Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-29, 13:28
Avstängd
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Om hon har sonen varannan helg behöver han väl knappast vara på fritids? Skulle det nu vara så att hon har behov att lämna sonen på fritids under tiden han är hos henne är det hennes problem och hon ska själv stå för den utgiften.

Angående barnförsäkring är det som du nämner inget måste men inte heller dumt att ha. Du kan ju dock neka till att vara med och betala den.

han e på fritds "hennes" tider 2ggr i månaden efter skolan typ varannan fredag mellan 13 och 15 typ

Ja jag har inte samtyckt till en försäkring då jag anser man inte behöver det.
Citera
2024-09-29, 13:55
Medlem
Tror fan att barnet behöver en försäkring , men det räcker att du har en på barnet att båda föräldrarna har var sin är ju efterblivet.
Jag har varit i din sits ganska exakt , ring fk och berätta hon gör avdrag på det bestämda underhållet och hur mycket av det totala hon inte betalat och kräv fk att betala hela underhållet till dig.
Citera
2024-09-29, 13:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Tror fan att barnet behöver en försäkring , men det räcker att du har en på barnet att båda föräldrarna har var sin är ju efterblivet.
Jag har varit i din sits ganska exakt , ring fk och berätta hon gör avdrag på det bestämda underhållet och hur mycket av det totala hon inte betalat och kräv fk att betala hela underhållet till dig.

jo men om hon vill betala "mindre" borde det vara hennes problem, nu blev ju problemet "mitt"
Citera
2024-09-29, 14:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Ja jag har inte samtyckt till en försäkring då jag anser man inte behöver det.

Detta har inte med vad man anser om behovet av det. Man kan ha olika åsikter om barnet behöver gå till frisören, tandläkaren, fotbollsträning eller vad som helst.

Hon kan ändå inte dra av pengar från den summan som hon är ålagd att skicka till dig. Du kan däremot betala från den summan om ni kommer överens om att vara med och betala något.

I en fungerande relation så fungerar det normalt så att man via att telefonsamtal gör upp om en sån sak och så sätter hon in den summan som blir efter avdraget. Men många rekommenderar ändå att inte göra så för den som sätter in pengar eftersom det kan vara svårt att bevisa att man "har gjort rätt" i en eventuell framtida konflikt.

Citat:
jo men om hon vill betala "mindre" borde det vara hennes problem, nu blev ju problemet "mitt"

Du får helt enkelt ringa en handläggare och berätta att hon inte sätter in korrekt summa och så tar de ärendet därifrån.
Citera
2024-09-29, 14:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Detta har inte med vad man anser om behovet av det. Man kan ha olika åsikter om barnet behöver gå till frisören, tandläkaren, fotbollsträning eller vad som helst.

Hon kan ändå inte dra av pengar från den summan som hon är ålagd att skicka till dig. Du kan däremot betala från den summan om ni kommer överens om att vara med och betala något.

I en fungerande relation så fungerar det normalt så att man via att telefonsamtal gör upp om en sån sak och så sätter hon in den summan som blir efter avdraget. Men många rekommenderar ändå att inte göra så för den som sätter in pengar eftersom det kan vara svårt att bevisa att man "har gjort rätt" i en eventuell framtida konflikt.

Du får helt enkelt ringa en handläggare och berätta att hon inte sätter in korrekt summa och så tar de ärendet därifrån.

ja jag får göra det imorgon, ville bara höra lite här så man verkligen har lite under fötterna imorgon
Citera
2024-09-29, 14:36
Medlem
Citat:

Nej problemet är inte ditt. Läste du inte mitt svar på ditt inlägg?
Problemet blir mellan henne och försäkringskassan.
Citera
2024-09-29, 14:44
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Nej problemet är inte ditt. Läste du inte mitt svar på ditt inlägg?
Problemet blir mellan henne och försäkringskassan.

Jo fast problemet blir ju hans eftersom han inte får pengarna.
Citera
2024-09-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo fast problemet blir ju hans eftersom han inte får pengarna.

Jag vet inget om retroaktivitet och försäkringskassan men pengarna har han rätt till.
När en förälder inte betalar så är det FKs skyldighet att gå in och sedan kräva pengarna av den som inte betalar.

Men då det verkar som att TS har ett beslut så antar jag att han har rätt till pengarna utifrån mitt första inlägg. Och då kan man tänka sig att han får pengarna retroaktivt. Ett par hundralappar hit eller dit förstör väl inte ekonomin för TS på kort sikt, eller är det din tanke?
Citera
2024-09-29, 14:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jag vet inget om retroaktivitet och försäkringskassan men pengarna har han rätt till.
När en förälder inte betalar så är det FKs skyldighet att gå in och sedan kräva pengarna av den som inte betalar.

Men då det verkar som att TS har ett beslut så antar jag att han har rätt till pengarna utifrån mitt första inlägg. Och då kan man tänka sig att han får pengarna retroaktivt. Ett par hundralappar hit eller dit förstör väl inte ekonomin för TS på kort sikt, eller är det din tanke?

nej sabbar inte ekonomin , men tar skada då jag lagt ut runt 150.000 i rättegångar osv . Jag överlever men rätt ska va rätt och känns weird om hon tar egna beslut .. jag får ju 273 av FK för hon ska betala resten till 1823... fattar faktiskt inte varför undehåll inte alltid går via dom, då skulle dessa problem inte finnas
Citera
2024-09-29, 15:04
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
nej sabbar inte ekonomin , men tar skada då jag lagt ut runt 150.000 i rättegångar osv . Jag överlever men rätt ska va rätt och känns weird om hon tar egna beslut .. jag får ju 273 av FK för hon ska betala resten till 1823... fattar faktiskt inte varför undehåll inte alltid går via dom, då skulle dessa problem inte finnas
Man kan ju verkligen fråga sig om ett barn är värt så mycket kostnader och problem och om det inte vore rimligare att staten tog hand om barn till föräldrar som inte kan enas?

Hursomhelst så är bör du lämpa över detta på handläggaren. Det här är en affär mellan staten och mamman. Betalar hon inte så går FK in och täcker upp och sedan plockar staten tillbaka pengarna via kronofogden om så behövs.
Citera
2024-09-29, 15:13
Medlem
Citat:

Ja det är tragiskt att du har behövt lägga ut så mycket pengar och jag förstår att du är frustrerad.
Jag är i alla fall övertygad om att du kommer få dina pengar och att hon inte kommer undan.
Det är väl det som är det viktigaste för dig? Att hon inte kommer undan?
Hon kommer få en skuld hos FK (om hon inte redan har en).
Den får hon leva med resten av livet om hon inte betalar av den.
Citera
2024-09-29, 15:30
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Man kan ju verkligen fråga sig om ett barn är värt så mycket kostnader och problem och om det inte vore rimligare att staten tog hand om barn till föräldrar som inte kan enas?

Intressant trögt tänkt.
Hur många miljoner tror det hade kostat oss om vi gjorde som du föreslog? Föräldrarna tar ju hand om barnet "gratis" och de växer inte upp till samma trasiga satar som de som bott på hem gjort. Gissar du inte vet vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in