Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-09-23, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad är det du vill ska göras? Varför alltid detta "Men de då!" pekande när man ber någon göra bättre ifrån sig, oavsett ämne. Vill du tillbaka till kolkraft? Vill du att vi börjar bränna mer bara för att? Vad är tanken bakom? Ska vi tänka att eftersom en person inte hjälper oss ösa vattnet ur skeppet så skiter vi i det också så det går ännu fortare? Jag har svårt att förstå slutmålet med detta tankesätt.

Vad är det för mening att ösa om det sitter en bredvid och öser åt andra hållet? Öser du mer så öser de lika mycket till in i båten.
Citera
2024-09-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
C1 i Göteborg vid Rosenlund.
Brunkeberg och Värtan i Stockholm.

Här är C1 från ca. 1910.

https://www.goteborgenergi.se/Files/...10417568961530

Metallkonstruktionen är nog till för att få in kol i verket.

Och här text om Värtan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rtaverket

Sedan fanns det från början flera privata små elverk som drevs med kol - tänk som bönder i olika länder idag har dieselverk för nödfall, men då var det fabriker och verken kördes hela tiden. Diesel användes förresten i Helsingborg runt år 1910.

Vattenkraft blev dock snabbt dominerande och stod för 60 % av elen år 1900. Det hindrar dock inte att Värtan försåg Stockholm med all el till 1918, då man fick vattenkraft. Det visade ju sig svårt att få tag på kol under kriget. De hade emellertid ändå bytt ganska snart.

Min gissning är att kol och diesel typiskt dök upp i större kuststäder, där det inte var så mycket krångel med transporter.
Ja men det där var mycket småskaligt. Vattenkraft fanns från slutet av 1800-talet i större utsträckning.

Olidan, Älvkarleby och stora kraftverk i norr kom på 1910-talet och dominerade helt elförsörjningen, i landet.

Kol användes däremot lokalt i industrier för att driva maskiner men var aldrig dominerande för elförsörjningen.
Citera
2024-09-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Indien och Kina är länder som släpper ut stora mängder koldioxid genom att använda fossila bränslen.

Indien kommer inte att sluta och jag tror knappast att Kina heller vill stå tillbaka ekonomiskt för att rädda klimatet.

Utsläppen kommer alltså inte att sluta på länge. Kanske inte förrän vi har fusionskraft på plats.

Hur lång tid kommer det att ta innan media, politiker och allmänhet inser det här?
Kanske när staterna börjar få rejäla problem med minskande befolkningstal/demografi?
Citera
2024-09-23, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Kanske när staterna börjar få rejäla problem med minskande befolkningstal/demografi?
Ja jag hoppas i alla fall att det blir innan länders ekonomi är helt körd i botten.
Citera
2024-09-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ja jag hoppas i alla fall att det blir innan länders ekonomi är helt körd i botten.
Ja, svårt att se att ngt ska kunna stoppa det. Jag hoppas staten går under och kanske är det demografin som bryter dess tyranni? Hoppas förstås det blir så lite blod som möjligt..
Citera
2024-09-23, 09:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja men det där var mycket småskaligt. Vattenkraft fanns från slutet av 1800-talet i större utsträckning.

Olidan, Älvkarleby och stora kraftverk i norr kom på 1910-talet och dominerade helt elförsörjningen, i landet.

Kol användes däremot lokalt i industrier för att driva maskiner men var aldrig dominerande för elförsörjningen.

Jo, och det var ju inte bara stora verk. Fram till år 1920 hade det byggts ca. 600 små. Det dräller av dem i vissa åar och floder.

Ex. från Tidan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryfors
Senast redigerad av goseigen 2024-09-23 kl. 09:58.
Citera
2024-09-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jo, och det var ju inte bara stora verk. Fram till år 1920 hade det byggts ca. 600 små. De dräller av dem i vissa åar och floder.

Ex. från Tidan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryfors
Ja och Turbinhuset i Västerås, som är Seriges äldsta vattenkraftverk anlades 1891: https://www.malarenergi.se/om-malare...uset-vasteras/
Citera
2024-09-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad är det du vill ska göras? Varför alltid detta "Men de då!" pekande när man ber någon göra bättre ifrån sig, oavsett ämne. Vill du tillbaka till kolkraft? Vill du att vi börjar bränna mer bara för att? Vad är tanken bakom? Ska vi tänka att eftersom en person inte hjälper oss ösa vattnet ur skeppet så skiter vi i det också så det går ännu fortare? Jag har svårt att förstå slutmålet med detta tankesätt.
Så om du sitter i en båt som tar in vatten i en takt som ofrånkomligen kommer att få den att sjunka (motsv co2-nivåns ökande andel i atmosfären i detta fall), så är rätt beteende enligt dig att sätta dig på huk och lägga 99% av din energi på att ösa med en kaffekopp så att svetten lackar?
Istället för att ta fram och investera i en strategi som antingen har en rimlig chans att laga skadan, &/el rädda de ombordvarande samt identifiera överordnat orsakande faktor till skadans uppkomst för att förebygga dylika skador framöver?

Jag har svårt att förstå slutmålet med detta tankesätt.
Citera
2024-09-23, 15:06
Medlem
Kan det inte få vara frivilligt om man vill vara en miljökämpe? Så får vi se hur många som faktiskt bryr sig? Tex frivillig skatt på elräkning, frivillig plastpåseskatt, frivillig skatt på drivmedel. Varför måste hela befolkningen hoppa på tåget? Känns rätt meningslöst för mig att betala in koldioxidskatten på bilen när ingen annan gör det.

Samma synsätt kan appliceras på hela länder. Varför ska vi här kämpa så hårt när andra länder fullkomligt skiter i sina utsläpp?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in