Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
Idag, 06:52
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Jag är totalt nattsvart inombords. Uppskattar ingenting jag har, inget gör mig glad, inte tacksam för nånting.
Har allt! egentligen... Skitfina vänner, roligt jobb, bra ekonomi, fysiska hälsan är på topp... allt är som det ska på utsidan. Men på insidan är det helt jävla dött.

Har gjort dumma grejer senaste veckorna för att se om jag fortfarande vill leva. Tester gränsen, om det känns okej att dö. Det känns som att det är det, men jag bestämmer mig för att leva iallafall. Än så länge.

Hur lär man sig att uppskatta livet?

Du kan ju bara fråga dig själv varför. När du vet varför kan du försöka åtgärda det. Dock behövs ofta i sådana här fall att man inte sätter för stor press på sig och bara tar det lugnt med kraven. Sedan kan du fråga dig själv vad det är du egentligen vill. Många förstår inte hur pass starkt det undermedvetna är innan de på allvar börjar ställa frågor till sig själva. Det undermedvetna vet mer än vi tror. Det första du kommer att tänka på när du frågar ditt undermedvetna något är vanligtvis det rätta svaret (för dig)
__________________
Senast redigerad av Doosing Idag kl. 06:55.
Citera
Idag, 07:13
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Jag är totalt nattsvart inombords. Uppskattar ingenting jag har, inget gör mig glad, inte tacksam för nånting.
Har allt! egentligen... Skitfina vänner, roligt jobb, bra ekonomi, fysiska hälsan är på topp... allt är som det ska på utsidan. Men på insidan är det helt jävla dött.

Har gjort dumma grejer senaste veckorna för att se om jag fortfarande vill leva. Tester gränsen, om det känns okej att dö. Det känns som att det är det, men jag bestämmer mig för att leva iallafall. Än så länge.

Hur lär man sig att uppskatta livet?

Du behöver nya mål att uppnå. När man uppnått sina mål blir man tom har upplevt detta själv.
Tog flera månader innan jag kom på vad som var fel. Trodde jag skulle må något helt otroligt bra när jag uppnådde de mål jag satt upp, OBS ej enkla mål och helt omöjliga för en som jobbar 40 tim/v. Men ikke.
Citera
Idag, 08:18
  #63
Medlem
Blaskas avatar
Du behöver förändring. Det är något bara du kan lösa.
Citera
Idag, 08:18
  #64
Medlem
Du trivs inte med majoriteten av hur ditt liv ser ut. Kanske jobb (även om det drar in det du är nöjd med och möjligen ger den sociala status du ville), eller familjesituationen (du har ”the life” men det stimulerar dig trots allt inte).

Been there done that, och när man analyserar, betydligt fler sitter samma båt även om de flesta mest kliar sig i huvudet och förnekar.

Jag gjorde ’lite’ förändringar, det kostade en hel del. Men ja det blev bättre.
Citera
Idag, 08:19
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Du behöver nya mål att uppnå. När man uppnått sina mål blir man tom har upplevt detta själv.
Tog flera månader innan jag kom på vad som var fel. Trodde jag skulle må något helt otroligt bra när jag uppnådde de mål jag satt upp, OBS ej enkla mål och helt omöjliga för en som jobbar 40 tim/v. Men ikke.

Bra poäng här.
Citera
Idag, 08:20
  #66
Medlem
Få går väl runt och uppskattar livet 24/7, men verkar som att du inte har saker att se fram emot? Vissa saker får en ju att bli peppad av bara tanken, så att planera resor är inte så dumt.
Citera
Idag, 08:28
  #67
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Förstår det där. Men man kan väl få känna NÅNTING? Tror inte folk går runt och mår såhär som jag då skulle jorden dö ut på människor..
Mycket skit i samhället och hoppet har övergett dig?
Citera
Idag, 08:28
  #68
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Livet är inte till för att uppskattas. Man ska gå i en evig uppförsbacke. Kanske får man en belöning till sist.



THIS
Citera
Idag, 08:29
  #69
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag antar att det är höstdepressionen som kommer. Har det känts bättre i somras?
Jag löser det med att i mitten av september börja sola solarium.
Det gör underverk för mitt mående.
Citera
Idag, 08:52
  #70
Medlem
StigEngstroms avatar
Jag förstår inte vad folk mennar när dom frågar: "Är du lycklig?"
Jag tror inte jag någonsin varit det sen jag var barn.
Det finns stunder av glädje men det är inte som jag går runt och känner mig allmänt nöjd.
Meningen med livet är inte att vara lycklig, det handlar om att sätta upp mål och därmed få en mening och så får man hoppas vara glad ibland.
Gå runt och ständigt vara glad är väl bara barn, golden retrievers och korkade som är?
Citera
Idag, 08:55
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Förstår det där. Men man kan väl få känna NÅNTING? Tror inte folk går runt och mår såhär som jag då skulle jorden dö ut på människor..
Nånting? Känner du apati eller mår du dåligt? Att må dåligt är helt klart att "känna någonting".. så är ju frågan om du har en depression? Funnits flertalet trådar här på fb som mer handlat om folk som inte är deprimerade men livet intresserar dem inte och har inte gjort sedan många år (FÖRSTA kärleken, fyllan, jorden-runt-resan var kanske kul, sedan är det bara upprepning och leda). Är det en återkommande depression så kan du väl söka dig till vården? Kanske behöver medicin? En del blir hjälpta av psilocybin, kanske testa det. Meditation eller andligt sökande? Har du haft det innan och det har gått bra? Vänta ut det denna gången också isåfall?
Citera
Idag, 09:00
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag förstår inte vad folk mennar när dom frågar: "Är du lycklig?"
Jag tror inte jag någonsin varit det sen jag var barn.
Det finns stunder av glädje men det är inte som jag går runt och känner mig allmänt nöjd.
Meningen med livet är inte att vara lycklig, det handlar om att sätta upp mål och därmed få en mening och så får man hoppas vara glad ibland.
Gå runt och ständigt vara glad är väl bara barn, golden retrievers och korkade som är?
Tror snarare det handlar om att se och glädjas över de små sakerna i livet och då vara i nuet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in