• 1
  • 2
2024-09-25, 14:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Drty kan jag förstå, ungefär som att köra racing med lastbilar.

Ja, det gör man ju också: https://www.youtube.com/watch?v=HD-SIzk_uss&t=2s

Olika racingklasser har ju sin charm. Jag tror också att det är så att många tycker det är roligt att se racing med fordon man har lite erfarenhet av. D.v.s av de som kollar på lastbilsracing är nog många typ lastbilschaufförer. De som kör "glidare" kan tycka att det är coolt med racing med HD Baggers.

Det är ju inte så att man bara kör det snabbaste som går. Jag menar, varför kör man ex STCC? Formelbilar är ju snabbare. Olika fordon/klasser har olika fördelar, där den snabbaste klassen långt ifrån alltid ger roligast race.
Citera
2024-09-25, 15:17
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Men varför tävla med dom?
Ser livsfarligt ut med så tunga och klumpiga hojar på tävlingsbanorna.

Sedan är "vindrutan" så låg att den inte verkar fylla någon funktion förutom att se cool ut.

För att tillräckligt många vill tävla med såna mc:ar.

Lite som att fråga varför det finns 400m häcklöpning när det också finns 400m, olika grenar för att diversifiera.

Vindrutan är nog där för att klassreglerna kräver det, kan vara att HD själva uppfunnit klassen och därför har vissa krav på utseende för att racingklassen ska kunna vara reklam för deras motorcyklar.
Citera
2024-09-25, 15:21
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Från klassreglerna: https://baggerracingleague.com/rules...s/#class-specs

Fairing / Bodywork

The fairing, rear fender and body work must conform in principle to the homologated shape as originally produced by the manufacturer. Styling modifications are free. Front fender is free. Material is free. Headlights may be included even when considered external. All glass and plastic lenses should be covered by a clear vinyl or a vinyl replicating the look of the lens.
Harley-Davidson: must run a batwing fairing or Road Glide Either model fairing is acceptable regardless of the model HD motorcycle.
Indian Motorcycles: must replicate the originally fitted and homologated part
The Windscreen Must Be Installed And Maybe
A lower catch/belly pan must be constructed to hold, in case of an engine breakdown, at least half of the total oil and engine coolant capacity used in the engine. Harley M8’s (’17-’21) total engine has 5 Harley Twin Cam (’99-’16) total engine has 4 qts.
The saddlebags must conform in principle to the original shape as originally produced by the manufacturer. Styling Modifications are free.
The inner side (next to the wheel) of the bag can be modified in shape but must remain stock size.
Height may be altered a maximum of 2” in respect to the original mounting point on the subframe. Material is free.
Saddlebag lids must conform in principle to the OEM dimensional spec and shape of originally fitted Touring model hard bags. Material is free.
Citera
2024-09-25, 16:39
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Olika racingklasser har ju sin charm. Jag tror också att det är så att många tycker det är roligt att se racing med fordon man har lite erfarenhet av. D.v.s av de som kollar på lastbilsracing är nog många typ lastbilschaufförer. De som kör "glidare" kan tycka att det är coolt med racing med HD Baggers.

Det är ju inte så att man bara kör det snabbaste som går. Jag menar, varför kör man ex STCC? Formelbilar är ju snabbare. Olika fordon/klasser har olika fördelar, där den snabbaste klassen långt ifrån alltid ger roligast race.
Körs det bara HD eller är det andra märken också?

Känns lite som mc racinge på Isle of Man där riskerna var lite väl höga och dödlighten därefter.
Men jag förstår ju grejen, gillar classic racing med MC där gamla racinghojar kör med gamla ineffektiva trumbromsar och sladdriga ramar, lite mer spännande...
Citera
2024-09-25, 18:53
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
haha, ja... Alltså, inte med bara husvagnar utan husvagnar efter bilar, typ som folkrace.

Ang den låga vindrutan så gör den allt den behöver. Iofs den enda jag kört var en kawasaki 1700 voyager med baggerstuk och den var en riktig fröjd att köra. Kollade på blocket nu och den finns en i stort sett identisk som den jag provkörde på en sån kawasakidag hos en handlare; https://www.blocket.se/annons/stockh...700/1401196087 Även om det inte är mitt stuk så förstår jag absolut att det finns dom som gillar typen av hoj, jag skulle hellre ha en sån än en HD eller guldvinge t ex.

Har aldrig fattat dessa monstruösa skapelser, vad är grejen med den enorma klumpen längst upp med instrumentering mm, vad fan ser man av vägen när man sitter så lågt och har denna missbildning framför ansiktet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in