2024-09-26, 17:04
Moderator
Hamilkars avatar
Min Acer Swift, Windows 11 slutade att flytta kursorn med min USB-anslutna mus i går eftermiddag. Det är inget musspecifikt problem, för när jag testade med min USB-resemus gick det inte heller, och problemet är vidare identiskt oavsett vilken USB-port jag använder. Det är inte fråga om att datorn helt har tappat kontakt med musen, för dels lyser lampan på musen när den är inpluggad, och dels stänger styrplattan fortfarande av sitt kursorflyttande när musen kopplas in, precis som jag har ställt in den till att göra. När jag kollar "egenskaper för HiD-mus" i enhetshanteraren, vilket är den enda mus jag har där, säger den att enheten fungerar.

En till skum grej är att kursorn fortfarande går att flytta lite grann, och det kan dyka upp ett timglas bredvid musen, men bara de första 1-2-sekunderna som musen har varit inpluggad.

Nån som har några idéer om vad det är, och ifall det går att åtgärda?
Citera
2024-09-26, 17:20
Medlem
Magnums avatar
Starta om datorn
Installera om drivrutiner

För övrigt heter det markör eller muspekare på svenska! "Kursorn"...bah!

"Kursor (från latinets cursor= löpare) var förr en beteckning för universitetsvaktmästaren, som bland annat hade till uppgift att hålla uppsikt över studenternas leverne, angående vilket han skulle rapportera till universitetets rektor."
Senast redigerad av Magnum 2024-09-26 kl. 17:23.
Citera
2024-09-26, 17:25
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Min Acer Swift, Windows 11 slutade att flytta kursorn med min USB-anslutna mus i går eftermiddag. Det är inget musspecifikt problem, för när jag testade med min USB-resemus gick det inte heller, och problemet är vidare identiskt oavsett vilken USB-port jag använder. Det är inte fråga om att datorn helt har tappat kontakt med musen, för dels lyser lampan på musen när den är inpluggad, och dels stänger styrplattan fortfarande av sitt kursorflyttande när musen kopplas in, precis som jag har ställt in den till att göra. När jag kollar "egenskaper för HiD-mus" i enhetshanteraren, vilket är den enda mus jag har där, säger den att enheten fungerar.

En till skum grej är att kursorn fortfarande går att flytta lite grann, och det kan dyka upp ett timglas bredvid musen, men bara de första 1-2-sekunderna som musen har varit inpluggad.

Googlar man så står det att man ska trycka fn + f7 eller fn + f2 eller följa en rad instruktioner.

Jag skulle prova starta om datorn.
Jag skulle prova ladda ner andra drivrutiner.
Jag skulle gå in i inställningarna och försöka stänga av så många värdelösa services som möjligt.
Jag skulle försöka tricksa med regedit för att stänga av det som stänger av musen.
Efter det skulle jag ge upp. Ladda en backup och skriva ett skript som stoppar windows från att uppdatera.
Citera
2024-09-26, 17:39
Medlem
Citat:

Att musen lyser beror på att usb-kabelns matning fungerar, sen är det andra pinnar för kommunikationen. Nu antar jag att musen och kabeln sitter ihop och att problemet ligger bakom porten då du provat två möss. I värsta fall är det hårdvarufel, men det löser sig säkert med nya drivrutiner eller en Bluetooth-mus?

Om musen står still kan du ju prova flytta datorn annars.
Citera
2024-09-26, 18:18
Medlem
kalkryggars avatar
Vad är det för mus?
Citera
2024-09-26, 18:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Om det fungerat felfritt tidigare så har en ändring av datorns systemkonfiguration orsakat problemet. Vilken ändring har skett?

Alternativet är ju hårdvaruproblem.

Prova det klassiska, uppdatera drivisar.
Citera
2024-09-27, 17:17
Moderator
Hamilkars avatar
Problemet löst, men det krävde en stunds trixande. Att försöka uppdatera drivrutinerna gav ingenting, men att avinstallera USB-styrenheten 3.10 eXtensible host controller och starta om datorn löste problemet, även om jag fick avinstallera den två gånger, eftersom den där styrenheten verkade finnas i två upplagor på min laptop. Eftersom det var en USB-styrenhet som fick avinstalleras, antar jag att det också hade funkat med att byta till en bluetooth-mus.

Tack för ert intresse, alla i tråden!
Citera
2024-09-27, 18:19
Medlem
Rassas avatar
Justerat rubrik. Utgående rubrik: Kan inte längre flytta kursorn på laptop med USB-mus /Moderator
Citera
2024-10-22, 11:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Problemet löst, men det krävde en stunds trixande. Att försöka uppdatera drivrutinerna gav ingenting, men att avinstallera USB-styrenheten 3.10 eXtensible host controller och starta om datorn löste problemet, även om jag fick avinstallera den två gånger, eftersom den där styrenheten verkade finnas i två upplagor på min laptop. Eftersom det var en USB-styrenhet som fick avinstalleras, antar jag att det också hade funkat med att byta till en bluetooth-mus.

Tack för ert intresse, alla i tråden!
Problemet löstes tyvärr inte permanent med den där ominstallationen av styrenheten. Samma problem återkom i går, alltså efter en knapp månad, och när jag försökte lösa det på samma sätt som tidigare återkom det efter fem minuter. Jag har följt Szellowski:s råd och bytt till en bluetooth-mus. Än så länge funkar det.
Citera
2024-10-22, 12:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Problemet löstes tyvärr inte permanent med den där ominstallationen av styrenheten. Samma problem återkom i går, alltså efter en knapp månad, och när jag försökte lösa det på samma sätt som tidigare återkom det efter fem minuter. Jag har följt Szellowski:s råd och bytt till en bluetooth-mus. Än så länge funkar det.

Lista ut vilken ändring som skett på datorn under denna månad, så kanske du har svaret på vad som ursprungligen orsakade det.

Ett sätt att se vad det är, är att köra datorn i felsäkert läge, funkar det där så är det ett 3:dje parts fel.
Citera
2024-10-22, 14:59
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Det kan vara en kass USB-drivrutin om det är en udda tillverkare av USB-styrenheten, typ Cypress (tillverkaren saknas tyvärr i dina inlägg). Det kan också vara en trasig USB-enhet som hänger hela USB-kontrollern, observera att styrplattan ofta sitter på USB-bussen så det kan vara den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in