Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-25, 21:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Dragon age 4

Antal inlägg: 2.
Citat:
Det handlar om ett stort team av superbegåvade och erfarna utvecklare, författare och konstnärer/grafiker som har jobbat i många år på ett projekt som bara gick åt helvete till en kostnad av flera miljarder. Det är klart att det är synd. Speciellt som att spelet i sig inte på långa vägar verkar dåligt. Det var mer chanslöst ur ett marknadsföringshänseende.

Att säga att det är synd att Concord failade är ungefär som att säga att det är synd att Oceanea i Göteborg brann upp. En fullt rimlig och normal kommentar till en tragisk katastrof.
Citat:
Jag tittade just på Gamespots review av Concord. Recensenten Jake Dekker gav spelet cred för dess teknik och speldesign, men uttryckte stark skepsis till Sonys planer och hela konceptet att ta betalt för spelet och fånga tittare med veckovisa lore-videoreleaser som han beskrev gav honom en ointressant "we have Guardians of the Galaxy at home"-vibe. Recensionen avslutas med att säga att the core gameplay loop är solid, men att den här sortens spel kräver en solid player base för att fungera, och att det finns många spektakulära misslyckanden i genren, och att historien inte har varit snäll mot hero shooters. Jag ser inte hur man skulle kunna tolka recensionen som att den ger något som ens påminner om en optimistisk bild av Concords chanser på marknaden.

https://youtu.be/DpSfXjMCwDU

Sen är det bra att komma ihåg att Gamespot inte är en person och att Tamoor Hussain som förhandsspelade DA4 inte var samma person som recenserade Concord.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Jag är kritisk till den här varningen.

Det blev förvisso ett litet sidospår, från DA4 till Tamoor Hussains preview av DA4 för Gamespot, till att bemöta ett ifrågasättande av hans och Gamespots neutralitet/pålitlighet, där beklagande av Concord-floppen samt ett påstått tidigare okritisk recension av Concord användes som argument för att påstå Gamespot inte är pålitligt och att deras optimism i previewen av DA4 inte är värd att ta på allvar. Men detta lilla sidospår var helt motiverat av den pågående diskussionen. Jag släppte inte ämnet för att bara börja diskutera något annat orelaterat och jag tramsade inte.

Jag följde liksom upp påståendet att "eftersom Gamespot ljög om Concord så ljuger de även nu" när de är försiktigt positiva till DA4.

Inget i de 2 inläggen har med topic att göra inte ens 1%

Ta det i Concord tråden.

Ta och skapa en tråd i spelrelaterat där man diskuterar gamespot?

Du skrev 1 inlägg mot gamespot där det hade med att han verkade tycka DA4.

Sen kom ett annat OT inlägg och du fortsatte svara OT på det... med 2 inlägg.

På vilket sätt var du inte Off?

mvh memymo

Mina inlägg handlar inte om Concord eller Gamespot, utan om hur man ska förhålla sig till Tamoor Hussains förhandsomdöme om Dragon Age 4. Om han eller Gamespot är pålitliga eller inte, vilket en användare påstod att de inte var, med hänvisning till två påståenden om deras respons på Concord.

Användaren menade att eftersom någon på Gamespot dels hade uttryckt att det var synd att Concord floppade, och dels eftersom Gamespot "hade varit odelat positivt till Concord i sin recension av det spelet" så var det nån sorts bevis på att de inte var pålitliga.

Mitt svar på det var tvåfaldigat:

1. Att sätta Concordfloppen i kontext och likna den vid Oceania-branden i Göteborg (man skulle typ ungefär två Oceania-katastrofer för kostnaden av Concord: ~400 miljoner dollar). Mitt argument var alltså att Concord är en ekonomisk katastrof, och därför behöver inte någon som beklagar den vara partisk, utan att det är fullt rimligt att vara neutral, men ändå uttrycka sorg över att så stora världen och så mycket arbete gått till spillo.

2. Att visa att påståendet om odelat positiv recension av Concord inte stämde, genom att beskriva vad recensionen faktiskt handlade om.

Utgångspunkten för sidospår var Gamespots förhandstitt av Dragon Age och huruvida den är att lita på. Syftet var inte att diskutera Concord eller något annat, utan att diskutera kvaliteten på den information som Dragon Age-fans i dagsläget har att tillgå rörande spelet.

Och det är ett sidospår som handlar om Gamespot... inte spelet. Så fortfarande OT

Jag står kvar.

Mvh memymo

Alla diskussioner om Dragon Age är i dagsläget tvingade att utgå från andrahandsuppgifter förmedlade via spelmedia, som Gamespot, då spelet inte har släppts ännu.

Dessa förmedlare blir då anknutna till trådens ämne då det är deras uppgifter vi har att gå på, och därför blir deras trovärdighet viktiga för att bedöma om det de säger stämmer. (Säger de att det är bra för att de är ärliga, eller för att de är köpta och säger vad som helst?)

Ett sidospår på ett par inlägg för att diskutera i fall en sådan förmedlare är trovärdig eller inte, med utgångspunkten att då bättre veta hur man ska ställa sig till omdömet i deras förhandstitt, det tycker jag handlar om topic.

För vad annars finns det att diskutera om Dragon Age 4 i dagsläget?

Men då diskuterar man recensionen eller infon dom gett ut. Blanda inte in concord recensionen. Eller vad man tycker om deras trovärdighet.

Då gör man det i en tråd om gamestop.

Jag har via PM (inklistrad ovan) diskuterat detta med moderatorn som står fast vid sitt beslut, vilket jag tycker är felaktigt och verkar basera sig på en omöjligt snäv definition av vad som utgör topic.

Kanske är det jag som är ute och cyklar, och vägrar inse att jag har fel, men jag tänkte att det inte skadar att höra vad andra säger.

Kronologi i tråden (Dragon Age 4):

1. Jag postade länk till en förhandstittsvideo på Youtube av Tamoor Hussian från Gamespot och skrev att han är försiktigt positiv till Dragon Age 4.

2. En användare invände med att Gamespot inte är att lita på eftersom de dels hade uttryckt att det var synd när spelet Concord floppade, och dels eftersom de hyllade spelet Concord i deras recension.

3. Jag skrev två inlägg (de två jag varnades för) i vilka jag dels invände mot att man förlorar tillförlitlighet för att beklaga när ett mångmiljardprojekt floppar, och dels ett där jag visade att påståendet om Gamespots hyllande recension var felaktigt, att de tvärtom var väldigt skeptiska till spelets chanser på marknaden redan innan det floppade.

Mitt sidospår var inte motiverat av att jag ville prata om Concord eller Gamespot, eller bara försvara Gamespot för sakens skull, och mina inlägg handlade i grunden inte om dessa saker, utan om Gamespots tillförlitlighet, eftersom den hade kommit på tal. Denna hade ifrågasatts och blev relevant att ta ställning till, för att ta ställning om deras förhandsomdöme om spelet är något att lita på. Utgångspunkten var hela tiden trådens ämne, Dragon Age 4.

Detta spel har inte släppts ännu, och nyligen har utvalda spelmedier har fått spela delar av spelet under en begränsad tid under översikt av utgivarna. Om dessa spelmedier är tillförlitliga är visserligen ute på tangenten av topic, men jag tycker att det är relevant, givet vilken fas spelet befinner sig i.

Av den tillgängliga informationen som finns ute om spelet är dessa förhandsomdömen av stort värde för att diskutera spelet, och om de som ligger bakom omdömena är trovärdiga eller inte, är extra relevant för diskussioner om spelet nu innan allmänheten har fått tillgång till det.

Jag har förr fått varningar där jag känt mig lite stött och kränkt, men ändå innerst inne förstått varför jag blev varnad. Den här gången gör jag inte det.
Citera
2024-09-25, 21:55
Medlem
Du pratade Off Topic gällande Concort och Gamespot. Hur är varningen felaktig?

Jag tog min varning, som för övrigt inte heller var särskilt bra lagd men orkade inte hålla på då moderatorer lär sälla nerkänna misstag.

Denna gång är jag dock på modens sida. Det du pratade om, i två inlägg inte bara ett, var inte spelet i fråga som tråden handlade om. Det är tekniskt korrekt att varna för det, även om det händer ofta i andra trådar också. man ska snarare vara glad om man inte får en varning i en tråd för att det förbisågs just då.
Citera
2024-09-25, 22:16
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Du verkar ganska intelligent, till skillnad från många andra som gnäller om sina varningar här på forumet. Förstår varför du känner att varningarna är fel, men förstår samtidigt varför de har tagits bort. Två sidor av ett mynt (där moderatorn har det slutgiltiga ordet).

Jag tänker att du hade kunnat baka in lite snack om Dragon Age 4 i dina två inlägg, för att på så sätt minska risken att de tolkas som off-topic.
Citera
2024-09-25, 22:18
Avstängd
Huhhhhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Du verkar ganska intelligent, till skillnad från många andra som gnäller om sina varningar här på forumet. Förstår varför du känner att varningarna är fel, men förstår samtidigt varför de har tagits bort.

Jag tänker att du hade kunnat baka in lite snack om Dragon Age 4 i dina två inlägg, för att på så sätt minska risken att de tolkas som off-topic.
Det är ett ganska intressant fenomen att man skriver det man vill skriva, sen skriver lite mer för att vara OnT

Till TS: if you cant beat them, join them!
Citera
2024-09-26, 06:52
Moderator
pbos avatar
Du har skrivit två långa inlägg om Concord i en tråd om Dargon Age 4. Det är ju så självklart off-topic att till och med jag som inte har en aning om vad Concord eller Dragon Age 4 är fattar det. Hur kan du som vet vad du skriver om inte inse att det är off-topic?
Citera
2024-09-26, 07:43
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Du har skrivit två långa inlägg om Concord i en tråd om Dargon Age 4. Det är ju så självklart off-topic att till och med jag som inte har en aning om vad Concord eller Dragon Age 4 är fattar det. Hur kan du som vet vad du skriver om inte inse att det är off-topic?

För att inläggen direkt bemötte ett påstående att Gamespot inte är pålitligt och därför är Gamespots omdöme i förhandstitten om Dragon Age 4 inte heller något att lita på.

Jag hade ju kunnat skriva som svar "du har fel" eller inte svara alls, men jag valde att bemöta och gå igenom om påståendet stämde eller inte. Dels för jag själv var nyfiken på om det stämde, och dels för att jag tänkte att det var konstruktivt och kanske kunde vara till hjälp för andra som såg påståendet och funderade på om det faktiskt stämde. Det har ju betydelse för hur man ska tolka Gamespots förhandstitt om de är opålitliga eller inte. Hade det stämt att de hade höjt Concord till skyarna som den andra användaren påstod, då hade det funnits goda skäl att ta även omdömet om Dragon Age 4 med en stor skopa salt, men jag visade med de två inläggen att åtminstone detta påstående inte stämde.

Jag skrev inte om Concord helt randomly bara för jag kände för det, utan det var motiverat av att klargöra information som relevant för trådens ämne.
Citera
2024-09-26, 10:02
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Jag har via PM (inklistrad ovan) diskuterat detta med moderatorn som står fast vid sitt beslut, vilket jag tycker är felaktigt och verkar basera sig på en omöjligt snäv definition av vad som utgör topic.

Kanske är det jag som är ute och cyklar, och vägrar inse att jag har fel, men jag tänkte att det inte skadar att höra vad andra säger.

Kronologi i tråden (Dragon Age 4):

1. Jag postade länk till en förhandstittsvideo på Youtube av Tamoor Hussian från Gamespot och skrev att han är försiktigt positiv till Dragon Age 4.

2. En användare invände med att Gamespot inte är att lita på eftersom de dels hade uttryckt att det var synd när spelet Concord floppade, och dels eftersom de hyllade spelet Concord i deras recension.

3. Jag skrev två inlägg (de två jag varnades för) i vilka jag dels invände mot att man förlorar tillförlitlighet för att beklaga när ett mångmiljardprojekt floppar, och dels ett där jag visade att påståendet om Gamespots hyllande recension var felaktigt, att de tvärtom var väldigt skeptiska till spelets chanser på marknaden redan innan det floppade.

Mitt sidospår var inte motiverat av att jag ville prata om Concord eller Gamespot, eller bara försvara Gamespot för sakens skull, och mina inlägg handlade i grunden inte om dessa saker, utan om Gamespots tillförlitlighet, eftersom den hade kommit på tal. Denna hade ifrågasatts och blev relevant att ta ställning till, för att ta ställning om deras förhandsomdöme om spelet är något att lita på. Utgångspunkten var hela tiden trådens ämne, Dragon Age 4.

Detta spel har inte släppts ännu, och nyligen har utvalda spelmedier har fått spela delar av spelet under en begränsad tid under översikt av utgivarna. Om dessa spelmedier är tillförlitliga är visserligen ute på tangenten av topic, men jag tycker att det är relevant, givet vilken fas spelet befinner sig i.

Av den tillgängliga informationen som finns ute om spelet är dessa förhandsomdömen av stort värde för att diskutera spelet, och om de som ligger bakom omdömena är trovärdiga eller inte, är extra relevant för diskussioner om spelet nu innan allmänheten har fått tillgång till det.

Jag har förr fått varningar där jag känt mig lite stött och kränkt, men ändå innerst inne förstått varför jag blev varnad. Den här gången gör jag inte det.

Du skulle låtit bli att svara.

Inlägget du svarade på drog tråden offtopic och du fortsatte att dra tråden åt det hållet med dina inlägg.
Citera
2024-09-26, 18:04
Moderator
memymos avatar
Jag står kvar där jag är. Har inget mer att säga än det jag sa i PM.

Vill du diskutera hur gamespot är pålitlig eller inte starta en tråd i spelrelaterat.

Jag varnade inte för inlägget där du postade om videon. Den handlar om recensionen eller förhands titten av spelet.

Sedan kommer ett till OT inlägg som drar in concord och gamespot. Där fortsätter du sedan med 2 OT inlägg där du i 1 mening nämner DA4 som är svagt relaterat till spelet, utan mer pekar på Tamoor Hussain.

Inget av inläggen rör spelet med andra ord.

Citat:
utan om Gamespots tillförlitlighet, eftersom den hade kommit på tal

Som var ett OT inlägg du svarade på med mer OT.

Så jag ser inget fel i denna varning.
Citera
2024-09-26, 18:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag står kvar där jag är. Har inget mer att säga än det jag sa i PM.

Vill du diskutera hur gamespot är pålitlig eller inte starta en tråd i spelrelaterat.

Jag varnade inte för inlägget där du postade om videon. Den handlar om recensionen eller förhands titten av spelet.

Sedan kommer ett till OT inlägg som drar in concord och gamespot. Där fortsätter du sedan med 2 OT inlägg där du i 1 mening nämner DA4 som är svagt relaterat till spelet, utan mer pekar på Tamoor Hussain.

Inget av inläggen rör spelet med andra ord.

Som var ett OT inlägg du svarade på med mer OT.

Så jag ser inget fel i denna varning.

Som sagt tycker jag att det här innebär en i sammanhanget begränsande syn på vad som är topic.

Tråden i fråga är Dragon Age 4, vilket inte har släppts. Vi kan alltså ännu inte diskutera våra egna upplevelser av spelet, och vi kan alltså inte diskutera själva spelet direkt.
Det som finns att diskutera är information från utvecklaren direkt, men i större omfattning information och kvalitativa omdömen från spelmedia. Vi kan bara diskutera andrahandsinfo om spelet i dagsläget.

Eftersom spelet inte har släppts, så är det där topic ligger just nu, hos informationen vi får från dessa källor, och indirekt vid dessa källor. För vad finns det egentligen annars att diskutera? Ni kan ju liksom sätta hänglås på tråden tills det släppts annars.
Citera
2024-09-26, 19:11
Moderator
memymos avatar
Citat:
Som sagt tycker jag att det här innebär en i sammanhanget begränsande syn på vad som är topic.

Tråden i fråga är Dragon Age 4, vilket inte har släppts.

Tråden handlar om DA4. info som finns och kommer komma om DA4 platsar i tråden.

Citat:
Vi kan alltså ännu inte diskutera våra egna upplevelser av spelet, och vi kan alltså inte diskutera själva spelet direkt.
Nej det är svårt. Många spel trådar har låg aktivitet tills det kommer info eller spelet har släppts. Inte svårare än så.

Citat:
Det som finns att diskutera är information från utvecklaren direkt, men i större omfattning information och kvalitativa omdömen från spelmedia. Vi kan bara diskutera andra- och tredjehandsinfo om spelet.

Det stämmer, då det räknas som info som släppts om Spelet.

Citat:
Eftersom spelet inte har släppts, så är det där topic ligger just nu. Hos informationen vi får från dessa källor, och indirekt vid dessa källor. För vad finns det egentligen annars att diskutera? Ni kan ju liksom sätta hänglås på tråden tills det släppts annars

Behöver inte sätta hänglås på. Info kommer och det som kommer diskuteras. Så länge det handlar om SPELET i tråden är det inte OT.

Citat:
Det handlar om ett stort team av superbegåvade och erfarna utvecklare, författare och konstnärer/grafiker som har jobbat i många år på ett projekt som bara gick åt helvete till en kostnad av flera miljarder. Det är klart att det är synd. Speciellt som att spelet i sig inte på långa vägar verkar dåligt. Det var mer chanslöst ur ett marknadsföringshänseende.

Att säga att det är synd att Concord failade är ungefär som att säga att det är synd att Oceanea i Göteborg brann upp. En fullt rimlig och normal kommentar till en tragisk katastrof.
Detta inlägg har INGET om DA4 att göra

Det handlar om informationen om Concord som kommit ut efter spelet las ner. Här nämns inte ens Gamespot.
Utan en jämförelse med Concord och Oceanea.

Citat:
Jag tittade just på Gamespots review av Concord. Recensenten Jake Dekker gav spelet cred för dess teknik och speldesign, men uttryckte stark skepsis till Sonys planer och hela konceptet att ta betalt för spelet och fånga tittare med veckovisa lore-videoreleaser som han beskrev gav honom en ointressant "we have Guardians of the Galaxy at home"-vibe. Recensionen avslutas med att säga att the core gameplay loop är solid, men att den här sortens spel kräver en solid player base för att fungera, och att det finns många spektakulära misslyckanden i genren, och att historien inte har varit snäll mot hero shooters. Jag ser inte hur man skulle kunna tolka recensionen som att den ger något som ens påminner om en optimistisk bild av Concords chanser på marknaden.

https://youtu.be/DpSfXjMCwDU

Sen är det bra att komma ihåg att Gamespot inte är en person och att Tamoor Hussain som förhandsspelade DA4 inte var samma person som recenserade Concord.

Fetmarkerade är enda raden som har med DA4. Men det är en mycket svag on topic. Mer om gamespot och Tamoor Hussain.

Resten av inlägget är om att du tittade på Gamespots review av Concord och vilken skepsis dom hade med det spelet om hur Sony planerade framtiden för Concord.

Det inlägget hade platsat i Concord tråden.
(FB) Concord-Det politiskt korrekta tv-spelet läggs på is
INTE i DA4 tråden.
Citera
2024-09-26, 19:20
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
(...)
Detta inlägg har INGET om DA4 att göra

Det handlar om informationen om Concord som kommit ut efter spelet las ner. Här nämns inte ens Gamespot.
Utan en jämförelse med Concord och Oceanea.

Fetmarkerade är enda raden som har med DA4. Men det är en mycket svag on topic. Mer om gamespot och Tamoor Hussain.

Resten av inlägget är om att du tittade på Gamespots review av Concord och vilken skepsis dom hade med det spelet om hur Sony planerade framtiden för Concord.

Det inlägget hade platsat i Concord tråden.
(FB) Concord-Det politiskt korrekta tv-spelet läggs på is
INTE i DA4 tråden.

Men de där inläggen handlar inte om Concord annat än på ytan och betraktat i isolation. I sammanhanget bör det framgå att det hör hemma i en diskussion om källan bakom andrahandsinformation om DA4. När diskussionen av omständigheterna (ej ännu släppt spel) är tvingad att helt utgå från andrahandskällor, då menar jag att även dessa och deras tillförlitlighet hör ihop med diskussionsämnet.
Senast redigerad av anomalign 2024-09-26 kl. 19:23.
Citera
2024-09-27, 05:48
Moderator
pbos avatar
Citat:
För att inläggen direkt bemötte ett påstående att Gamespot inte är pålitligt och därför är Gamespots omdöme i förhandstitten om Dragon Age 4 inte heller något att lita på.

Jag hade ju kunnat skriva som svar "du har fel" eller inte svara alls, men jag valde att bemöta och gå igenom om påståendet stämde eller inte. Dels för jag själv var nyfiken på om det stämde, och dels för att jag tänkte att det var konstruktivt och kanske kunde vara till hjälp för andra som såg påståendet och funderade på om det faktiskt stämde. Det har ju betydelse för hur man ska tolka Gamespots förhandstitt om de är opålitliga eller inte. Hade det stämt att de hade höjt Concord till skyarna som den andra användaren påstod, då hade det funnits goda skäl att ta även omdömet om Dragon Age 4 med en stor skopa salt, men jag visade med de två inläggen att åtminstone detta påstående inte stämde.

Jag skrev inte om Concord helt randomly bara för jag kände för det, utan det var motiverat av att klargöra information som relevant för trådens ämne.
Men det handlar ju fortfarande inte om Dragon Age 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in