Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-22, 01:36
Medlem
mr.aidss avatar
Som rubriken lyder: Varför har inte Libanon förklarat krig mot Israel ännu?

Man säger att Israel inte för krig mot Libanons regering eller folk utan enbart mot Hezbollah men att spränga personsökare, walkie talkies och diverse annan civil elektronik samt att utföra flyganfall mot Beirut måste väl ändå vara över alla gränser för vad en nation kan ta emot utan att förklarar angriparen krig.

Är det för Libanon vet att detta är precis vad Israel vill som dom avstår? Blandat med faktumet att dom vet att Israel vinner ett sådant krig? Är det för att inget annat arabland skulle ge Libanon stöd i form av att även dem förklara Israel krig?

Utbilda mig i ämnet tack ni som har koll på mellanösternkonflikten!

För övrigt anser jag att inget annat land skulle kunna göra ett sådant angrepp mot civil elektronik, det hade ansett vara ett terrorattentat då. Speciellt om det utfördes av ett arabland mot väst/israel. Men det visar verkligen hur många mil för de andra länderna Mossad ligger som kan utföra sådana här aktioner. Det utvalda folket är verkligen världsledande när det kommer till att nästla in sig i alla möjliga områden som dom kan använda för att attackera andra.
Senast redigerad av mr.aids 2024-09-22 kl. 01:46.
Citera
2024-09-22, 01:46
Medlem
Att Libanon inte agerar emot den israeliska försvarmsaktens attacker är något som irriterat israel något oerhört.

Israel vill verkligen ha igång ett krig men såläönge Libanon inte agerar så är det oerhört svårt för israel att motivera att starta ett krig i form av att man måste försvara sig.

Det är helt enkelt min tes.
Citera
2024-09-22, 01:49
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limmsniffarn
Att Libanon inte agerar emot den israeliska försvarmsaktens attacker är något som irriterat israel något oerhört.

Israel vill verkligen ha igång ett krig men såläönge Libanon inte agerar så är det oerhört svårt för israel att motivera att starta ett krig i form av att man måste försvara sig.

Det är helt enkelt min tes.

Då är du ju lite inne på samma spår som mig, att Libanon vet att Israel brinner för att få till en konflikt där dom kan kalla sig den ”försvarande” parten och därför väljer att inte spela dom i händerna. Men hur mycket kan Libanon tolerera? Redan nu har dom ju nästan böjt sig till förnedring genom att låta Israel behandla dom som de gör.
Citera
2024-09-22, 02:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Hur ska en pudel klara av en Schäfer? Där har du svaret. Samma ögonblick som den lilla skällande hunden går till attack så tröttnar alla på den.
Citera
2024-09-22, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Då är du ju lite inne på samma spår som mig, att Libanon vet att Israel brinner för att få till en konflikt där dom kan kalla sig den ”försvarande” parten och därför väljer att inte spela dom i händerna. Men hur mycket kan Libanon tolerera? Redan nu har dom ju nästan böjt sig till förnedring genom att låta Israel behandla dom som de gör.

Får israel till sin konflikt så ger ju Libanon Israel möjlighet att försvara sin nation på främmande mark.

Sålänge Libanon inte agerar så är Libanon vinnare enligt mig, Israel kan ju inte direkt föra en direkt invasion av Libanon utan att det väcks frågor liksom.

Jag tror att juden börjar känna ett litet uns av motstånd även från den övriga världen.
Citera
2024-09-22, 02:19
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Citat:

Därför att Libanon styrs av Iran.
Citera
2024-09-22, 02:23
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur ska en pudel klara av en Schäfer? Där har du svaret. Samma ögonblick som den lilla skällande hunden går till attack så tröttnar alla på den.

Allians med andra arabländer, typ en försvarspakt av någon form. Araberna är ju dock inte speciellt samarbetsvilliga, inte ens med sina brodersfolk. Skulle Turkiet, Iran eller Saudi blanda sig in mot Israel så ser ju styrkeförhållandena helt annorlunda ut.
Citera
2024-09-22, 02:26
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Bogsvall
Därför att Libanon styrs av Iran.

Ja, detta är väl inte någon nyhet direkt. Vilket inflytande på Libanon har Saudi och de andra gulfländerna/Emiraterna?
Citera
2024-09-22, 02:26
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Allians med andra arabländer, typ en försvarspakt av någon form. Araberna är ju dock inte speciellt samarbetsvilliga, inte ens med sina brodersfolk. Skulle Turkiet, Iran eller Saudi blanda sig in mot Israel så ser ju styrkeförhållandena helt annorlunda ut.
Då kommer ju dock USA steppa in rejält
Citera
2024-09-22, 02:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Precis. Det är som väntat mycket skrammel från Arabien men absolut ingen vill ta in sina bröder och systrar.

Säger en del.
Citera
2024-09-22, 02:28
Medlem
Citat:

Man säger att Israel inte för krig mot Libanons regering eller folk utan enbart mot Hezbollah men att spränga personsökare, walkie talkies och diverse annan civil elektronik samt att utföra flyganfall mot Beirut måste väl ändå vara över alla gränser för vad en nation kan ta emot utan att förklarar angriparen krig.

Är det för Libanon vet att detta är precis vad Israel vill som dom avstår? Blandat med faktumet att dom vet att Israel vinner ett sådant krig? Är det för att inget annat arabland skulle ge Libanon stöd i form av att även dem förklara Israel krig?

Utbilda mig i ämnet tack ni som har koll på mellanösternkonflikten!

För övrigt anser jag att inget annat land skulle kunna göra ett sådant angrepp mot civil elektronik, det hade ansett vara ett terrorattentat då. Speciellt om det utfördes av ett arabland mot väst/israel. Men det visar verkligen hur många mil för de andra länderna Mossad ligger som kan utföra sådana här aktioner. Det utvalda folket är verkligen världsledande när det kommer till att nästla in sig i alla möjliga områden som dom kan använda för att attackera andra.

Libanons folk har inget emot Israel, det är väl där problemet ligger. Att det är Hizbollah som krigar mot Israel, inte Libanon. I praktiken är det alltså Hizbollah som är en främmande krigsmakt som utövar ett krig utifrån Libanons territorium och de är såpass starka att Libanon själva inte orkar eller vågar köra iväg dem.
Citera
2024-09-22, 02:33
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limmsniffarn
Får israel till sin konflikt så ger ju Libanon Israel möjlighet att försvara sin nation på främmande mark.

Sålänge Libanon inte agerar så är Libanon vinnare enligt mig, Israel kan ju inte direkt föra en direkt invasion av Libanon utan att det väcks frågor liksom.

Jag tror att juden börjar känna ett litet uns av motstånd även från den övriga världen.

Jo jag håller med om att det är fördelaktigt av Libanon att hålla huvudet kallt trots provokationer. Vill Israel göra något får dom öppet anfalla och inte spela offer som vanligt.

Det sista du skrev tror jag också, folk som man aldrig trodde skulle göra det har börjat märka vad dom sysslar med. Därför dom jobbar hårdare än någonsin med att försöka censurera och straffa ifrågasättandet av deras av gud utvalda rätt att bete sig hur fan dom vill mot resten av världen p.g.a att det är så fruktansvärt synd det som dom påstår hände i andra världskriget.😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in