Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-03, 09:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Det låter jättekonstigt. Hela laptopen är ju i en del, hur sjutton byter man ut tangentbordet?
Du köper ett nytt separat tangetnbord (t ex Logitech) och kopplar in via en USB-port. Då kommer det nya bordet att automatiskt ta över son primärt keyboard (du kan fortfarande använda det gamla vid behov).

För att få det mer bekvämt kan man köpa något slags "underrede" (typ, ett lågt bräde med fyra ben på sidorna, litet bredare än laptopen och 5-6 cm högt) som ställs upp över det gamla tangetbordet och får tjänstgöra som bottenplatta till det nya externa tangentbordet. Titta efter något i lämpligt format på loppis, Erikshjälpen eller liknande.
Citera
2024-10-03, 09:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Tar för lång tid. Fem knapptryck för att ersätta ett, det är tidsödande. Enklare att trycka ctrl+v för att klistra in ett ä, som man har gjort med alt+0228 och kopierat.

Jag skriver väldigt långa texter. Och snabbt!
Alternativ lösning: kopiera stort och litet Ä från någon webbsida till ett kort dokument, med copy-paste. Sedan använder du Ctrl+C/V för att sätta in dem i dokumentet där de behövs. Ja, det är litet bökigt, men det fungerar tillfälligt
Citera
2024-10-03, 09:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Häromdagen hade jag problem med mellanslagsknappen. Jag löste det genom att dammsuga tangentbordet. Du kan prova det.

Om det inte fungerar kan du prova Enhetshanteraren (jag antar att du har en Windows-dator). Högerklicka på Tangentbord och "Sök efter maskinvaruförändringar". Det är ingen garanti att det hjälper dock.
Citera
2024-10-03, 10:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Alt 644 ska funka också, koden är ofta snabbare än att rikta in musen och kopiera in.
På min Windowsburk fungerar alt + kod enbart på numeriska tangentbordet.
Tips om någon försöker där hemma men inte lyckas.
Citera
2024-10-03, 12:00
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Alternativ lösning: kopiera stort och litet Ä från någon webbsida till ett kort dokument, med copy-paste. Sedan använder du Ctrl+C/V för att sätta in dem i dokumentet där de behövs. Ja, det är litet bökigt, men det fungerar tillfälligt

Ja precis... har redan suttit och gjort det i flera månader.

Tillslut kommer min maskinskrivning att påverkas och jag "glömmer bort" hur man skriver Ä på vanligt sätt.
Citera
2024-10-03, 12:01
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du köper ett nytt separat tangetnbord (t ex Logitech) och kopplar in via en USB-port. Då kommer det nya bordet att automatiskt ta över son primärt keyboard (du kan fortfarande använda det gamla vid behov).

För att få det mer bekvämt kan man köpa något slags "underrede" (typ, ett lågt bräde med fyra ben på sidorna, litet bredare än laptopen och 5-6 cm högt) som ställs upp över det gamla tangetbordet och får tjänstgöra som bottenplatta till det nya externa tangentbordet. Titta efter något i lämpligt format på loppis, Erikshjälpen eller liknande.

Smart! Tack för tipset 🙂
Citera
2024-10-03, 12:45
Medlem
Varför är ni så lata :-), köp ett nytt tangentbord och byt ut det istället för att köra med alternativa lösningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in