• 1
  • 2
2024-09-27, 20:21
Medlem
I framtiden så kommer vår kropp förändras både naturligt och för att anpassa människor till andra planeter och livet i rymden.

Vi kommer bli väldigt långa och färgen på vår hud kommer förändras. Vår muskulatur och hur vi andas.

Vi kommer med andra ord bli framtidens utomjordingar.

Är detta något vi bör kämpa emot eller är det oundvikligt?

Redan nu pratar man om ex nanobitar i kroppen som ska stoppa sjukdomar osv.
Eller varför inte förflytta vår hjärna till en maskin kropp mm.

Om tusen år så är jag tveksam om vi ser likadan ut som nu.

Det är ok om vissa vill göra detta men bör alla göra detta? Bör vi försöka spara nuvarande människan så länge vi kan?
Citera
2024-09-27, 20:47
Medlem
Livssynslurks avatar
Svårt att sia om framtiden. Hur människan utvecklas "naturligt" på vår egen planet handlar mycket om tillfälliga ideal, som ändras med tiden. Att vi får en mer neutral hudfärg kommer nog ske då världen har blivit mer öppen och blandad från låt säga 100 år tillbaka. Längd och kroppsform är svårare att förutspå 1000 år fram. Förmodligen något längre, men tidigare har exempelvis tjockare varit mer attraktiva.

Går vi på tanke om liv utanför vår planet så handlar det först och främst om vilken gravitation tänkt kolonisation har, även vilken artificiell gravitation vi använder.

Finns många spekulativa projekt, ser med intresse på de flesta.

Konkret svar, vi kommer att se något annorlunda ut om 1000, men förmodligen inte extremt stora ändringar. Homo sapiens sapiens har funnits länge, konstant utveckling men under lång tid.

Nej, inget att behöva oroa sig över eller kämpa emot.
Citera
2024-09-27, 20:48
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Modern teknik innebär att våra kroppar inte kommer ha något evolutionärt tryck på sig, eftersom din sannolikhet att få barn och hjälpa dessa få barn inte påverkas negativt av din medfödda förmåga att leva i rymden om din rymddräkt gör att du överlever ändå.

I "framtiden" är vi mer om något mer troliga att bli ännu mer religiösa, eftersom det är muslimer etc som fortplantar sig.

Tänk idiocrazy.

Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
I framtiden så kommer vår kropp förändras både naturligt och för att anpassa människor till andra planeter och livet i rymden.

Vi kommer bli väldigt långa och färgen på vår hud kommer förändras. Vår muskulatur och hur vi andas.

Det är ok om vissa vill göra detta men bör alla göra detta? Bör vi försöka spara nuvarande människan så länge vi kan?
Citera
2024-09-27, 20:51
Medlem
Ingenting har ett egenvärde. Ska man sträva efter att stoppa evolutionen och bevara den nuvarande människoarten så bör man först argumentera för fördelarna med detta, och det tror jag är ganska svårt.
Citera
2024-09-27, 21:36
Medlem
proconsuls avatar
Evolutionärt händer inget på 1000 år. Men tekniken om 1000 år kan vi inte ens föreställa oss.
Citera
2024-09-27, 22:11
Medlem
Med tanke på man uppnår högre livslängd ju längre tiden går, ev räknas man som ungdom upp till 50är folk lever till 150-200 i snitt. Tar man innan 1930 talet fanns inga tonåringar, en halvvuxen person med unik kultur fanns helt enkelt inte. Maten kommer bli annorlunda, ev kommer vi krympa och bli trådsmal. finns ingen fysisk aktivitet eller fysiska jobb, allt blir typ 3d printat Inget mer testosteron manipulerat kött. Hårväxt har minskat med tiden, ev är vi alla hårlösa men otroligt smarta, man får utbildning virtuellt medans man sover.
Senast redigerad av hjorten16 2024-09-27 kl. 22:13.
Citera
2024-09-27, 22:28
Medlem
DieselnDusts avatar
Inge viktigt alls vill jag säga. Mycket skit som mankind har gjort och gör.
Citera
2024-09-27, 22:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Den civilisation som finns idag har gått under om tusen år.
Det blir en reboot och allt börjar om.

Kroppen kommer se ungefär likadan ut som nu.
Citera
2024-09-28, 09:59
Moderator
pbos avatar
Frågeställningen berör inte fysik, matematik eller teknologi utan snarast evolutionsbiologi.

Fysik, matematik och teknologi --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera
2024-09-29, 03:38
Medlem
Citat:

Varför tror du vi skulle bli "väldigt långa"? Könsurval? För någon praktisk fördel har det väl knappast; tillochmed jag, som i min fulla reslighet på morgonen, efter att ha sträckt på mig ordentligt, mäter knappt 180 cm tycker ofta att saker som dörrar och lamparmaturer (främst i vinds- och källarutrymmen) är för låga; liksom exempelvis diskbänkar!
Citera
2024-09-29, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Varför tror du vi skulle bli "väldigt långa"? Könsurval? För någon praktisk fördel har det väl knappast; tillochmed jag, som i min fulla reslighet på morgonen, efter att ha sträckt på mig ordentligt, mäter knappt 180 cm tycker ofta att saker som dörrar och lamparmaturer (främst i vinds- och källarutrymmen) är för låga; liksom exempelvis diskbänkar!

För att jag hört det flera gånger om andra planeter och speciellt om Mars.

Det enda jag har hört om jorden är att vi kommer leva längre och så småningom bli blåa i huden.
Citera
2024-10-01, 21:01
Avstängd
Citat:

Går väl utmärkt att spara dna.
För liv utanför jorden är en förändring nödvändig.
Kanske kommer en stam bestå på jorden människor med övertygelse vill förbli old school.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in