2024-09-27, 06:30
Medlem
Körkortstillståndet har landat och jag står inför valet manuell eller automat. Anledningen till att jag tar körkort trots min gedigna ålder är hemmavarande barn som jag vill kunna sjutsa och hämta. Vad säger ni? Är det värt att satsa på manuellt växlad bil för att kunna köra allt, eller kan man satsa på den enklare automatversionen?
Citera
2024-09-27, 06:33
Medlem
Ta automat.

Manuela bilar minskar raskt.
Citera
2024-09-27, 06:37
Medlem
ps870s avatar
Det blir fler och fler automatbilar. Men rätt mycket manuellt finns kvar och kommer finnas kvar inte minst som om begagnat.
Ta körkort för manuellt. Om +5 år däremot kan det säkert göras en annan bedömning.
Citera
2024-09-27, 06:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du behöver inte ta manuellt körkort även om det är bra att ha.
Citera
2024-09-27, 06:43
Medlem
MaryGoores avatar
Självklart skall du ta vanligt körkort. Du betalar ju ändå samma pris, så varför begränsa dej i onödan?
"Manuela" bilar kommer inte försvinna och en vacker dag kommer du vilja/behöva köra en!

Givetvis skall du skaffa en bil med automatlåda om du föredrar det (återstår att se), men det är ju supertrist att inte kunna låna eller hyra fordon man har behov av.
Citera
2024-09-27, 06:45
Medlem
Evaristo2s avatar
Om du behöver leta bil bland gammalt och billigt så bör du ta manuellt så att du har större möjlighet att välja och vraka. Men om du kan köpa nyare bil så är det mindre viktigt.
Citera
2024-09-27, 06:53
Medlem
Det dröjer väl lite på om du kan övningsköra med någon. Kan du inte det, så ta automat, men du kan testa med manuell och se hur svårt du tycker det är. Sedan variera det rätt mycket om du bor i stan eller på landet. Bor du i stan, så är det helt hopplöst att hålla på med manuell idag. Men på landet har det sina fördelar, inte minst att det hjälper till att hålla en lite alert.
Citera
2024-09-27, 06:57
Medlem
Det är bara folk på glesbygden som tycker att manuellt körkort är manligt och häftigt.

Bor man i storstad är manuell bil helt efterblivet. Speciellt nu.
Körskollärare tycker inte heller manuellt är värt att ta. Det är väldigt få som har en manuell bil hemma att övningsköra i så det blir oftare automat nu.

Tänk på att du också kan uppgradera sen om du ändå vill ha manuellt. Då har du redan körvana också.
Citera
2024-09-27, 07:03
Medlem
TS får försöka titta i tebladen eller annat lämpligt för att spå framtiden för sig själv.

Kommer du ha ett yrke där du kommer köra runt med arbetsgivarens bilar ibland.

Kommer du ev utveckla intresse för att fixa runt med bilar på samma vis som någon äldre släkting ?

Flytta utomlands ?
Centrala New York eller Nordnorge ?
Citera
2024-09-27, 07:07
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Självklart skall du ta vanligt körkort. Du betalar ju ändå samma pris, så varför begränsa dej i onödan?
"Manuela" bilar kommer inte försvinna och en vacker dag kommer du vilja/behöva köra en!

Givetvis skall du skaffa en bil med automatlåda om du föredrar det (återstår att se), men det är ju supertrist att inte kunna låna eller hyra fordon man har behov av.

Detta. Sen är det lite skevt att behöva säga till chefen och andra kollegor att man inte får köra firmabilen.
Senast redigerad av stolenChevy 2024-09-27 kl. 07:10.
Citera
2024-09-27, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
Detta. Sen är det lite skevt att behöva säga till chefen och andra kollegor att man inte får köra firmabilen.
Nu kör jag inte bil själv, men redan 2022 var andelen automat på marknaden över 85%.
Jag utgår ifrån att det har ökat ytterligare sedan dess.
Lär vara ett jävla sletet företag om de fortfarande kör manuellt med andra ord.
Citera
2024-09-27, 07:14
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle säga att det är oerhört korkat att inte ta för manuellt.

Jag har själv varit med om flera gånger när unga fåntrattar har satt oss i situationer att de inte kunnat lösa situationen just för att de har automatkort.

Det senaste företaget jag gjorde ett projekt ihop med där hade de också råkat ut för det så vid anställning så var det en punkt som var mycket noga att kolla så körkortet jobbsökande hade skulle vara godkänt för manuella bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in