2024-09-23, 13:05
Medlem
Hej,

Pågrund av min livssituation och de tillgängliga politiska alternativen är jag ej engagerad, men jag tänker mycket på politik, har ångest vid val. Jag ser ett samhälle närstående kollaps på många fronter, men i den här tråden tänkte jag att vi skulle diskutera kvinnors situation i Sverige.

Jag tänkte att vi anger förslag på vad som borde förändras och en motivering.

Själv tycker jag att dessa förslag borde implementeras.

1. Förbjud kusingifte
Motivering: kusingifte är en hörnsten i klan- och hederskultur. (Dessutom en risk för folkhälsan, men det är ju lite off topic)

2. Inför max ålderskillnad för sex med person under 18 år.
Motivering: det är helt enkelt orimligt att en person på 15 år kan ses som en lämplig sexpartner till någon på 60 år. Frontalloben är inte utvecklad, man må vara redo att börja utforska sin sexualitet, men då tillsammans med människor i samma fas i livet. Jag tycker att åldersspannet bör vara absolut max 10 år.

3. Kastrera pedofiler och extrema våldtäktsmän.
Motivering: jag vet att kemisk kastrering förekommer, men jag vill se betydligt större användning av detta straff. På grund av de livslånga trauman som brottsoffer drabbas av känner jag att kastrering vore ett absolut minimikrav för att säkerställa att så få som möjligt drabbas. (Detta omfattar även de som våldfört sig på pojkar/män)

4. Åtgärda ett förbud som säkerställer att möjligheten att skaffa barn via surrogat upphör. Den som beställt barn via surrogat skall inte kunna få vårdnad för barnet i Sverige. Barnet bör lämnas till adoption eller fosterföräldrar.
Motivering: surrogatmödraskap är en form av människohandel, både med kvinnors kroppar och med barn. Riskerna är uppenbara att kvinnor utnyttjas och att barn hamnar hos personer som är för anti-sociala för att få barn naturligt och borde således sållas ut evolutionärt. (Jag pratar narcissistiska personer, pedofiler m.fl.) Inom tillexempel Islam finns till och med en acceptans för män som vill "uppfostra sin egen fru" så som profeten Muhammed gjorde.

5. Absolut kalla handen till hela transdebacklet
Motivering: överflödig.. vissa tror att jorden är platt.

Jag har lite fler förslag som tillexempel rör slöjförbud, skoluniform, porr m.m. jag kanske återkommer med dom förslagen senare.

Anser du att kvinnor i Sverige som grupp (baserat enbart på sitt kön) är i behov av politiska reformer/skydd. Och i så fall vilka förslag har du? Och vad tycker du om mina förslag?
Citera
2024-09-23, 13:12
Medlem
Tycker vi drar in rösträtten. Det är vad kvinnor förtjänar idag.
Citera
2024-09-23, 13:42
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Tycker vi drar in rösträtten. Det är vad kvinnor förtjänar idag.
Detta skulle jag skriva. Befria kvinnor från rösträtt! De slapp leka män och SSRI utskrivningen skulle minska med hälften omedelbart.
Citera
2024-09-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Detta skulle jag skriva. Befria kvinnor från rösträtt! De slapp leka män och SSRI utskrivningen skulle minska med hälften omedelbart.

Jo, Jo, men vad skulle ni ha för särskilda lagar gällande kvinnor? Mäns egendom att göra vad de vill med? Jag menar idag har vi ju djurskydd som jämförelse. Är det någon sådan kvinnofrid slag du tänker? Vad gör att mina förslag inte skulle kunna ingå i en sådan lag då, hypotetiskt? För att hålla oss till ämnet.
Citera
2024-09-23, 13:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Jag vet inte om jag har något direkt politiskt förslag att komma med.

Men kan man inte se kvinnornas "problem" i Sverige lite på samma sätt som många ser på de svartas problem i USA. Att de alltid vill utmåla sig, och får god hjälp av många, som offer/hjälplösa/utsatta för patriarkala strukturer?
Och denna mentalitet ställer till många "problem" som de anser beror på att de just är kvinnor fastän det inte är det som är "problemet".
Citera
2024-09-23, 13:58
Medlem
pn222jws avatar
Lika lön för lika arbete.
Citera
2024-09-23, 14:22
Medlem
Så länge män inte har valmöjligheter eller något att säga till om något när det kommer till graviditeter, ofrivilliga som frivilliga, så ska ingenting förbättras för kvinnor, särskilt inte eftersom det jag nämner, faktiskt är diskriminerande mot män enligt hur lagen kring det ser ut i dagsläget.
Citera
2024-09-23, 14:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hidjangalo
Hej,

Hur förbättrar vi kvinnors situation när vi pratar transdebacklet?
Citera
2024-09-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Lika lön för lika arbete.

Sverige har lika lön för lika arbete.
Det du kanske menar är "lika lön för likvärdigt arbete". Där säger facket bland annat följande.
Citat:
Arbeten inom olika yrkesområden kan vara likvärdiga om de hamnar på samma nivå vid en sammanvägning av de olika krav som arbetena ställer. Man bedömer då kunskap och färdigheter, ansvar, krav på ansträngning och tar också viss hänsyn till arbetsmiljöfaktorer.
Där tycker jag man är ute på hal is. Skall till exempel ett kvinligt fotbollsproffs ha lika mycket betalt som ett manligt, trots att ingen går o tittar på matcherna?
Eller skall en manlig strippa ha lika mycket betalt som en kvinnlig (av samma anledning som ovanstående)?

Det är där det blir fel i debatten.
Citera
2024-09-23, 14:41
Medlem
Finns mycket man kan göra. Det eknomiska glappet behöver försvinna. Det är orimligt att man ska förlora så mycket pengar på att vara föräldern som tar ut mest föräldrarledighet tex. Pensionen är lägre för kvinnor osv osv. Kanske man ska betala ut samma summa till alla föräldrar som är hemma med barn?

Ersättning/bidrag till de som väljer att skaffa barn (om man nu vill att kvinnor ska föda fler barn).

Mer pengar till forskning om kvinnors hälsa.

Hårdare straff för de som begår våldtäkt eller har som hobby att puckla på sina partners.

Skärpta straff för män som köper sex.

Satsningar som gör det enklare för kvinnor att lämna män som misshandlar (Eftersom man inte gör så mycket åt själva misshandlaren)
Citera
2024-09-23, 15:43
Medlem
Utvisa mena - alla deras kulturer är mer kvinno-fientliga än vår.

Skulle de hävda att de har tagit till sig vår jämlikhet är det på sin plats att de åker hem och lär ut den hemma hos sig.
Citera
2024-09-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hidjangalo
Hej,

Pågrund av min livssituation och de tillgängliga politiska alternativen är jag ej engagerad, men jag tänker mycket på politik, har ångest vid val. Jag ser ett samhälle närstående kollaps på många fronter, men i den här tråden tänkte jag att vi skulle diskutera kvinnors situation i Sverige.

Jag tänkte att vi anger förslag på vad som borde förändras och en motivering.

Själv tycker jag att dessa förslag borde implementeras.

1. Förbjud kusingifte
Motivering: kusingifte är en hörnsten i klan- och hederskultur. (Dessutom en risk för folkhälsan, men det är ju lite off topic)

2. Inför max ålderskillnad för sex med person under 18 år.
Motivering: det är helt enkelt orimligt att en person på 15 år kan ses som en lämplig sexpartner till någon på 60 år. Frontalloben är inte utvecklad, man må vara redo att börja utforska sin sexualitet, men då tillsammans med människor i samma fas i livet. Jag tycker att åldersspannet bör vara absolut max 10 år.

3. Kastrera pedofiler och extrema våldtäktsmän.
Motivering: jag vet att kemisk kastrering förekommer, men jag vill se betydligt större användning av detta straff. På grund av de livslånga trauman som brottsoffer drabbas av känner jag att kastrering vore ett absolut minimikrav för att säkerställa att så få som möjligt drabbas. (Detta omfattar även de som våldfört sig på pojkar/män)

4. Åtgärda ett förbud som säkerställer att möjligheten att skaffa barn via surrogat upphör. Den som beställt barn via surrogat skall inte kunna få vårdnad för barnet i Sverige. Barnet bör lämnas till adoption eller fosterföräldrar.
Motivering: surrogatmödraskap är en form av människohandel, både med kvinnors kroppar och med barn. Riskerna är uppenbara att kvinnor utnyttjas och att barn hamnar hos personer som är för anti-sociala för att få barn naturligt och borde således sållas ut evolutionärt. (Jag pratar narcissistiska personer, pedofiler m.fl.) Inom tillexempel Islam finns till och med en acceptans för män som vill "uppfostra sin egen fru" så som profeten Muhammed gjorde.

Jag har lite fler förslag som tillexempel rör slöjförbud, skoluniform, porr m.m. jag kanske återkommer med dom förslagen senare.

Anser du att kvinnor i Sverige som grupp (baserat enbart på sitt kön) är i behov av politiska reformer/skydd. Och i så fall vilka förslag har du? Och vad tycker du om mina förslag?

Förslagen är bra, men rör ju inte bara kvinnor. Kusingifte drabbar även män, pojkarna gifter sig inte som de vill heller. Och den ökade risken för missbildning är även den könsneutral.

Kvinnor i Sverige har det bra. De gynnas av utbildningssystemet, de slipper dö i krig osv.

Problemet är kanske ensidigheten i ditt sätt att tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in