Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-30, 21:39
Medlem
dotslashs avatar
Så större delen av alla moskeer kommer nu gå miste om ett gyllene medborgarskap? Hoppas det håller.
Citera
2024-10-01, 02:29
Medlem
SergeantCortezs avatar
De kan också lika gärna skriva lagen så att man måste vara gift med en som har medborgarskap för att också kunna få sitt egna. Har man barn tillsammans med en nordisk brud. Alltså att du är välartad som människa och kan finna dig en skaplig partner, så känner nog dem allra flesta att du välförtjänt får utropa dig som medborgare. Det är bara att bocka o gratulera. Du är någon vi vill ha, en nordisk svensk kvinna eller man lär ju ha sållat ut dig från det odugliga i skarorna. Man låter alltså människor själva, alltså svenskar, välja ut dem som de tycker är dugliga och trevliga. Det kan liknas med någon form av avling där man plockar och väljer ut dem fördelaktiga och belönar det. På lång sikt kommer svenskar trivas bra mycket bättre om dem själva har något att säga till om när det gäller vilka folkslag som får stanna i landet i all evinnerlig framtid.

Problemet nu är ju förstås att de redan delat ut medborgarskapen till allt och alla , så den faktiska verkan här av denna idé vet jag inte i verkligheten.
Senast redigerad av SergeantCortez 2024-10-01 kl. 02:40.
Citera
2024-10-01, 05:32
Medlem
N0.N4M3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Nja, det är väl bara att göra som danskarna och norrmännen så försvinner problemen på 2-3 år. Det är redan helt skottfritt i Malmö som jag förstår.

Du verkar inte ha fattat att vi bytt regering och numera görs något åt problem. Men visst, 8 år med S+MP kan göra att vem som helst tappar sugen.

Sverige har nu sin minsta invandring sedan år 2000. Jippie.
Jag ser ingen förändring alls. Lika mycket kriminalitet i annan stad. Du är ett troll/köpt agent av högern därav låtsas du som att dessa ändrat så mycket medan man ser exakt samma kriminalitet och våld t.ex.
Citera
2024-10-01, 05:56
Medlem
Så, inga fler i flingpaketet?

Hade gjort skillnad 1980, nu spelar det i praktiken ingen roll alls.
Citera
2024-10-01, 06:54
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag förstår genetik. Min mamma är från Finland. jag är matematiker mångmiljonär med många barn som har toppbetyg i skolan och jag betalade 800.000 kr i skatt 2023. Ändå rätt kul att veta att din genetik är sämre än min, med tanke på vad du åstadkommit i livet.

Tips: antalet inflyttade till Sverige är 2.1M dvs 20% inte 40%. Krävs finska gener för att räkna ut det?
https://www.europaportalen.se/2023/0...odd-utomlands#
Matematiker som inte förstår att det kan finnas 40% invandrare i en stad? Och inte klarar av att använda kommatecken? Det blir nog bra skall du se.
Citera
2024-10-01, 07:01
Medlem
diseuses avatar
Eftersom många är förvirrade över detta försöker jag mig på lite av en sammanfattning. Det finns olika vägar till svenskt medborgarskap för de som inte fick det vid födseln. En är genom ansökan, som också kallas ”naturalisation”. Ett alternativ till det, ett slags ’snabbspår’, är det som kallas anmälan.

Enligt Migrationsverkets senast årsredovisning var det i fjol ungefär 47 000 som fick svenskt medborgarskap genom naturalisation, och 12 000 som fick det genom anmälan.

De ändringar som träder i kraft idag gäller bara medborgarskap genom anmälan. En genomgripande reform av alla sätt att bli medborgare kommer presenteras i januari (pressmeddelande #1, pressmeddelande #2).

Då kan man fråga sig: Om de reglerna som denna tråd handlar om kanske bara kommer gälla några månader, varför överhuvudtaget gå vidare med dem? Ett skäl är sådana som Frunze Saghatelyan. Som tonåring sköt han ihjäl den 54-årige ordningsvakten Fredrik Andersson på Delta gym i Stockholm våren 2022 (se denna tråd). Vid tillfället var han endast medborgare i Armenien. Saghatelyan misstänktes för mordet och reste till Armenien i början av april, anhölls i Sverige i sin utevaro 11 april, och tre dagar senare blev han svensk medborgare. Alltså, samtidigt som han var misstänkt för mord. Vi är många som fann det kraftigt stötande, men det var helt enligt reglerna som de såg ut då. Skälet till att han kunde bli svensk medborgare är att han då var 16 år och därför tillräckligt ung för att det här ”snabbspåret” (medborgarskap genom anmälan). Med de regler som gällde fram tills idag utgjorde misstanke om brott inget hinder. De regler som gäller från och med idag hade förhindrat att han blivit svensk medborgare. Se 7 § medborgarskapslagen.
Senast redigerad av diseuse 2024-10-01 kl. 07:26. Anledning: fixade årtal
Citera
2024-10-01, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrl
Unga och unga vuxna söker svensk medborgarskap genom så kallad anmälan. För att den som fyllt 15 men inte 21 år ska kunna få svenskt medborgarskap krävs att den sökande inte:

är skäligen misstänkt för allvarligare brottslighet
är dömd för allvarligare brott eller upprepad brottslighet
är ett hot mot Sveriges säkerhet eller allmän säkerhet
har anknytning till grupper eller organisationer som begår övergrepp mot andra människor.

Lagen anger att Migrationsverket ska ta hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för beslutet, det vill säga även sådant som inträffar efter att anmälan om medborgarskap lämnats in. Det måste också göras sannolikt att den sökandes identitet är riktig.

https://www.migrationsverket.se/Priv...edborgare.html

Vad tycks?

Ja 2016 hade jag hand om afghaner, de var ett uppdrag. En v dem var mycket hos polisen. Så jag tänkte ofta! ska han verkligen få uppehållstillstånd. Mycket riktigt migverket tog inte hänsyn till detta. Han fick sedan automatiskt uppehållstillstånd vilket alla afghaner som ljugit om sin ålder fick. Men det låter luddigt det här. Skäligen misstänkt?vad säger fb konventionen om det här? De går ju att skriva verkställighetshinder och krångla hur mycket som helst för att bli kvar.
Citera
2024-10-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Schweiz "delade ut" 41000 nya medborgarskap 2023.

Krav för att bli medborgare i Schweiz :
18 år eller äldre,
ha ett rent brottsregister
Bott i Schweiz i minst 10 år.
Nu kan du börja ansökningsprocessen.

Det första steget är att fylla i ett ansökningsformulär. När du har fyllt i formuläret måste du skicka in det tillsammans med flera andra dokument, kopia av ditt pass, födelsebevis, vigselbevis (om tillämpligt) och bevis på hemvist.
Du måste också ange en schweizisk adress och kontaktinformation samt arbete.

Om allt är i sin ordning kommer du att kallas till en intervju. Under intervjun kommer du att bli tillfrågad om din schweiziska historia och kultur. Du kommer också att bli ombedd att göra ett schweiziskt medborgarskapstest, som täcker ämnen som schweizisk historia, geografi och politik.
Du ska även kunna etta av de formella språken flytande.

De som kan kvalificera in till ovan är personer med invandrarbakgrund, men med minst en mor- eller farförälder som är född i landet eller har fått uppehållstillstånd,
Det väntas beröra omkring 25 000 personer, varav 60 procent är italienare, följt av personer som har sitt ursprung på Balkan eller Turkiet.

Med ovan krav hade vi delat ut noll medborgarskap i Sverige. Och det är vad de gör i Schweiz.
Jag känner EU medborgare som arbetat i Schweiz över 20 år och kan språk och som kan inte bli medborgare.

Och du svarande inte på frågan, nämn en fördel med att dela ut medborgarskap, en tack!
Citera
2024-10-01, 09:07
Medlem
RBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrl
Unga och unga vuxna söker svensk medborgarskap genom så kallad anmälan. För att den som fyllt 15 men inte 21 år ska kunna få svenskt medborgarskap krävs att den sökande inte:

är skäligen misstänkt för allvarligare brottslighet
är dömd för allvarligare brott eller upprepad brottslighet
är ett hot mot Sveriges säkerhet eller allmän säkerhet
har anknytning till grupper eller organisationer som begår övergrepp mot andra människor.

Lagen anger att Migrationsverket ska ta hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för beslutet, det vill säga även sådant som inträffar efter att anmälan om medborgarskap lämnats in. Det måste också göras sannolikt att den sökandes identitet är riktig.

https://www.migrationsverket.se/Priv...edborgare.html

Vad tycks?

Kort sagt, inget mer pack från MENA och Afghanistan !
Citera
2024-10-01, 09:43
Medlem
”har anknytning till grupper eller organisationer som begår övergrepp mot andra människor”

Då kan man med andra ord inte tillhöra islam
Om man ska bli svensk medborgare
Citera
2024-10-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Eftersom många är förvirrade över detta försöker jag mig på lite av en sammanfattning. Det finns olika vägar till svenskt medborgarskap för de som inte fick det vid födseln. En är genom ansökan, som också kallas ”naturalisation”. Ett alternativ till det, ett slags ’snabbspår’, är det som kallas anmälan.

Enligt Migrationsverkets senast årsredovisning var det i fjol ungefär 47 000 som fick svenskt medborgarskap genom naturalisation, och 12 000 som fick det genom anmälan.

De ändringar som träder i kraft idag gäller bara medborgarskap genom anmälan. En genomgripande reform av alla sätt att bli medborgare kommer presenteras i januari (pressmeddelande #1, pressmeddelande #2).

Då kan man fråga sig: Om de reglerna som denna tråd handlar om kanske bara kommer gälla några månader, varför överhuvudtaget gå vidare med dem? Ett skäl är sådana som Frunze Saghatelyan. Som tonåring sköt han ihjäl den 54-årige ordningsvakten Fredrik Andersson på Delta gym i Stockholm våren 2022 (se denna tråd). Vid tillfället var han endast medborgare i Armenien. Saghatelyan misstänktes för mordet och reste till Armenien i början av april, anhölls i Sverige i sin utevaro 11 april, och tre dagar senare blev han svensk medborgare. Alltså, samtidigt som han var misstänkt för mord. Vi är många som fann det kraftigt stötande, men det var helt enligt reglerna som de såg ut då. Skälet till att han kunde bli svensk medborgare är att han då var 16 år och därför tillräckligt ung för att det här ”snabbspåret” (medborgarskap genom anmälan). Med de regler som gällde fram tills idag utgjorde misstanke om brott inget hinder. De regler som gäller från och med idag hade förhindrat att han blivit svensk medborgare. Se 7 § medborgarskapslagen.

Människor som Kristersson vill att Saghatelayan och andra ska vistas i Sverige och bli medborgare.

Tyvärr.

Därför som inget händer.
Citera
2024-10-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melbax
”har anknytning till grupper eller organisationer som begår övergrepp mot andra människor”

Då kan man med andra ord inte tillhöra islam
Om man ska bli svensk medborgare

Mer eller mindre ja, det har varit och är fortfarande ett väldigt stort problem att många av de asylsökande har kriminell bakgrund eller aktiva/stödjer terroristorganisationer eller organisationer såsom islam som vill införa sina egna lagar i samhället så snart det går. Även en väldigt stor grupp som utfört krigsbrott har tagit sig till tryggheten i Sverige.

Med lite självbevarelsedrift hade man inte delat ut svensk medborgarskap till den sortens människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in