2024-10-01, 18:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Kan du förklara varför de boende på demensboenden misshandlas dagligen av personalen? Det är uppenbart du som fullständigt saknar kompetens, liksom polisen i detta fall.

Misshandel eller ”misshandel”? Att jobba med dementa kräver några gånger hårda tag, tyvärr.
Citera
2024-10-01, 18:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Man ska ju inte fortsätta att sänka kraven för nötterna att komma in på polishögskolan iaf. Som det är du lyckas de trots väldigt låga krav inte fylla platserna på utbildningen. Kan det bero på kravet om högskolepoäng? Nej, höj kraven men skippa skiten om akademisk utbildning.

Snacka om avvikelse från ämnet. Min fråga var väldigt enkel: Hur ska man göra för att hantera en galen dement på rätt sätt?
Citera
2024-10-01, 19:00
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Snacka om avvikelse från ämnet. Min fråga var väldigt enkel: Hur ska man göra för att hantera en galen dement på rätt sätt?

Man ska ha en människokännedom och förmågan att deeskalera situationer som på vilket demensboende somhelst eller psykakuter. Detta får man genom ganska enkelt genom utbildning, det är nog tyvärr människosynen som fallerar hos många poliser.
Citera
2024-10-01, 19:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Man ska ha en människokännedom och förmågan att deeskalera situationer som på vilket demensboende somhelst eller psykakuter. Detta får man genom ganska enkelt genom utbildning, det är nog tyvärr människosynen som fallerar hos många poliser.

Men om det inte hjälper och personen sprattlar som en galning? Ibland måste man använda våld (=fasthållning). För personens egen säkerhet inte minst. Att det blir blåmärken och kanske en utslagen tand är svårt att undvika då i den verkliga världen här nere där det inte finns rosafluffiga moln och enhörningar.
Citera
2024-10-01, 19:09
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Men om det inte hjälper och personen sprattlar som en galning? Ibland måste man använda våld (=fasthållning). För personens egen säkerhet inte minst. Att det blir blåmärken och kanske en utslagen tand är svårt att undvika då i den verkliga världen här nere där det inte finns rosafluffiga moln och enhörningar.

Känns ytterst tveksamt att två poliser i yttre tjänst inte skulle kunna hantera en kvinna av denna kaliber utan att tillfoga henne skador. Har sett folk få rejäla psykoser utan att de för den sakens skull skadats när de omhändertagits.
Citera
2024-10-01, 19:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Känns ytterst tveksamt att två poliser i yttre tjänst inte skulle kunna hantera en kvinna av denna kaliber utan att tillfoga henne skador. Har sett folk få rejäla psykoser utan att de för den sakens skull skadats när de omhändertagits.

En människa som sprattlar gör sig illa. Speciellt om det bara finns en person som kan hålla i henne inne i ett fordon. Som sagt, så lever du i en fantasivärld.
Citera
2024-10-01, 19:34
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
En människa som sprattlar gör sig illa. Speciellt om det bara finns en person som kan hålla i henne inne i ett fordon. Som sagt, så lever du i en fantasivärld.

Eller så har jag väldigt mycket erfarenhet...
Citera
2024-10-01, 19:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Jo säkert... Du är bara en standard arbetslös snuthatande vänstermupp.
Citera
2024-10-01, 20:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supercharged
Dagens poliser är så dåligt utbildade och så intelligensbefriade att de inte kan hantera en nästan 90 år gammal tant. Tragiskt.
Spelar ingen roll om hon är utåtagerande, det finns metoder för att kontrollera personer som är det utan att slå ut tänderna på dem. Speciellt en som är gammal, skör och har styrka som en 6-åring.

Exakt. Jävla svin. Hade det varit min mamma hade det kanske varit värt 2 år för "vårdslöshet i trafiken".

Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Klart att de måste till ett par "hjältesnutar" som trycker ner en 87årig kärring på 155cm. Fan va rediga hjältarna är. Tårta på stationen efteråt.

Och självklart läggs fallet ner utan att nån förhörs. Fan va synd att det inte går till rättegång så man kan få namnen på dem. Men det är ju standard att det läggs ner när åklagare eller polis är brottsmisstänkta.

Hade det varit min morsa/mormor så hade snutjävlarna aldrig kunnat gå igen.

Ge sig på svenska pensionärer, nån som kör 10km/h för snabbt, 15åring på moped som ska prejas till döds. Svenne som röker en jonne och får dörren inslagen av insatsstyrkan Det är det de är kapabla till.

När de kommer till Hassan, Ahmed och Abdi så skiter de i det
.

Glöm inte att avrätta en förståndshandikappad med tre skott i ryggen genom "ja bara tömde magget". När det kommer till gängkriminella blattar ja då är det halalkorv, pizza och lågaffektivt bemötande "för att inte eskalera". Dra åt helvete. Jag har alltid stått på polisens sida, men de gör det själva svårare och svårare att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Märkvärdigt att två poliser inte kan hantera en gammal tant utan att skada henne.
I min värld är det väl "bara" att boja henne och sedan trixa in henne i bilen.

Men såna där tuffingsnutar borde ju tjänstgöra ute i kaosförorterna, fast de är nog inte lika stöddiga där.

Vem vet, de kanske är precis därifrån.
Citera
2024-10-01, 20:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Tydligen så har du inte det, med tanke på att du inte vet vad du pratar om.
Demens kommer i olika former. Och det är aldrig likt. Det som fungerar en dag, fungerar kanske inte en annan dag. Likaså får den dementa en bra kemi med en. En annan dag är de fiender.
Citera
2024-10-01, 20:49
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Klart att de måste till ett par "hjältesnutar" som trycker ner en 87årig kärring på 155cm. Fan va rediga hjältarna är. Tårta på stationen efteråt.

Och självklart läggs fallet ner utan att nån förhörs. Fan va synd att det inte går till rättegång så man kan få namnen på dem. Men det är ju standard att det läggs ner när åklagare eller polis är brottsmisstänkta.

Hade det varit min morsa/mormor så hade snutjävlarna aldrig kunnat gå igen.

Ge sig på svenska pensionärer, nån som kör 10km/h för snabbt, 15åring på moped som ska prejas till döds. Svenne som röker en jonne och får dörren inslagen av insatsstyrkan Det är det de är kapabla till.

När de kommer till Hassan, Ahmed och Abdi så skiter de i det.

När får polisen bodycam i Sverige? Har polisen bodycam. Det bör vara obligatoriskt.

När det kommer till svensk polis står jag på gängens sida. Så länge gängen håller sig borta från oskyldiga och civila.
Citera
2024-10-02, 00:09
Medlem
Är en tant 87 och dement, ska det räcka med mjuka grepp, men det kan vara försvårande att de satt i en bil som körde, är väl mer riskabelt då. Borde kanske tillkallat ambulans istället och spänt fast henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in