Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-29, 08:18
Medlem
Detta har testats i ett mythbusters avsnitt om jag inte minns fel, de sparade väl runt 20-25% bränsle när de låg som närmast vill jag minnas
https://m.youtube.com/watch?v=ZA8RPD6HYeU
Senast redigerad av Jemi0052 2024-09-29 kl. 08:23.
Citera
2024-09-29, 08:31
Moderator
yz44s avatar
Du måste ligga så nära att det utgör en fara i trafiken, så det är inget att rekommendera.

Möjligen kan det bli vanligt om självkörande bilar blir vanliga på våra vägar.
Det hade sparat energi att köra nära varandra och bilarna kan ju turas om att ligga först.
Citera
2024-09-29, 08:33
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Detta mina barn är varför vissa människor skall använde pendlarkort.

TS .. Du sparar säkert 10 liter/år

Dock får du skador på bilen som gör att de där 10 literna är en droppe i havet . Troligtvis blir du av med lappen eller förolyckas innan du sparat ihop din förmögenhet
Citera
2024-09-29, 08:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har för mig att mythbuster gjort ett program om just detta så googla och se om su hittar, har för mig att du behövde ligga farligt nära för att få någon vinst.

När jag träningscyklade för husbehov så var det guld de gånger man hittade en traktor som låg i 30-40km/h då det kunde hjälpa riktigt mycket om man bara låg rätt nära. Det värsta var när bonden hade dynglass, blev lite av ett antiklimax då.
Citera
2024-09-29, 08:50
Medlem
VoktorDodkas avatar
Att "ligga i draget" som vi norr om dalälven säger är väldigt besparande, det märker man direkt att man måste släppa på gasen när man lägger sig i rätt läge. Ju fortare det går desto bättre drag. Inom racing var det förr väldigt tydligt då de snabba klasserna körde upp direkt i baken på bilen dom skulle köra om för att ta sats, sen när dom svänger ut ur draget blir det som att köra in i en vägg.

Extra tydligt blir det för alla motorcyklister, dom vet vad luftmotstånd är och vilken skillnad det är att ligga i draget. Men dom vet även vad turbulens är som uppstår som mest precis i slutet av "draget", då vinglar man.
Citera
2024-09-29, 09:13
Medlem
tilsammansnus avatar
Ligga i suget ? Är det inte sånt bara Tour de France cyklister håller på med ? Aldrig som bilist fallit i mig.
Personligt råd om du vill åka sparsamt - farthållare+observera varvtal.
Citera
2024-09-29, 09:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?

Mullret har haft samma tankar innan.

Men, klart det drar mindre, bara se på nålen som visar förbrukningen i bilen.

(FB) Påverkar slipstream dragande fordons effektuttag
Citera
2024-09-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Detta har testats i ett mythbusters avsnitt om jag inte minns fel, de sparade väl runt 20-25% bränsle när de låg som närmast vill jag minnas
https://m.youtube.com/watch?v=ZA8RPD6HYeU

Enligt programmet så sparade man som mest 39% så det är en del.
Men man ser inte vad som händer framför o man får bilen totalt blästrad av allt väggrus som dras upp från lastbilen.

Flyttfåglar flyger inte bakom när de flyger utan de ligger snett bakom. Antagligen för att man tjänar mer på det.

Lastbilens konsumtion torde gå upp när man ligger o blir "dragen".

Installera istället en dragstång som man kan haka fast i den inte ont anande lastbilen. Sedan blir hela resan gratis
Citera
2024-09-29, 09:37
Medlem
Kan sammanfatta vad mythbusters kom fram till.
I 90km/h (55 mph) bakom en lastbil så är besparingen:
30meter: 11% (100 feet)
15meter: 20% (50 feet)
6 meter: 27% (20 feet)
3 meter: 40% (10 feet)

Att notera är att rekomenderat avstånd till ”bilen” famför är 3 sekunder. I 90 km/h = 25m/s dvs man bör ligga MINST 75 meter bakom.
Citera
2024-09-29, 10:04
Medlem
Citat:
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?
Hatar idioter som ligger för nära när man kör bil, önskar man kunde gå ut ut bilen och skälla ut dem
Citera
Medlem
Herregud.Köp en elbil om brönslekostnaden är viktig för dig!!

Även om det nu skulle vara så att du får ett "gratisåk" av att ligga tre meter bakom en lastbil och sugas med av nån luftström, så är det ju inte riktigt klokt att göra det. Och varför vet du eftersom du har körkort. Du riskerar även livet på medtrafikanter om du krockar in i lastbilen och bakomvarande bilar inte hinner bromsa.
Citera
Medlem
Citat:
Men tänker du bara på luftmotståndet då? För det måste ju finns någon form av sugeffekt en bit efter också, som sagt står man bredvid på vägen är ju inte suget som starkast direkt utan en kort tid efter att lastbilen passerat.

Man kan ju också se det på skräp och sånt som kan virvla upp när en lastbil bränner förbi, det ligger kvar och virvlar upp först en stund efter att bilen passerat.

Bakom lastbilen är en "bubbla" av lågt lufttryck. När lastbilen passerat accelererar luften runt bubblan för att utjämna lufttrycket. Det är min gissning av vad som händer.

Jag har också testat detta att köra nära, och bäst effekt verkar vara om man ligger bara typ 2 m bakom, dvs i "bubblan". Kunde förlänga räckvidden rejält på min elbil, och tog mig till nästa laddplats, drog typ 30% mindre. Har även testat med en gammal diesel, och skillnaden blev kanske 10%.

Men det kräver extrem koncentration att hålla ett så lågt avstånd. Tycker inte det är värt det. Mentalt utmattande.

På moderna bilar med adaptiv farthållare med justerbart avstånd och autobroms är risken lägre. Men min VW tillåter inte 2m avstånd, så vinsterna är lägre. Och jag blir, trots automatiken, mentalt trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in