förstår inte dessa chefer som anordnar diverse sammankomster där anställda tvingas att umgås och "lära känna" varandra och där man ska leka töntiga lekar som vuxen människa. Chefer förväntar sig att varenda en är extrovert och som gillar att umgås och skoja med kollegor, tar aldrig hänsyn till dom som tycker att det är en pina och som har svårt med det sociala eller som helt enkelt bara hatar det. Sjukt irriterande. det jävliga på mitt jobb är att dom flesta verkar tycka att det är skitkul så dessa lekar kommer bara att fortsätta. Vet inte hur många som bara tar på sig en mask, dom flesta kanske hatar det, vad vet jag.
om det vore frivilligt att delta, fine men nu är det på arbetstid varenda gång. Får bli en sjukskrivning dessa dagar i framtiden. Jag är trevlig på jobbet och lätt att samarbeta med, det borde räcka.
Frågor, har ni likadant på era jobb? Vad tycker ni om dessa påtvingade sammankomster med kollegor där det ska lekas? Varför har chefer så svårt att förstå att alla är olika och att vissa kanske tycker att det är en pina och inte alls kul. Alla är extroverta och älskar det sociala enligt cheferna, dom som inte är på det viset skiter man i, alltid. Dom ska bara följa med och hålla käften.
Senast redigerad av Markooliodansen 2024-09-27 kl. 15:40.
Inte för att vara den som är den, men jag har svårt att få ihop kombinationen att du skulle vara trevlig och lätt att ha att göra med, samtidigt som du verkar vilja skjuta chefen för att han vill att du ska lära känna dina kollegor på ett avslappnat sätt. Det låter mer som beteendet hos en bitter och jobbig jävel.
Senast redigerad av GregerMedeltid 2024-09-27 kl. 15:45.
Inte för att vara den som är den, men jag har svårt att få ihop kombinationen att du skulle vara trevlig och lätt att ha att göra med, samtidigt som du verkar vilja skjuta chefen för att han vill att du ska lära känna dina kollegor på lite avslappnat på ett avslappnat sätt. Det låter mer som beteendet hos en bitter och jobbig jävel.
inte konstigt alls. På jobbet pratar vi jobb och på jobbet jobbar vi. Det fungerar bra. Att leka lekar och gosa med varandra är enligt mig samma sak som att umgås privat. Inte alls kul. Alla är olika men folk förstår det inte.
Gissar att det inte står i anställningskontraktet att dessa löjliga lekar är obligatoriska. Så bara att avböja till sånt trams. De som vill delta får väl göra det. Resten ska få slippa, utan närmare förklaringar.
Ur ett chefsperspektiv så kan det vara väldigt upplyftande och positivt med såna här lekar och tävlingar då man kan se de mest inåtvända ta för sig och växa på ett sätt man annars har svårt att locka fram.
Man har ett ganska stort socialt ansvar som chef nuförtiden och det innefattar att ens anställda ska ha ett fungerande socialt samspel, om inte privat så åtminstone på jobbet. Då kan det hjälpa med lite avslappnade lekar osv. För vissa som annars har svårt att smälta in kan det vara ett jättebra hjälpmedel. Och om man får såna individer att må bättre så kommer också gruppen generellt sett att må bättre.
Men med det sagt, är det någon som inte trivs med dessa så ska det absolut inte heller vara ett tvång att delta.
Idén med såna lekar är ju god. Att man ska komma varandra närmare osv.
Men det brukar vara en viss typ av människor som brinner väldigt mycket för detta med team building och lekar med liknande syfte. De brukar tyvärr samtidigt ha en usel förmåga att se och förstå att det kanske inte passar alla att tvingas in i, eller förväntas delta i sådant.
Det här är samma typ av människor som har tusen järn i elden samtidigt och aldrig tycks bli klara med något av det. Men det sprutar ut idéer för vad man kan göra som grupp.
Synd som sagt bara att de inte fattar att det inte passar alla.
Jag tackar nej till sånt numera. Brukar nämna det lite lätt i förbifarten på anställningsintervju också,att jag inte gillar lekar. Inget som någon tänker på under intervjun men kan då hänvisa till det när jag tackar nej. "som jag sa på anställningsintervjun för ett år sedan..."
Jag tackar nej till sånt numera. Brukar nämna det lite lätt i förbifarten på anställningsintervju också,att jag inte gillar lekar. Inget som någon tänker på under intervjun men kan då hänvisa till det när jag tackar nej. "som jag sa på anställningsintervjun för ett år sedan..."
Rent konkret är det då att ses som arbetsvägran, om det är lagt till ordinarie arbetstid, oavsett vad du sagt vid en anställningsintervju eller ej
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!