• 1
  • 2
2024-09-22, 14:32
Avstängd
Israeler eller judar är ju nästan uteslutande högutbildade, påtagligt vackra (tjejer o killar), framgångsrika och väldigt lojala mot familjen och sina närmaste. Vore det inte bra för alla om vi strävade efter att ta efter den judiska framgångssagan? Renhet i kropp och själ?

Vad säger ni om det?

Om tråden trots ordentlig mental genomgång har hamnat fel ber jag någon av våra fantastiska mods att flytta den
Citera
2024-09-22, 14:36
Medlem
De flesta ultaortodoxa judar är inte högutbildade, mer än inom sin lära. Dom är fattiga, går enbart till skola under dagarna för att studera den heliga skriften. Kvinnorna försörjer familjen och dom får bidrag från staten för att kunna överleva. Lite som MENA.
Citera
2024-09-22, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De flesta ultaortodoxa judar är inte högutbildade, mer än inom sin lära. Dom är fattiga, går enbart till skola under dagarna för att studera den heliga skriften. Kvinnorna försörjer familjen och dom får bidrag från staten för att kunna överleva. Lite som MENA.

Jo jag vet men även solen har sina fläckar. Jag upplever att den absoluta majoriteten judar är lysande exempel på framgång och renhet i kropp o själ. Skulle inte världen vara en bättre plats om vi alla tog efter deras exempel?
Citera
2024-09-22, 14:42
Medlem
Nej
Citera
2024-09-22, 14:44
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Israeler eller judar är ju nästan uteslutande högutbildade, påtagligt vackra (tjejer o killar), framgångsrika och väldigt lojala mot familjen och sina närmaste. Vore det inte bra för alla om vi strävade efter att ta efter den judiska framgångssagan? Renhet i kropp och själ?

Vad säger ni om det?

Om tråden trots ordentlig mental genomgång har hamnat fel ber jag någon av våra fantastiska mods att flytta den
Jag tar oftast Israel i försvar i olika diskussioner men här känner jag att objektiviteten är så pass viktig att jag ska komma med lite kritik.

De är som andra västerländska länder, dvs att utbildningsnivån är hög och majoriteten är relativt högutbildade.
Men givetvis så finns det massor av lågutbildade eller t.o.m. outbildade judar.
Givetvis så finns det massor av judar som är fula som stryk, eller i varje fall inte är "påtagligt vackra".

Ultra-ortodoxa judar är lågutbildade religiösa fundamentalister och motsvarar mer än 10% av befolkningen. Judarnas egna blattar dvs.

Majoriteten av israelerna föraktar dessa ultra-ortodoxa judar.
Citera
2024-09-22, 14:44
Medlem
Vackra verkar de inte vara 🤣 resten finns sanning det du skrev !

Rena i själ ?

De begår folkmord just nu om du missat det ? 😔
Citera
2024-09-22, 14:45
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

Vad säger ni om det?

För ett jämlikt samhälle - alla blir Judar.
Citera
2024-09-22, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
För ett jämlikt samhälle - alla blir Judar.

LEVA som judar, inte BLI judar. Du måste ju ärligt talat hålla med om att judar lever framgångsrikt och rent?
Citera
2024-09-22, 15:04
Avstängd
Israel är den enda fungerande staten i regionen av en anledning. Utbildning, sammanhållning, hög intelligens, strävsamhet osv.
Citera
2024-09-22, 15:13
Medlem
Citat:

Vad säger ni om det?

Det hade givetvis inte varit bättre ifall vi alla, likt Israel, hade sysslat med invasion, ockupation, etnisk rensning, folkfördrivning etc etc.
Citera
2024-09-22, 15:17
Medlem
Citat:
Israel är den enda fungerande staten i regionen av en anledning. Utbildning, sammanhållning, hög intelligens, strävsamhet osv.

Fanns ju gott om fungerande stater innan Israel och USA började bomba och invadera dessa stater. Syrien, Irak, Libanon fungerade bra innan USA och Israel började med sina aggressioner. Egypten fungerar väl relativt bra. Iran fungerade bra innan USA störtade den demokratiskt valda regimen och installerade fundamentala islamister. På 70-talet gick kvinnor utan slöja på universitet i Iran.

Israel fungerar förövrigt inte ens bra. De har präglats av demonstrationer, politisk korruption, folkmord, etniska rensningar och krig sedan de utropade sin stat. De hade aldrig kunnat existera utan betydande stöd från väst, såväl ekonomiskt som militärt.
Citera
2024-09-22, 15:35
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Fanns ju gott om fungerande stater innan Israel och USA började bomba och invadera dessa stater. Syrien, Irak, Libanon fungerade bra innan USA och Israel började med sina aggressioner. Egypten fungerar väl relativt bra. Iran fungerade bra innan USA störtade den demokratiskt valda regimen och installerade fundamentala islamister. På 70-talet gick kvinnor utan slöja på universitet i Iran.

Israel fungerar förövrigt inte ens bra. De har präglats av demonstrationer, politisk korruption, folkmord, etniska rensningar och krig sedan de utropade sin stat. De hade aldrig kunnat existera utan betydande stöd från väst, såväl ekonomiskt som militärt.
Folkmordet och fördrivningen av lokalbefolkningen tog fart redan 1926, något som man förnekar från Judiskt håll.
Vissa anser det vara moraliskt riktigt och vill leva så.
Världen blir inte bättre av den inställningen/rasismen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in