Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Men tänker du bara på luftmotståndet då? För det måste ju finns någon form av sugeffekt en bit efter också, som sagt står man bredvid på vägen är ju inte suget som starkast direkt utan en kort tid efter att lastbilen passerat.
Man kan ju också se det på skräp och sånt som kan virvla upp när en lastbil bränner förbi, det ligger kvar och virvlar upp först en stund efter att bilen passerat.
Bakom lastbilen är en "bubbla" av lågt lufttryck. När lastbilen passerat accelererar luften runt bubblan för att utjämna lufttrycket. Det är min gissning av vad som händer.
Jag har också testat detta att köra nära, och bäst effekt verkar vara om man ligger bara typ 2 m bakom, dvs i "bubblan". Kunde förlänga räckvidden rejält på min elbil, och tog mig till nästa laddplats, drog typ 30% mindre. Har även testat med en gammal diesel, och skillnaden blev kanske 10%.
Men det kräver extrem koncentration att hålla ett så lågt avstånd. Tycker inte det är värt det. Mentalt utmattande.
På moderna bilar med adaptiv farthållare med justerbart avstånd och autobroms är risken lägre. Men min VW tillåter inte 2m avstånd, så vinsterna är lägre. Och jag blir, trots automatiken, mentalt trött.