• 1
  • 2
2024-09-25, 12:09
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Det finns ju en racingklass i USA där man kör med enormt tunga s.k HD baggers som är vässade glidare med väskor låg kåpa och klumpig design
Dess verkar ha blivit enormt populära i staterna och säljs som gatuversioner till enorma priser.

Finns det någon på Flashback som kan förklara tjusningen med dessa tunga maskiner?
Citera
2024-09-25, 12:17
Det där faller lite under att om du måste få det förklarat kommer du aldrig att förstå.

Det är häftigt med en tung massiv hoj.

Men sen är sådana hojar relativt lämpliga för långa resor.
Citera
2024-09-25, 12:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är rätt mäktigt att köra en bagger, som en sportig guldvinge och även dom har sina fans samt antifans som aldrig skulle komma på tanken att fatta grejen med en guldvinge heller.

Ungefär som att fråga varför det körs rallycross med husvagnar, för att man kan och man finner något nöje i det.
Citera
2024-09-25, 13:13
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det finns ju en racingklass i USA där man kör med enormt tunga s.k HD baggers som är vässade glidare med väskor låg kåpa och klumpig design
Dess verkar ha blivit enormt populära i staterna och säljs som gatuversioner till enorma priser.

Finns det någon på Flashback som kan förklara tjusningen med dessa tunga maskiner?

Jag kör absolut inte en HD bagger men kan absolut se charmen. Tung mäktig mc i klassisk stil, bekväm och snabb, varför inte liksom?
Citera
2024-09-25, 13:21
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Jag kör absolut inte en HD bagger men kan absolut se charmen. Tung mäktig mc i klassisk stil, bekväm och snabb, varför inte liksom?
Men varför tävla med dom?
Ser livsfarligt ut med så tunga och klumpiga hojar på tävlingsbanorna.

Sedan är "vindrutan" så låg att den inte verkar fylla någon funktion förutom att se cool ut.
Citera
2024-09-25, 13:21
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är rätt mäktigt att köra en bagger, som en sportig guldvinge och även dom har sina fans samt antifans som aldrig skulle komma på tanken att fatta grejen med en guldvinge heller.

Ungefär som att fråga varför det körs rallycross med husvagnar, för att man kan och man finner något nöje i det.
Körs det verkligen rallycross med husvagnar?
Citera
2024-09-25, 13:23
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det där faller lite under att om du måste få det förklarat kommer du aldrig att förstå.

Det är häftigt med en tung massiv hoj.

Men sen är sådana hojar relativt lämpliga för långa resor.
Jag är principiellt emot hojar som är så tunga att man inte kan lyfta bort dom om man hamnar under dom, en dödsfälla.

Sedan är priset i vanlig HD stil lite väl högt.
Citera
2024-09-25, 13:26
Citat:
Men varför tävla med dom?
För att det är kul

Citat:
Ser livsfarligt ut med så tunga och klumpiga hojar på tävlingsbanorna.
Faran och utmaningen är en del av det roliga

Citat:
Sedan är "vindrutan" så låg att den inte verkar fylla någon funktion förutom att se cool ut.
Den fyller en funktion
Citera
2024-09-25, 13:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Körs det verkligen rallycross med husvagnar?
haha, ja... Alltså, inte med bara husvagnar utan husvagnar efter bilar, typ som folkrace.

Ang den låga vindrutan så gör den allt den behöver. Iofs den enda jag kört var en kawasaki 1700 voyager med baggerstuk och den var en riktig fröjd att köra. Kollade på blocket nu och den finns en i stort sett identisk som den jag provkörde på en sån kawasakidag hos en handlare; https://www.blocket.se/annons/stockh...700/1401196087 Även om det inte är mitt stuk så förstår jag absolut att det finns dom som gillar typen av hoj, jag skulle hellre ha en sån än en HD eller guldvinge t ex.
Citera
2024-09-25, 13:35
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För att det är kul
Drty kan jag förstå, ungefär som att köra racing med lastbilar.

[quote]Faran och utmaningen är en del av det roliga
Har det skett några uppmärksammade dödsfall under tävlingarna?

Citat:
Den fyller en funktion
Har sett provkörningar på nätet och där fastnar mängder med myggor och andra flygfän på hjälmvisiret, kan bara tänka mig obehaget om man kör med öppen hjälm.
Citera
2024-09-25, 13:37
Citat:
Har det skett några uppmärksammade dödsfall under tävlingarna?
Vet ej

Citat:
Har sett provkörningar på nätet och där fastnar mängder med myggor och andra flygfän på hjälmvisiret, kan bara tänka mig obehaget om man kör med öppen hjälm.
Att den hjälper betyder inte att den skyddar mot mygg till 100%
Citera
2024-09-25, 14:26
Medlem
Minimivikten är drygt 100 kg mer än för AMA Superbike, knappast något som har någon negativ inverkan på säkerheten. Det går dessutom betydligt fortare i SBK, "Baggers" kör väl på ungefär samma varvtider som juniorklassen.

Anledningen till att det tävlas med dem är för att framhålla inhemsk produktion. De har givetvis ingenting på en bana att göra i övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in