Jag blir lika förvånad varje gång jag läser nyheter som denna:
https://www.expressen.se/nyheter/sve...rekryteringar/
"Kinberg Batras agerande har inte följt regeringsformens krav på saklighet och opartiskhet och går därför emot grundlagen."
Det står ordagrant att Kinnberg Batra bryter mot
grundlagen.
Trots detta är de enda straffet hon får sk "kritik" och eventuellt blir hon av med jobbet men inte mer än så.
Vi har sossarna som hade bland annat Jamal el hamas(haj) som hade starka anknytningar till terroristorganisationen Hamas. Det här kände toppstyrningen inom partiet till redan 2018. Han sitter kvar i riksdagen som politisk vilde med hög lön.
Hade någon vanlig medborgare haft dessa kopplingar hade Säpo kopplats in omedelbart och man hade dömts för brott.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...as-kopplad-man
Vi har Ygeman och transportstyrelseskandalen där man läckte sekretessbelagd information till främmande makt. Han sitter kvar som politiker. Hade en vanlig medborgare gjort något liknande hade man fått skaka galler
Är ni något pålästa om svensk politik så vet ni själva vad jag talar om. Sånt här sker om och om igen, där politiker bryter mot grundlagen men de enda represalier de får är "kritik". Behöver inte nämna fler exempel för sånt här sker mer eller mindre varenda vecka, för att inte glömma nämna sossarnas bedrägeriverksamhet där man lurar äldre människor på pengar via gängkriminella telemarketers.
Jag kan på riktigt inte förstå hur man knappt hör någon tala om detta fenomen. Detta är på riktigt systemhotande, att politiker kan begå brott men slipper lagstadgat straff?
Inte undra på att det ser ut som det gör när politiker inte behöver förhålla sig till lagen.
Varför fortsätter detta? Avskaffandet av tjänstemannaansvaret tillåter väl ändå inte att politiker bryter mot grundlagen utan straff? Är det någon annan som öht bryr sig om detta eller rynkar på ett ögonbryn eller är det helt tomt där uppe i knoppen och man anser detta vara fullt rimligt i en så kallad demokratisk stat som Sverige?