Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 14:44
  #1
Medlem
Barrington1975s avatar
Hej!

Vi hade en liten diskussion på jobbet kring vapentillverkning i träslöjden. Jag och en kollega, båda 80-talister, fick tillverka vapen i träslöjden. Medans en annan kollega, född sent 90-tal, inte hade den möjligheten.

Någonstans fick det mig att fundera, när fick man inte längre gör kaststjärnor och svärd mm? Hur var det på 60/70/80-talet? Ännu mer liberalt?

Jag fick i alla fall tillverka ett armborst. Såpass strakt att det kunde skjuta en kastpil rak igenom en träplanka på säkert 10 meters avstånd.

Fyll gärna på med lite anekdoter från slöjden!
Citera
Igår, 14:49
  #2
Medlem
ruttenfimps avatar
Gjorde ett slagträ som jag satt spikar i och målade rött "blodstänk"

Måste tillägga att jag är inte lika gammal och vi hade restriktioner...
Citera
Igår, 15:11
  #3
Medlem
kyrkstockens avatar
En smörkniv..
Citera
Igår, 15:17
  #4
Medlem
Tillverkade ett svärd i trä och metallslöjden, det var under mellanstadietiden så under 70talet. Är 60talist.

Var fler som gjorde sådana när vi skulle prova att smida: Blev en smidd klinga ca 100cm lång en smidd parerstång och ett fäste i trä som lindades med läder, sen tillverkade jag även en slida i läder. Tyvärr förkom denna i någon av flyttarna.
Sen i högstadiet fick vi tillverka knivar men då använde vi köpta knivblad som vi fick betala.
Som vi satte skaft på(Mitt i horn och läder) och tillverkade slia till. Den har jag kvar.
Citera
Igår, 15:17
  #5
Medlem
Eponumoss avatar
Kaststjärnor när vi hade vikarie.

Tror han trodde vi hörde julstjärnor.
Citera
Igår, 15:38
  #6
Medlem
En kniv med veidemann-blad.
Citera
Igår, 15:40
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Dildosnidare, det är ett klassiskt yrke, får inte ungdomarna idag testa det?

https://varldenshistoria.se/samhalle...dan-stenaldern
Citera
Igår, 15:41
  #8
Medlem
Toalettborstens avatar
En blida.
Citera
Igår, 15:43
  #9
Medlem
olasvenssons avatar
Kaststjärnor gjorde vi/jag.
Citera
Igår, 15:44
  #10
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Kaststjärnor när vi hade vikarie.

Tror han trodde vi hörde julstjärnor.

Vi fick göra kaststjärnor på metalslöjden. Enda kravet läraren hade var att vi skulle klippa sönder dem innan vi lämnade salen.
Så det var perfekt att klippa sönder den sämsta 😄
Citera
Igår, 15:45
  #11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Hej!

Vi hade en liten diskussion på jobbet kring vapentillverkning i träslöjden. Jag och en kollega, båda 80-talister, fick tillverka vapen i träslöjden. Medans en annan kollega, född sent 90-tal, inte hade den möjligheten.

Någonstans fick det mig att fundera, när fick man inte längre gör kaststjärnor och svärd mm? Hur var det på 60/70/80-talet? Ännu mer liberalt?

Jag fick i alla fall tillverka ett armborst. Såpass strakt att det kunde skjuta en kastpil rak igenom en träplanka på säkert 10 meters avstånd.

Fyll gärna på med lite anekdoter från slöjden!

Hade slöjd på 90-talet och på min skola var det inte ok att göra vapen. Det gjorde dock alla killar ändå i smyg. Jag gjorde minst två kaststjärnor och ett träsvärd med massa spikar med spetsarna utåt. En lärare kom på mig med svärdet och tvingade mig att dra ur alla spikarna.
Citera
Igår, 15:48
  #12
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Gjorde ett slagträ som jag satt spikar i och målade rött "blodstänk"

Måste tillägga att jag är inte lika gammal och vi hade restriktioner...

Haha måste vara något med dessa bollträ och tonårskillar.
Gjorde liknande. Ett bollträ som jag målade rött så att det såg ut som blod, slog in ett par spik i och drog blad till lövsåg och snurrade runt mellan spikarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in