Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-21, 10:54
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Jag har sedan ungefär 6 månader tillbaka haft problem med Ä-tangenten på min HP Pavilion som jag haft i drygt 10 år. Det blir helt enkelt inget ä, vilket jag löser med copy-paste. Jag klistrar alltså in ett kopierat ä som jag skrivit med hjälp av kortkommando. Det funkar, men jag vill ha tillbaka min Ä-tangent. Hur gör jag?

Jag misstänker att problemet kan ligga i mjukvaran och inte i den fysiska knappen, dvs att datorn av någon anledning har "tappat kontakten" med sitt Ä. Minns att ä:et försvann väldigt plötsligt och i samband med någon omstart, till skillnad från andra tangenter som blivit sega med åren och kräver ett hårdare tryck.

Ö & Ä-tangenterna är lite speciella, eftersom de förutom de vanliga svarta bokstäverna (laptopen är vit) också har blåa och gröna tecken i form av danska Ö & Ä. Nu ser jag att det finns tre andra knappar med gröna/blåa tecken, bl a backslash och paragraf. Det borde alltså vara möjligt att byta tecken på knapparna, men hur? Ins funkar inte.

Går detta att lösa? Tacksam för svar.
Citera
2024-09-21, 11:09
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Jag har sedan ungefär 6 månader tillbaka haft problem med Ä-tangenten på min HP Pavilion som jag haft i drygt 10 år. Det blir helt enkelt inget ä, vilket jag löser med copy-paste. Jag klistrar alltså in ett kopierat ä som jag skrivit med hjälp av kortkommando. Det funkar, men jag vill ha tillbaka min Ä-tangent. Hur gör jag?

Jag misstänker att problemet kan ligga i mjukvaran och inte i den fysiska knappen, dvs att datorn av någon anledning har "tappat kontakten" med sitt Ä. Minns att ä:et försvann väldigt plötsligt och i samband med någon omstart, till skillnad från andra tangenter som blivit sega med åren och kräver ett hårdare tryck.

Ö & Ä-tangenterna är lite speciella, eftersom de förutom de vanliga svarta bokstäverna (laptopen är vit) också har blåa och gröna tecken i form av danska Ö & Ä. Nu ser jag att det finns tre andra knappar med gröna/blåa tecken, bl a backslash och paragraf. Det borde alltså vara möjligt att byta tecken på knapparna, men hur? Ins funkar inte.

Går detta att lösa? Tacksam för svar.

Har du provat att vända upp och ner på tangentbordet och skaka/slå ut skit som samlats där.

Gör det över en vit yta och förbluffas över hur mycket du kommer hitta där
Citera
2024-09-21, 12:00
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Har du provat att vända upp och ner på tangentbordet och skaka/slå ut skit som samlats där.

Gör det över en vit yta och förbluffas över hur mycket du kommer hitta där

Njaa det tror jag inte... det är ju en laptop med "platta" tangenter. Men visst, jag kan testa.

Tack.
Citera
2024-09-21, 12:58
Medlem
Om det är en Windows dator, använd ALT 0228. Håll nere ALT och tryck 0228.
Citera
2024-09-21, 14:41
Medlem
Tgb är trasigt, brukar vara väldigt enkelt ta bort det gamla och i med ett nytt.

Ett par hundralappar på ebay.

Vilken typ av Pavillion är det?
Citera
2024-09-21, 21:33
Avstängd
PalmeKillers avatar
Koppla in ett vanligt AT tangentbord via USB , då lär man märka om det "mjukvarufel"
Citera
2024-09-22, 02:54
Medlem
PeterNosters avatar
Det är sannolikt den tangenten det är fel på.
Tangenterna är organiserade i en x/y matris så är det datorfel så brukar flera tangenter i samma rad eller kolumn drabbas.
Citera
2024-10-02, 20:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Jag har sedan ungefär 6 månader tillbaka haft problem med Ä-tangenten på min HP Pavilion...

Alt 644 ska funka också, koden är ofta snabbare än att rikta in musen och kopiera in.
Citera
2024-10-02, 20:25
Medlem
Hade något sådant problem med en laptop från 2007.
Blev att jag köpte ett nytt original amerikanskt tangentbord.
Sen flyttade jag över alla dom knapparna som var hela.
Dock blev jag tvungen att göra en custom Keyboard Layout för att få allt att lira 100%.
Såg ganska lustigt ut. Amerikanerna har ju en helt platt Enter tangent. Våran tar ju två rader i anspråk.
Citera
2024-10-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Alt 644 ska funka också, koden är ofta snabbare än att rikta in musen och kopiera in.

Notera att det måste göras på numeriska delen av tangentbordet, dvs INTE på raden ovanför alla bokstäver.

(om man nu inte har gjort om det i närtid)
Citera
2024-10-03, 06:55
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Tgb är trasigt, brukar vara väldigt enkelt ta bort det gamla och i med ett nytt.

Ett par hundralappar på ebay.

Vilken typ av Pavillion är det?

Det låter jättekonstigt. Hela laptopen är ju i en del, hur sjutton byter man ut tangentbordet?
Citera
2024-10-03, 06:57
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov

Tar för lång tid. Fem knapptryck för att ersätta ett, det är tidsödande. Enklare att trycka ctrl+v för att klistra in ett ä, som man har gjort med alt+0228 och kopierat.

Jag skriver väldigt långa texter. Och snabbt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in