Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 13:12
  #1
Medlem
Rhodezs avatar
I en insändare i DN med titeln "Överväg fängelsestraff för föräldrar till kriminella barn", föreslå författaren, som titeln anger att föräldrar till kriminella barn ska kunna dömas till fängelsestraff för att inte ha uppfostrat sina barn rätt:

Citat:
Hur länge dröjer det innan vi ska börja fundera över om det inte är föräldrarna som ska avtjäna det utdömda straffet för sitt minder*åriga barn? Vem vågar ta de orden i sin mun och säga som det är, nämligen att det är föräldrarna som ska fostra och leda sitt barn rätt. Man är skyldig att göra allt man kan för att lyckas och ta hjälp när det inte går så bra. Det kan stå en dyrt att inte ta sitt föräldraansvar. Förskola, skola och socialtjänst och polis vet när det är dags att bli ålagd att ta emot hjälp innan man själv sitter bakom lås och bom.
https://www.dn.se/insandare/overvag-...iminella-barn/

Reflektioner?
Hur borde rekvisiten i en sådan lag se ut?
Citera
Igår, 13:14
  #2
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
I en insändare i DN med titeln "Överväg fängelsestraff för föräldrar till kriminella barn", föreslå författaren, som titeln anger att föräldrar till kriminella barn ska kunna dömas till fängelsestraff för att inte ha uppfostrat sina barn rätt:

https://www.dn.se/insandare/overvag-...iminella-barn/

Reflektioner?
Hur borde rekvisiten i en sådan lag se ut?

Säg om man har tre barn, ett av dem blir kriminell och de andra blir bra. Hur lyckat är det då att fängsla föräldrarna och sabba för de andra?

Såna här förslag verkar lockande som reflex men har så många problem.
Citera
Igår, 13:26
  #3
Medlem
Eponumoss avatar
Ja, något måste iallafall göras för att föräldrarna ska börja ta ansvar.

Vi bör införa fler påföljder där kollektiv bestraffning ingår i slutresultatet.
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Säg om man har tre barn, ett av dem blir kriminell och de andra blir bra. Hur lyckat är det då att fängsla föräldrarna och sabba för de andra?
Då får socialen ta hand om de andra barnen. Precis som vid fängelse idag.

Tror du att du kan råna en bank och sedan slippa sitta i fängelse för att du har barn hemma?
Citera
Igår, 13:27
  #4
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
I en insändare i DN med titeln "Överväg fängelsestraff för föräldrar till kriminella barn", föreslå författaren, som titeln anger att föräldrar till kriminella barn ska kunna dömas till fängelsestraff för att inte ha uppfostrat sina barn rätt:

https://www.dn.se/insandare/overvag-...iminella-barn/

Reflektioner?
Hur borde rekvisiten i en sådan lag se ut?
Det finns redan idag en möjlighet att åtala föräldrar för underlåtenhet att förhindra brott. Se 23 kap. 6 § (tredje stycket) brottsbalken.
Citera
Igår, 13:29
  #5
Medlem
Okunskap genomsyrar inlägget. Han måste ha torkat sig om flabben med en toarulle när han snackat färdigt och fått ner sin okunskap på papper. värsta jag läst. Han går emot allt som heter vetenskaplig fakta att det finns fall där personer föds som har problem dvs dom föds med störningar och antisociala drag. Ted Bundys familj har väl inte gjort något fel, enligt den här personen så skulle man fängslat hela familjen.

Att de ens låter personen publicera och göra sig hörd.

Där emot borde vi införa RICO-lag i Sverige.
__________________
Senast redigerad av WhatTheHeck Igår kl. 14:16.
Citera
Igår, 13:29
  #6
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det finns redan idag en möjlighet att åtala föräldrar för underlåtenhet att förhindra brott. Se 23 kap. 6 § (tredje stycket) brottsbalken.
Vad är det du är ute efter? Menar du att saken redan är fixad? Kan du se att denna lag används för att spärra in föräldrar vars barn begår brott? Har du noterat några fall där den kunnat användas framgångsrikt mot föräldrar med kriminella barn?
__________________
Senast redigerad av Rhodez Igår kl. 13:31.
Citera
Igår, 13:52
  #7
Medlem
Glostrups avatar
Korkat. Extremt korkat, pöbelmentalitet när den är som allra mest kortsynt och konsekvensignorant.

Ska vi alltså göra dåligt föräldraskap olagligt? Och var går gränsen för brotten och straffen? Ska vi kanske börja utvisa svenska medborgare för att deras svenskfödda barn begår våldsbrott? Fängsla föräldrar vars barn snattar på butiken? Avrätta föräldrar vars barn begår mord?

Hela den här straffskalefetishen bygger på gamla testamentets ”öga för öga” och hör inte hemma i ett modernt samhälle. Egentligen handlar det bara om hämndbegär, någon slags känsla att allt blir bättre bara brottsförövare tvingas lida mer. Det är att grovt förenkla själva problemet och bara ta till en straffrättslig hyperbol, istället för att attackera roten till det onda. Det är verkligen att kasta ut barnet med badvattnet.

Visserligen hade jag inte förväntat mig mer av den korkade extremhögern (eller extremvänstern, för den delen, som bara vill göra raka motsatsen).
Citera
Igår, 14:19
  #8
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Korkat. Extremt korkat, pöbelmentalitet när den är som allra mest kortsynt och konsekvensignorant.

Ska vi alltså göra dåligt föräldraskap olagligt? Och var går gränsen för brotten och straffen? Ska vi kanske börja utvisa svenska medborgare för att deras svenskfödda barn begår våldsbrott? Fängsla föräldrar vars barn snattar på butiken? Avrätta föräldrar vars barn begår mord?

Hela den här straffskalefetishen bygger på gamla testamentets ”öga för öga” och hör inte hemma i ett modernt samhälle. Egentligen handlar det bara om hämndbegär, någon slags känsla att allt blir bättre bara brottsförövare tvingas lida mer. Det är att grovt förenkla själva problemet och bara ta till en straffrättslig hyperbol, istället för att attackera roten till det onda. Det är verkligen att kasta ut barnet med badvattnet.

Visserligen hade jag inte förväntat mig mer av den korkade extremhögern (eller extremvänstern, för den delen, som bara vill göra raka motsatsen).

Om du kommer hit från ett annat land och skaffar barn som sedan begår brott ska du hållas ansvarig. Du låter som en jävla kommunist btw.
Citera
Igår, 14:23
  #9
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi har inte kollektiv bestraffning i västvärlden.

Grunden är att vi står som individer inför Gud. Gud bedömmer våra individuella gärningar. "Har jag varit en god människa?", nej men min bror har varit och därför borde jag få en plats i himmelen. Av samma anledning ärver vi inte andras skulder.

Däremot kan man dömas för underlåtenhet. Se på den senaste skolskjutningen där autisten fick ett automatvapen av fadern i julklapp trotts att sonen utretts för att hotat med skolskjutning.

Ett utmärkt exempel på när ts inte förstår vilket tankegods han talar sig varm för.
Citera
Igår, 14:32
  #10
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Om du kommer hit från ett annat land och skaffar barn som sedan begår brott ska du hållas ansvarig. Du låter som en jävla kommunist btw.
Från dig tar jag det som en komplimang, men du bör veta att det krävs en extremt hög grad av politisk imbecillitet för att tolka min politiska åskådning som något annat än långt höger om mittstrecket. Men det är klart, för en högerextremistisk byfåne ser alla oliktänkande ut som kommunister.

Jag ser fram emot att du förklarar om du skulle göra skillnad på infödda svenskar och hitflyttade medborgare när det gäller straff för avkommans brott. Och om du skulle göra skillnad mellan föräldrar som är nordiska invandrare och utomeuropeiska. Och hur detaljerna runt det hela skulle se ut, men jag förstår att allt detta är bortom din kognitiva förmåga.
Citera
Igår, 14:45
  #11
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Från dig tar jag det som en komplimang, men du bör veta att det krävs en extremt hög grad av politisk imbecillitet för att tolka min politiska åskådning som något annat än långt höger om mittstrecket. Men det är klart, för en högerextremistisk byfåne ser alla oliktänkande ut som kommunister.

Jag ser fram emot att du förklarar om du skulle göra skillnad på infödda svenskar och hitflyttade medborgare när det gäller straff för avkommans brott. Och om du skulle göra skillnad mellan föräldrar som är nordiska invandrare och utomeuropeiska. Och hur detaljerna runt det hela skulle se ut, men jag förstår att allt detta är bortom din kognitiva förmåga.

Rätt simpelt, invandrare ska inte göra brott. Och skulle någon med enbart svensk medborgarskap göra ett brott är det väll svårt att utvisa? Blattar från somalia och andra MENA länder ska utvisas vid minsta lilla brott. Jävla vänsterbög.
Citera
Igår, 15:10
  #12
Medlem
Naturligtvis måste det få konsekvenser om man brister i sitt föräldraskap så att barnen blir kriminella. Däremot är det knappast fängelse som är den naturliga påföljden. Beroende av brottets art så ligger väl dagsböter och skadeståndsskyldighet närmast till hands. Vid grov brottslighet så skall också barnet skiljas från föräldrarna och "förvaras" på institution.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in