Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 12:14
  #1
Medlem
moderator-hatarens avatar
Jag och mitt ex har en son , sonen bor stadigvarande hos mig (delad vårdnad) hon har varannan helg förutom på loven som vi delar.

Nu till saken.
FK betalde förr ut 1823kr /mån i underhåll, som de (ev krävt henne på) sen efter ca 1 år fick jag ett nytt beslut där det stod att exet ska betala 1550kr direkt till mig resterande 273 får jag av FK.

Sedan augusti har hon hittat på "egna" avdrag tex barnförsäkring som jag inte samtyckt till, samt fritidsplatsavgift (trots jag betalar fullt redan) så den nya summan enligt henne är 649kr/mån

Vem har rätt här? Finns ju ett beslut från FK där det står hon hade skött betalningarna till dem o därföre kunde de ske direkt till mig istället för "via" dem.
Citera
Igår, 12:18
  #2
Medlem
exet har rätt
Citera
Igår, 12:20
  #3
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
exet har rätt


på vilka grunder?
Citera
Igår, 12:20
  #4
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Är din fråga om ditt ex själv kan bestämma att av de 1550 sek som fsk säger hon ska betala till dig behöver hon bara betala 649?

vad tror du?

Kan du bestämma att av de 1550 sek ska hon betala 9550 sek? Inte?

Anmäl henne så klart.
Citera
Igår, 12:22
  #5
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Är din fråga om ditt ex själv kan bestämma att av de 1550 sek som fsk säger hon ska betala till dig behöver hon bara betala 649?

vad tror du?

Kan du bestämma att av de 1550 sek ska hon betala 9550 sek? Inte?

Anmäl henne så klart.


Ja jag får kontakta dem imorgon, men va lite osäker på vad som gäller . Hon påstår sig tecknat en barnförsäkring vilket inte är nått man måste ha vad jag förstått och isåfall ska vara utom detta.
Citera
Igår, 12:24
  #6
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
på vilka grunder?
På grunderna att kvinnan har alltid rätt i vårdnadstvister i Sverige idag.
Citera
Igår, 12:26
  #7
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
På grunderna att kvinnan har alltid rätt i vårdnadstvister i Sverige idag.

Stämmer inte riktigt, finns en anledning att sonen bor hos mig och inte hos henne
Citera
Igår, 12:31
  #8
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Ja jag får kontakta dem imorgon, men va lite osäker på vad som gäller . Hon påstår sig tecknat en barnförsäkring vilket inte är nått man måste ha vad jag förstått och isåfall ska vara utom detta.

Ok. Och om du gör detsamma kan du kräva henne på de pengarna?
Köpa en cykel och skicka räkningen till henne?

Både du och jag och alla som vet något om barn vet att 1823 kr i månaden är ett hån när det kommer till att täcka de högre kostnaderna du har jämfört med henne, med tanke på hur sällan hon har honom. Att hon sen tror att hon ska pruta på den kostnaden får mig att ifrågasätta om du valt att skaffa barn med en efterbliven?

Relaterad fråga; är ditt ex missbrukare eller varför har hon er son varannan helg? Mkt ovanligt för en kvinna.
Citera
Igår, 12:33
  #9
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Ok. Och om du gör detsamma kan du kräva henne på de pengarna?
Köpa en cykel och skicka räkningen till henne?

Både du och jag och alla som vet något om barn vet att 1823 kr i månaden är ett hån när det kommer till att täcka de högre kostnaderna du har jämfört med henne, med tanke på hur lite ansvar hon har för barnet.

Relaterad fråga; är ditt ex missbrukare eller varför har hon er son varannan helg? Mkt ovanligt för en kvinna.


Hon "kidnappade" sonen i 6 månader , flyttade 8 mil bort så fick vända mig till domstol där de beslutatde att sonen ska bo med mig, och hon har umgänge vv helg samt vi delar loven
Citera
Igår, 12:36
  #10
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Hon "kidnappade" sonen i 6 månader , flyttade 8 mil bort så fick vända mig till domstol där de beslutatde att sonen ska bo med mig, och hon har umgänge vv helg samt vi delar loven

Herrejävlar du har min sympati.

Min misstanke kvarstår, hon verkar ha ett lättare förståndshandikapp.

Att hon jävlas med dig kring ersättningen kommer i slutändan vara till din fördel eftersom det ytterligare understryker att hon fortfarande inte går att samarbeta med. Hon gräver sin egen grop/grav djupare.
Citera
Igår, 12:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Jag och mitt ex har en son , sonen bor stadigvarande hos mig (delad vårdnad) hon har varannan helg förutom på loven som vi delar.

Nu till saken.
FK betalde förr ut 1823kr /mån i underhåll, som de (ev krävt henne på) sen efter ca 1 år fick jag ett nytt beslut där det stod att exet ska betala 1550kr direkt till mig resterande 273 får jag av FK.

Sedan augusti har hon hittat på "egna" avdrag tex barnförsäkring som jag inte samtyckt till, samt fritidsplatsavgift (trots jag betalar fullt redan) så den nya summan enligt henne är 649kr/mån

Vem har rätt här? Finns ju ett beslut från FK där det står hon hade skött betalningarna till dem o därföre kunde de ske direkt till mig istället för "via" dem.

Om hon har sonen varannan helg behöver han väl knappast vara på fritids? Skulle det nu vara så att hon har behov att lämna sonen på fritids under tiden han är hos henne är det hennes problem och hon ska själv stå för den utgiften.

Angående barnförsäkring är det som du nämner inget måste men inte heller dumt att ha. Du kan ju dock neka till att vara med och betala den.
Citera
Igår, 13:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Jag och mitt ex har en son , sonen bor stadigvarande hos mig (delad vårdnad) hon har varannan helg förutom på loven som vi delar.

Nu till saken.
FK betalde förr ut 1823kr /mån i underhåll, som de (ev krävt henne på) sen efter ca 1 år fick jag ett nytt beslut där det stod att exet ska betala 1550kr direkt till mig resterande 273 får jag av FK.

Sedan augusti har hon hittat på "egna" avdrag tex barnförsäkring som jag inte samtyckt till, samt fritidsplatsavgift (trots jag betalar fullt redan) så den nya summan enligt henne är 649kr/mån

Vem har rätt här? Finns ju ett beslut från FK där det står hon hade skött betalningarna till dem o därföre kunde de ske direkt till mig istället för "via" dem.

Ja du har rätt kring att hon får betala direkt till dig. För om man sköter sina betalningar under minst 12 månader och anser FK att hon istället kan betala direkt till dig.

https://www.forsakringskassan.se/pri...20st%C3%A4llet.

Vad har ni för avtal kring underhållet?
Du kan ladda ner ett avtal på FKs hemsida men det är inget som dom har att göra med utan det är ett avtal mellan er som föräldrar.
https://www.forsakringskassan.se/pri...ndra-foraldern

Kanske du hade kunnat driva till inkasso och sen KFM, om det nu hade varit av intresse.

Men pengar ska du väl ha i alla fall oavsett vad hon hittar på för ursäkter att inte sköta sina betalningar till dig. Och nu missköter hon sina betalningar. Du måste uppenbarligen ta kontakt med försäkringskassan. För du har ju såklart möjlighet att göra ett utdrag från din bank som bevisar att summan hon betalar är lägre än hon skulle betala.

"Om en förälder inte betalar underhållsbidrag, är det möjligt att istället få underhållsstöd från Försäkringskassan. För att få ut underhållsstöd från Försäkringskassan måste vissa krav vara uppfyllda:
...
Den andre föräldern betalar inte underhåll alls, betalar ett lägre belopp än vad som är beräknat eller betalar inte i tid."

https://www.familjensjurist.se/fraga...erhallsbidrag/

Hoppas att jag med mitt lilla googlande har varit behjälplig.
__________________
Senast redigerad av Larsa.Andersson Igår kl. 13:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in