Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
https://www.cyberdaily.au/security/1...-report-claims
Jag såg chockerande nyheter om att en brottsling som använde Tor-webbläsaren spårades upp och arresterades i Tyskland.
Jag blev chockad när jag fick veta att den mycket säkra webbläsaren Tor hade blivit måltavla för censur.
Internetbypass som Tor och VPN spåras allt oftare av polisen, vilket resulterar i en förlust av frihet. Jag kan inte så mycket om politik, men jag tycker att folk ska vara fria att lägga upp vad som helst i virtuella utrymmen, precis som på 1990- och 2000-talen.
Men jag är chockad över att det västerländska samhället kan spåra mycket säkra anonyma system som VPN och Tor.
Väst förlorar gradvis sin frihet. Alla möjliga konstiga lagar och censur skapas i väst. Jag tror att Yandex, TikTok och Telegram, som är IT-program skapade i auktoritära länder som Ryssland eller Kina, är säkrare och censurfria nuförtiden.
När jag tittar på nyheterna i det västerländska samhället blir censuren hårdare, så jag undrar varför de felaktigt hävdar att det västerländska samhället är demokratiskt och fritt.
1. Friheten har inte minskat
Det är väl fritt att skriva vad som helst på TOR och och VPN?
Fast du får inte missbruka friheten. Inte skriva olagliga grejer.
Det har det aldrig varit så det är ingen skillnad mot förr.
Samhället har inte haft förmåga att upptäcka olagligheter på krypterade medier förr och det pågår ju fortfarande massa brott där.
De som
missbrukat friheten och begår brott skall inte undgå upptäckt eller straff
2. Friheten i samhället har ökat
- fjärrstudier, distansarbete
- gdpr har ökat friheten för inidividerna men begränsat den för organisationer
- det finns ju speakers corner på varenda social plattform vilket har gjort att möjligheten att utnyttja sin frihet har vuxit explosionsartat
- kvinnors frihet har ökat
- visumfriget har ökat
Osv
-------------
Friheten har ökat otroligt mycket totalt sett och i viss mån har man varit tvingad att reglera den ökade friheten med t ex HMF
Övervakningen ökat vilket framförallt är ett trubbel för de som begår brott.
Men vi måste ju ha koll på vad brottslingar och terrorister planerar - det är ju skitviktigt.
Kostnaden för detta är att vi i viss mån blir övervakade när vi använder våra nyvunna friheter
Å hitintills fungerar det ju jättebra.
Jag tror dock att övervakningen skulle bli lite med omfattande utan att för den skull minska friheten.
Det är som fartkameror - du är fri att köra hur fort du vill, gaspedlen är inte kontrollerad av myndigheter. Du är dock mer övervakad vilket gör att om du
missbrukar din frihet åkermdu fast.
Ett skitbra system att friheten begränsas för idioter