Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Min Acer Swift, Windows 11 slutade att flytta kursorn med min USB-anslutna mus i går eftermiddag. Det är inget musspecifikt problem, för när jag testade med min USB-resemus gick det inte heller, och problemet är vidare identiskt oavsett vilken USB-port jag använder. Det är inte fråga om att datorn helt har tappat kontakt med musen, för dels lyser lampan på musen när den är inpluggad, och dels stänger styrplattan fortfarande av sitt kursorflyttande när musen kopplas in, precis som jag har ställt in den till att göra. När jag kollar "egenskaper för HiD-mus" i enhetshanteraren, vilket är den enda mus jag har där, säger den att enheten fungerar.
En till skum grej är att kursorn fortfarande går att flytta lite grann, och det kan dyka upp ett timglas bredvid musen, men bara de första 1-2-sekunderna som musen har varit inpluggad.
Nån som har några idéer om vad det är, och ifall det går att åtgärda?
Googlar man så står det att man ska trycka fn + f7 eller fn + f2 eller följa en rad instruktioner.
Jag skulle prova starta om datorn.
Jag skulle prova ladda ner andra drivrutiner.
Jag skulle gå in i inställningarna och försöka stänga av så många värdelösa services som möjligt.
Jag skulle försöka tricksa med regedit för att stänga av det som stänger av musen.
Efter det skulle jag ge upp. Ladda en backup och skriva ett skript som stoppar windows från att uppdatera.