Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-04, 17:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confidential-user
Asså hon blev nekad en där hon var först i kön. Men då analyserades situationen av oss & Bos För följer ju bara obligatoriska kretrier från hyresvärden. Verkar till o med vara som så att man kan bli nekad pga nån enstaka tusenlapp av en privat värd(på års basis). Hyresvären kommer ju inte få tillgång till hur många jobb hon sökt el ens aktuell sektor. Dvs hela den analysen du gör är inkompetent i aktuell kontext. Men din sannolikhetsanalys kan ju lika gärna var förvrängd, typ ju mer nät man lägger ut desto större chans att få fisk och det är ju inte som att fisken sprider rykten heller om att nån är i farten etc(i stil med minus poäng). I övrigt blir hon ju kallad till intervjuer med ganska jämna mellanrum (dvs meritförteckningen lär ju inte vara helt värdelös vilket möjligtvis skulle kunna ha påmint om minuspoäng för vissa angående mängden arbetsplatser osv).

Ok är du säker på din sak el tänker du mer på hur du själv skulle göra om du hyrde ut i andra hand? För som jag hajar det från BosFör går det på ren rutin att strikt följa typ order från hyresvärd enligt protokollet/check lista. Borgensman el tillgångar på banken är inte ett alternativ från någon hyresvärd där. Däremot är kommunala värdar ofta schystare & tillåter till o med betalningsanmärkningar enligt kvinnan jag konverserade med.
Grejen är ju den att tjänsten hon söker via kan ha vissa grundkriterier såsom viss inkomst och fast arbete. Alla normala värdar är noggranna med vem de hyr ut till då processen att bli av med en olämplig hyresgäst är svår, lång och dyr. Tänk själv; vem skulle du hyra ut till? Muhammed med 0 i årsinkomst och oklar historik, eller Lisa med god inkomst långt tillbaka i tiden samt goda vitsord från tidigare värdar?
Citera
2024-10-04, 17:22
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
........... Sen va fan är problemet…… Betalar jag inte får man bli vräkt, är väl inte svårare än så för hyresvärden. Det kan ju dessutom hända ändå om man tex väsnas för mycket.

Problemet att gå via vräkning är att det är en stor process som kostar mycket pengar för hyresvärden , det måste gå minst 6 månader med obetalda hyror innan kronkalle har lagligen rätt gå in och överta lgh. Och kronkalle är inte gratis, det tillkommer en massa avgifter, låsbyte på detta som är obligatorisk , ett par tusen, kanske måste hela lägenheten saneras , målas om och om det är större skador kanske nya golv måste till ,nya kyl-frys och spis.
Så i slutändan kanske den inte kan hyras ut på 8 månader .
Blir rätt mycket pengar som det kostar, stora bolag kan ta detta men för små bolag påverkar det ekonomin som helhet.
Citera
2024-10-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om det finns en gräns för lägsta inkomst så finns det ingen anledning att göra undantag, egentligen. Du tycker att det är orättvist att det finns ett inkomstkrav utöver kötid, det är okej, men det tycker inte jag. Större hyresvärdar behöver inte göra avsteg från sina krav eftersom de har långt fler sökande än lediga bostäder. Vill du ha en bostad där, skaffa ett jobb.

Vänder du dig till en mindre värd, som kanske äger ett eller ett par hyreshus så är det mycket möjligt att det dels inte finns någon riktig kö, och dels att skötsamhet kan bedömas med fler parametrar än inkomst och kreditkontroll. Så hur många sådana har hon kontaktat?

Att du tycker att analysen jag gör är ”inkompetent” får du nog skylla på din bristande läsförståelse och i förlängning den grundskola du gått i. Jag menar givetvis inte att någon har koll på hur många jobb din syrra sökt, men den som inte fått ett nytt jobb efter ett år utan anställning är helt klart en större risk än någon som har ett jobb med tillräcklig inkomst nu.

framför allt tycker jag att det är onödigt och säger nödvändigtvist inte allt om vem som är gångbar i längden (den som har tillfälligt flyt på arbetsmarknaden men inga övriga tillgångar kan bli trumfad av nån som har den men är inne i lågkonjunktur i arbetslivet). Vet inte riktigt om du syftar på kommunala hyresvärdar när du skriver om "Vänder du dig till en mindre värd”. Syftar du till Bos För så har min syrra iaf fått förklarat för sig att dom kommunala har mindre krav än dom privata samt att borgensman el tillgångar öht icke är alternativ. Nä visst det fattar jag men ändå så som du skrev för tankarna till att man typ får minuspoäng om man sökt mycket ist för lite (pga lathet). Framför allt om det är frågan om offentlig sektor så kan man tycka att staten borde ha ett fungerande system för dom som ändå gått obligatoriska utbildningen .
Citera
2024-10-05, 15:23
Medlem
Miekkalinnas avatar
Jag är själv hyresvärd och har hjälpt utsatta kvinnor som inte jobbat på många år och inte har någon bra inkomst och det har bara spillt tillbaka på mig själv. Kvinnorna har varit bra men de har dragit åt sig män som polisen är intresserade av, stört grannarna osv.

Numera kräver jag att de ska ha fast inkomst, kunna betala 20 000 kr i deposition, accepterar betalningsanmärkning men inte några skulder hos kronofogden. På så sätt har jag sluppit allt slödder. Sedan kan det hända att jag därför missar någon bra hyresgäst.
Citera
2024-10-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Jag är själv hyresvärd och har hjälpt utsatta kvinnor som inte jobbat på många år och inte har någon bra inkomst och det har bara spillt tillbaka på mig själv. Kvinnorna har varit bra men de har dragit åt sig män som polisen är intresserade av, stört grannarna osv.

Numera kräver jag att de ska ha fast inkomst, kunna betala 20 000 kr i deposition, accepterar betalningsanmärkning men inte några skulder hos kronofogden. På så sätt har jag sluppit allt slödder. Sedan kan det hända att jag därför missar någon bra hyresgäst.

Ok men då jobbar du inte via Bos För utan detta är typ frågan om andra hand uthyrning? El är det frågan om nått separat system som konkurrerar med Bos För?
Citera
2024-10-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Grejen är ju den att tjänsten hon söker via kan ha vissa grundkriterier såsom viss inkomst och fast arbete. Alla normala värdar är noggranna med vem de hyr ut till då processen att bli av med en olämplig hyresgäst är svår, lång och dyr. Tänk själv; vem skulle du hyra ut till? Muhammed med 0 i årsinkomst och oklar historik, eller Lisa med god inkomst långt tillbaka i tiden samt goda vitsord från tidigare värdar?

Ledande retorisk fråga kan jag tycka men visst dock kan man kolla på betalnings anmärkningar hos den förste (vi är inga jävla Mohameds förövrigt) och sen kan man väl få chansen att visa tillgångar på banken el använda borgensman. Det spelar väl ingen roll vad stålarna kommer i från så länge det är lagliga sådana?
Citera
2024-10-06, 17:24
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ok men då jobbar du inte via Bos För utan detta är typ frågan om andra hand uthyrning? El är det frågan om nått separat system som konkurrerar med Bos För?

Jag är en privat hyresvärd med ett fåtal lgh.

Men jag har ändå kommit i kontakt med hundratals människor som vill hyra en lgh men som är så skrämmande panka och har skulder upp över öronen. Det kanske funkar att med lite svinn om man är ett stort fastighetsbolag med 1000 tals lgh. Men för mig och många små privata hyresvärdar innebär en utebliven hyra ett stort hål i ekonomin.
Citera
2024-10-06, 17:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ledande retorisk fråga kan jag tycka men visst dock kan man kolla på betalnings anmärkningar hos den förste (vi är inga jävla Mohameds förövrigt) och sen kan man väl få chansen att visa tillgångar på banken el använda borgensman. Det spelar väl ingen roll vad stålarna kommer i från så länge det är lagliga sådana?
Hade jag varit fastighetsvärd så hade jag sållat bort folk som inte har adekvat inkomst direkt. Det finns korrelation mellan ekominska insolventer och annat stökeri. Så vill man inte ha problem så väljer man en hyresgäst som inte har insolvens och som har goda vitsord.

Citat:

Men jag har ändå kommit i kontakt med hundratals människor som vill hyra en lgh men som är så skrämmande panka och har skulder upp över öronen. Det kanske funkar att med lite svinn om man är ett stort fastighetsbolag med 1000 tals lgh. Men för mig och många små privata hyresvärdar innebär en utebliven hyra ett stort hål i ekonomin.
Precis detta, får man in fel hyresgäst så kan det dels bli ett elände och kostsamt att försöka bli av med dem, plus att det dessutom ofta för med sig all sköns andra problem med. Dessutom har ofta insolventer en förmåga att totalt sabba ner bostaden också.
Citera
2024-10-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hade jag varit fastighetsvärd så hade jag sållat bort folk som inte har adekvat inkomst direkt. Det finns korrelation mellan ekominska insolventer och annat stökeri. Så vill man inte ha problem så väljer man en hyresgäst som inte har insolvens och som har goda vitsord.

Precis detta, får man in fel hyresgäst så kan det dels bli ett elände och kostsamt att försöka bli av med dem, plus att det dessutom ofta för med sig all sköns andra problem med. Dessutom har ofta insolventer en förmåga att totalt sabba ner bostaden också.

Ja men allt det där du misstänker går ju att kolla upp via tidigare referens/hyresvärd. Nästan så att du driver en agenda ju. Goda vitsord borde hon ju ha el iaf normal person o dyl. Inga betalnings anmärkningar osv. Dvs tar man bort det faktum att det ändå finns tillgångar samt att familjen skulle kunna hjälpa till om det mot förmodan krisar ja då blir ju det onödiga fallgropar för individen i fråga.
Citera
2024-10-07, 11:29
Medlem
Citat:

Ok men om du isf letar hyresgäster via Bos För kan du då ha rätt att köra med vilkoren att borgensman och ekonomiska tillgångar är ok? Enligt vad jag har hört existerar det nämligen inte.
Citera
2024-10-07, 12:29
Medlem
Det ger hyresvärdar en falsk trygghet att någon kommer med ett anställningsintyg (som kan vara utfört inom släkten/kompiskretsen, på helt jävig grund. Det kan stå vad fan som helst.)

En anställds ekonomi kan som nämnts slås itu av skilsmässa, sjukdom, arbetslöshet. Vips var det korrekta intyget värdelöst ändå.

Detta främjar ingen. Arbetsmarknaden är annorlunda från förut. Yngre (skötsamma) personer radar provanställningar på rad, inte för att de stökar, utan för att det ser ut så.

Samhället hänger inte med helt enkelt.
Ge folk kontrakt. Missköter de sig med hyran - gör det lättare att säga upp dem.
Citera
2024-10-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riotsstoir
Det ger hyresvärdar en falsk trygghet att någon kommer med ett anställningsintyg (som kan vara utfört inom släkten/kompiskretsen, på helt jävig grund. Det kan stå vad fan som helst.)

En anställds ekonomi kan som nämnts slås itu av skilsmässa, sjukdom, arbetslöshet. Vips var det korrekta intyget värdelöst ändå.

Detta främjar ingen. Arbetsmarknaden är annorlunda från förut. Yngre (skötsamma) personer radar provanställningar på rad, inte för att de stökar, utan för att det ser ut så.

Samhället hänger inte med helt enkelt.
Ge folk kontrakt. Missköter de sig med hyran - gör det lättare att säga upp dem.
Många insnöade här i tråden argumenterar dock i mot oss & är fast i gamla hjulspår etc. Angående sjukdom så va det ju så himla vanligt förut med s k ”utbrändhet” & ”gå in i väggen”. Dvs mental ohälsa kopplade till prestationsångest mm. Känns som den aspekten bara borde blivit vanligare med tanke på hur petig arbetsgivare kan vara nuförtiden (100 jobbsök i år för en akademiker liksom då blir det nervöst om man väl får jobb & leder till total underkastelse typ). Precis, gör det lättare att vräka folk ist för att dom i en första anblick har en fin plats i bostadskön men vid en andra anblick när det kommer till kritan har ett skydsnät med massa hål i som begränsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in