Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-27, 21:49
Medlem
Till samtliga skolor i landet kommer årligen en fotograf och tar porträttfoton och, i vissa fall, klassfoton på eleverna. Fotona och skolkatalogen säljs därefter dyrt till eleverna. På varje skola är det bara ett enda företag som får detta, sannolikt mycket lönsamma, uppdrag.
Sannolikt är det många olika företag som vill få detta monopol på varje enskild skola.
Hur väljs vinnande företag ut? Är det en offentlig upphandling där den som erbjuder en specificerad tjänst till lägst kostnad som får uppdraget?
Citera
2024-09-27, 21:56
Medlem
Inom kommunal regi gäller väl i många fall lagen om offentlig upphandlig, men som privat aktör är det väl okej att anlita Bingo Rimer.

Edit; I den mån det tas skolfoto nuförtiden
Citera
2024-09-27, 21:56
Medlem
Fler och fler kommuner slutar helt med skolfoto.
Citera
2024-09-27, 21:59
Medlem
Damen101s avatar
Måste ju vara ett LOU under en avtals period på kanske 1-5 år. Men som tidigare inlägg så slutar skolor med sådant. E du fotograf hade jag satsat på giftemål och och kanske pub/klubb fotograf. Annars verkar naturfotografer gör det bra med sitt material. Lycka till!
Citera
2024-09-27, 22:16
Medlem
Ja, det är väl snart helt borta som fenomen?
Citera
2024-09-27, 22:38
Medlem
SvenHelsings avatar
Det lär inte krävas någon upphandling för det, eftersom skolorna inte betalar något.
Citera
2024-09-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det lär inte krävas någon upphandling för det, eftersom skolorna inte betalar något.

Det är därför jag frågar. Vad är det för regler och hur går det till? Det är ju bara ett företag per skola som släpps in.
Jag är inte fotograf, jag bara anar en korruptionsrisk här.
Citera
2024-09-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodVitMan
Ja, det är väl snart helt borta som fenomen?

Är det? Jag trodde alla större skolor hade skolkataloger.
Citera
2024-09-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Är det? Jag trodde alla större skolor hade skolkataloger.

Nya tider nu, har blivit för jobbigt med GDPR, skyddade identiteter och allt möjligt. Många skiter i det nu och föräldrar och andra har fått ordna det inofficiellt om intresse finns.
Citera
2024-09-28, 18:55
Medlem
Historiskt har det nog varit riktigt rättsvidrigt. Gissningsvis har någon lärare/rektor anlitat en kompis som fotograf och denne har sedan fått monopol på den aktuella skolan för all framtid.

Eftersom skolan bara köper enstaka klassfoton och skolkataloger så har man inte kommit upp i belopp som kräver offentlig upphandling. Men även om det inte behövs en offentlig upphandling så ska man ändå vara objektiv och inte gynna sina kompisar. Det är ju främst elever och deras föräldrar som betalar stora belopp för dessa bilder.

Det är nog bara att konstatera att skolfoto som fenomen är på väg att försvinna.
Citera
2024-09-28, 21:58
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Om det är en kommunal skola så måste en upphandling ske, kan jo vara något företag som är villiga att betala för att få utföra arbetet. Som andra skrivit att summan på det enskilda uppdraget är så lågt så man kan "gå ut på stan" och köpa håller inte då det är en återkommande sak, om det skulle vara så lätt att kringgå LOU så skulle man kunna köpa dasspapper per ball utan konkurrensutsatt upphandling.

En friskola göra som andra skrivet som man vill och som andra är inne på är detta med skolfoton på vägg bort av olika skäl. Idag finns inte exempelvis samma behov då alla ungar springer runt med en kamera hela tiden och fotar sina kompisar om man så önskar.
Citera
2024-10-06, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Till samtliga skolor i landet kommer årligen en fotograf och tar porträttfoton och, i vissa fall, klassfoton på eleverna. Fotona och skolkatalogen säljs därefter dyrt till eleverna. På varje skola är det bara ett enda företag som får detta, sannolikt mycket lönsamma, uppdrag.
Sannolikt är det många olika företag som vill få detta monopol på varje enskild skola.
Hur väljs vinnande företag ut? Är det en offentlig upphandling där den som erbjuder en specificerad tjänst till lägst kostnad som får uppdraget?

Offentlig upphandling gäller bara över en viss summa. Brukar gå att hitta på respektive kommuns hemsida. I min kommun har jag för mig att summan låg på strax under 800.000 kr vilket betyder att under den summan så är fet typ fritt fram att förhandla med vem som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in