och slutar med drygt 40k under samma kalenderår så är det mellanskillnaden du ska skatta för

har dom inget isk du kan spela med?

iofs om du tar en förlust på 120k ( 160k-40k) så är det nog bättre att ta det i en vanlig depå..?

Nej han skattar för varje trade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in