Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-22, 15:54
Medlem
Indien och Kina är länder som släpper ut stora mängder koldioxid genom att använda fossila bränslen.

Indien kommer inte att sluta och jag tror knappast att Kina heller vill stå tillbaka ekonomiskt för att rädda klimatet.

Utsläppen kommer alltså inte att sluta på länge. Kanske inte förrän vi har fusionskraft på plats.

Hur lång tid kommer det att ta innan media, politiker och allmänhet inser det här?
Citera
2024-09-22, 15:57
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Indien och Kina är länder som släpper ut stora mängder koldioxid genom att använda fossila bränslen.

Indien kommer inte att sluta och jag tror knappast att Kina heller vill stå tillbaka ekonomiskt för att rädda klimatet.

Utsläppen kommer alltså inte att sluta på länge. Kanske inte förrän vi har fusionskraft på plats.

Hur lång tid kommer det att ta innan media, politiker och allmänhet inser det här?
Först när Sveriges industri är nedlagd av miljöskäl och arbetslösheten skyhög.
Citera
2024-09-22, 16:05
Medlem
Vad är det du vill ska göras? Varför alltid detta "Men de då!" pekande när man ber någon göra bättre ifrån sig, oavsett ämne. Vill du tillbaka till kolkraft? Vill du att vi börjar bränna mer bara för att? Vad är tanken bakom? Ska vi tänka att eftersom en person inte hjälper oss ösa vattnet ur skeppet så skiter vi i det också så det går ännu fortare? Jag har svårt att förstå slutmålet med detta tankesätt.
Citera
2024-09-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Först när Sveriges industri är nedlagd av miljöskäl och arbetslösheten skyhög.
Ja det är ju fullt möjligt.

Jag hoppas iofs att det kommer tidigare.
Citera
2024-09-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad är det du vill ska göras? Varför alltid detta "Men de då!" pekande när man ber någon göra bättre ifrån sig, oavsett ämne. Vill du tillbaka till kolkraft? Vill du att vi börjar bränna mer bara för att? Vad är tanken bakom? Ska vi tänka att eftersom en person inte hjälper oss ösa vattnet ur skeppet så skiter vi i det också så det går ännu fortare? Jag har svårt att förstå slutmålet med detta tankesätt.
Vad är ditt slutmål då? Att straffa det svenska folket ekonomiskt för att "visa vägen" utan att det gör någon skillnad i slutänden iallafall?
Citera
2024-09-22, 16:28
Medlem
kalkryggars avatar
Både Kina och Indien kommer att vara bland de första att ha extremt stora folkmassor som påverkas och får svårt att överleva klimatförändringarna så de kommer också att bli tvingade (av miljön själva) att sluta leva som de gör.

Antingen det eller så kommer själva klimatförändringen (oavsett om den är man made eller om det är naturliga cykler) att minska jordens befolkning så pass att vi via detta slutar skapa utsläpp på skadlig nivå. Detta kommer naturligtvis att ske i den framtid som inte vi lever i. Så jag skiter ärligt talat i vilket. Människor kommer inte ändra sig utan kommer agera som människor alltid har gjort. Så jag låter lampan brinna så länge jag vill ha ljus, men jag slänger inte plast i naturen.

En annan sak som faktiskt verkar göra så vi (som lever nu) får se en enorm omställning på jorden är att vi ser ut att ganska snart genomgå ett tredje världskrig. Det lutar mot att Kina, Ryssland, Iran (och deras krigslekplats), NATO (Europa+USA) kommer vara inblandade. Vi börjar se tecken på att delar av Afrika också kommer bli krigsplats. Det kommer sannolikt (och med lite tur) innebära att vi blir av med ett par miljarder människor. Det kan lösa många av Gretas knutar.
Citera
2024-09-22, 16:29
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Har också svårt att förstå det.

Och så alltid detta "Sverige är ett så litet land". Jaha?
Citera
2024-09-22, 16:57
Medlem
Faronstreams avatar
https://ibb.co/8zfQZTf

Syns väldigt tydligt att Kina hade sin topp redan 2007 när 80% av elektricitet kom från kol mot dagens 60%

Även Kinas totala utsläpp av fossila bränslen ser ut att minska från 2025 och gå minus https://ibb.co/T1TnMLF
Citera
2024-09-22, 17:03
Medlem
De inser såklart redan detta. Klimathysterin handlarr om att få incitament till att kontrollera den egna befolkningen. Man vill bestämma hur vi ska leva, hur vi ska äta och hur vi rör oss bland annat
Citera
2024-09-22, 17:30
Medlem
Citat:

Tillbaka till?

Sverige har aldrig haft kolkraft för elproduktion.

Ursprunget är vattenkraft toppat med lite olja, sedermera även kärnkraft.

Man kan undra varför... kanske för att vi inte har kol?
Citera
2024-09-22, 17:39
Medlem
Citat:

Poängen är att det spelar ingen roll hur mycket pengar EU och USA lägger på att nå utsläppsmålen eftersom att fattigare delar av världen inte kan göra det samma.

Självklart så ska vi minska våra utsläpp men det är idiotiskt att stressa.
Senast redigerad av aegor 2024-09-22 kl. 17:42.
Citera
2024-09-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Både Kina och Indien kommer att vara bland de första att ha extremt stora folkmassor som påverkas och får svårt att överleva klimatförändringarna så de kommer också att bli tvingade (av miljön själva) att sluta leva som de gör.

Antingen det eller så kommer själva klimatförändringen (oavsett om den är man made eller om det är naturliga cykler) att minska jordens befolkning så pass att vi via detta slutar skapa utsläpp på skadlig nivå. Detta kommer naturligtvis att ske i den framtid som inte vi lever i. Så jag skiter ärligt talat i vilket. Människor kommer inte ändra sig utan kommer agera som människor alltid har gjort. Så jag låter lampan brinna så länge jag vill ha ljus, men jag slänger inte plast i naturen.

En annan sak som faktiskt verkar göra så vi (som lever nu) får se en enorm omställning på jorden är att vi ser ut att ganska snart genomgå ett tredje världskrig. Det lutar mot att Kina, Ryssland, Iran (och deras krigslekplats), NATO (Europa+USA) kommer vara inblandade. Vi börjar se tecken på att delar av Afrika också kommer bli krigsplats. Det kommer sannolikt (och med lite tur) innebära att vi blir av med ett par miljarder människor. Det kan lösa många av Gretas knutar.
Ditt tredje stycke: Ja jag startade en tråd om det där med kriget i början av året (även om jag tror det finns faktorer som gör att det inte utvecklas till ett världskrig): (FB) Varför inser så få att vi är på väg mot ett nytt storkrig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in