Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-06, 21:44
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Offentlig upphandling gäller bara över en viss summa. Brukar gå att hitta på respektive kommuns hemsida. I min kommun har jag för mig att summan låg på strax under 800.000 kr vilket betyder att under den summan så är fet typ fritt fram att förhandla med vem som helst.

Så enkelt är det inte, visst kan man direktupphandla men jag har svårt att se att denna typ av tjänst är en sådan som skulle bli godkänd vid en domstolsprövning.
Citera
2024-10-12, 07:38
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Till samtliga skolor i landet kommer årligen en fotograf och tar porträttfoton och, i vissa fall, klassfoton på eleverna. Fotona och skolkatalogen säljs därefter dyrt till eleverna. På varje skola är det bara ett enda företag som får detta, sannolikt mycket lönsamma, uppdrag.
Sannolikt är det många olika företag som vill få detta monopol på varje enskild skola.
Hur väljs vinnande företag ut? Är det en offentlig upphandling där den som erbjuder en specificerad tjänst till lägst kostnad som får uppdraget?

Det går till så att olika skolfotoföretag hör av sig till skolorna. De erbjuder ett visst upplägg med olika paket, priser etc. Därtill får skolan olika fototjänster utförda gratis, såsom foton av personalen.

Skolan kan förhandla om vilka foton som ska tas och vilka paket som ska erbjudas. Ofta får även eleverna ett fåtal foton gratis och kan sedan betala för att få fler. Tidigare var allting mer fyrkantigt och organiserat i fasta paket som man fick hem och kunde skicka tillbaka. Nu är det mer så att man själv kan gå in och styra exakt vilka fotostorlekar och mängder man vill ha. Det är vettigare.

Jag har tidigare arbetat som adminchef på en större skola och suttit i dessa diskussioner med fotoföretag. Vi förhandlade aktivt och hade vissa saker vi vill ha. De gick med på alla våra önskemål. Det var inga orimliga saker men ändå styrt på detaljnivå.
Citera
2024-10-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Det går till så att olika skolfotoföretag hör av sig till skolorna…..

Intressant! Tack.
Ni valde bara ut ett företag per år som fick dealen?
Citera
2024-10-12, 15:21
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Intressant! Tack.
Ni valde bara ut ett företag per år som fick dealen?

Vi hade en upparbetad kontakt sedan innan men de hade inte jobbat aktivt med dem. Vi bjöd in dem till förhandling för att se om det gick att förbättra upplägget. Det var fullt görligt så vi behövde aldrig bjuda in fler företag. Vår deal handlade inte bara om att få fördelar för skolan utan även om att paketet till eleverna skulle bli bra. Jag minns det som att elevrådet fick vara med och välja hur det skulle se ut.
Citera
2024-10-12, 16:03
Medlem
Andra tider numera. Klassfoton är ett minne blott.

När jag gick i grundskolan fick man skolkatalog och listor på alla elever i skolan. På listorna framgick samtliga namn, adress och fullständigt personnummer samt hemtelfonnummer. Jättekonstigt med dagens mått
Citera
2024-10-21, 01:01
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Andra tider numera. Klassfoton är ett minne blott.

När jag gick i grundskolan fick man skolkatalog och listor på alla elever i skolan. På listorna framgick samtliga namn, adress och fullständigt personnummer samt hemtelfonnummer. Jättekonstigt med dagens mått

Idag har väl de flesta tillgång till massor av bilder och filmer på sina klasskamrater via sociala medier, och alla ungar har en egen telefon som man kan ringa till. Vill man veta någons adress och personnummer så är ju även detta lättillgängligt.

Behovet av skolkataloger och klasslistor lär ha minskat betydligt.
Citera
2024-10-21, 01:10
Medlem
Citat:
Till samtliga skolor i landet kommer årligen en fotograf och tar porträttfoton och, i vissa fall, klassfoton på eleverna. Fotona och skolkatalogen säljs därefter dyrt till eleverna. På varje skola är det bara ett enda företag som får detta, sannolikt mycket lönsamma, uppdrag.
Sannolikt är det många olika företag som vill få detta monopol på varje enskild skola.
Hur väljs vinnande företag ut? Är det en offentlig upphandling där den som erbjuder en specificerad tjänst till lägst kostnad som får uppdraget?

De flesta kommunala skolor har skrotat skolfotografering sedan flera år tillbaka pga personuppgifterna/ GDPR. Tråkigt förr kunde man peka ut kriminella skitungar genom katalogerna i kommunhuset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in